زنگنه: مردم در انتخابات مي‌گويند خارجی‌ها بیایند یا فرار کنند

شرق: صبر دولت دیگر لبریز شده. درست در یک روز، سخنگوی دولت و دو وزیر کابینه، همه در دفاع از دولت قد علم کردند. حملات به دولت از سوی کاندیداهای دیگر و رسانه‌های منتقد دولت آن‌قدر شدت گرفته که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، هر سه بر آن شدند تا به حملات غیرمنصفانه پاسخ دهند. نوبخت که به استان مازندران سفر کرده بود در جمع مدیران شعب بانک کشاورزی نسبت به انتقادات بی‌پایه و اساس به دولت انتقاد کرد و گفت: «انتقاد بدون پشتوانه از دولت سیاه‌نمایی است». این درحالی بود که نعمت‌زاده در جبهه‌ای دیگر از همان آغاز صحبت‌های خود درباره اشتباهات دیگران را به پای دولت کنونی نوشتن، تذکر داد و گفت: «کارخانه‌های ۱۰ سال تعطیل را به پای این دولت نگذارید». البته این تمام حرف او نبود. او که به‌شدت نسبت به این وضعیت گله‌مند بود ادامه داد: «برخی کارشان این شده که هر شب دنبال پیداکردن یک کارخانه‌ تعطیل‌شده هستند تا دستاوردهای دولت را زیر سؤال ببرند». اشاره او به حملاتی است که از اواسط سال گذشته نسبت به تعطیلی واحدهای تولیدی علیه دولت آغاز شده بود؛ تعطیلی‌هایی که اگر کمی با دقت رصد شود، پای وضعیت فروریخته صنعت و تولید در دولت قبل، به میان می‌آید، اما رسانه‌های اغلب ضددولت، بر آن بودند تا خلاف واقعیت نشان دهند و این تعطیلی‌ها را به پای این دولت بنویسند. اما زنگنه کمی غیرمستقیم و با کنایه حرف زد. او که آمده بود تا در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران سخن بگوید، در حاشیه این همایش وقتی حرف سرمایه‌گذاری خارجی در میادین مشترک به میان آمد، اشاره‌ای به انتخابات کرد و به‌طعنه گفت: «مردم در ٢٩ اردیبهشت تصمیم خواهند گرفت شرکت‌های خارجی به ایران بیایند یا فرار کنند». اشاره سخن او به یک‌سال‌ونیم دعوا و کشمکش سر قراردادهای جدید نفتی (IPC) بود که برای هر بند آن، منتقدان حملات شدیدی علیه دولت به راه انداختند. این در حالی‌ بود که بسیاری از کارشناسان تأکید داشتند توقف در انعقاد قراردادها، منجر به عدم‌النفعی می‌شود که در نهایت به زیان ایران و به سود کشورهای همسایه از جمله قطر، تمام می‌شود. حالا هم سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل همین اختلافات داخلی است که نگران‌اند و منتظر، تا نتیجه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری چه می‌شود. نکته مشترک در میان سخنان دو وزیر کابینه، دعوت مردم به مشارکت در انتخابات بود. هر دو وزیر معتقد بودند مشارکت بالای مردم در انتخابات می‌تواند در ایجاد اطمینان به سرمایه‌گذاران برای حضور در ایران اثرگذار باشد.
 انتقاد بدون پشتوانه از دولت سیاه‌نمایی است
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، انتقاد بدون پشتوانه از دولت را سیاه‌نمایی توصیف کرد و گفت: ۲۹‌هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه از سوی دولت به بانک‌ها تزریق شده‌ است. محمدباقر نوبخت در گردهمایی مدیران شعب بانک کشاورزی در مرکز آموزش بانک کشاورزی بابلسر اظهار کرد: پس از قبول مسئولیت دولت تدبیر و امید شرایطي ویژه در کشور وجود داشت که برای خروج از دوره رکود که با رشد اقتصادی منفی ۶.۸ و با عمق پایینی از رکود و کشور با لرز اقتصادی به جهت کاهش تولید و با تب بالای ۴۰ درصد تورم مواجه بود و تیم اقتصادی باید این مشکلات را حل می‌کرد. نوبخت با بیان اینکه منتقدان حق انتقاد دارند، تأکید کرد: درحال‌حاضر افراد مختلفی وارد میدان انتخابات شده‌اند که همه آنها از فرزندان ملت هستند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: مشکل اصلی ایران در ایام تحریم در صادرات نفت بود که باید با تدبیر این مشکل حل می‌شد. درحالی‌که صنعت هواپیمایی، اتومبیل و بیمه ایران تحریم بود که لازم بود به ظرفیت‌های داخلی توجه می‌کردیم. معاون رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت بیان کرد: درحالی‌که برخی از کشورها با رشد تورم سه‌رقمی روبه‌رو هستند و صندوق بین‌المللی پول، کشور ایران را یکی از باثبات‌ترین کشورها دانسته است اما برخی افراد با انتقادهای بدون پشتوانه در حال سیاه‌نمایی هستند. وی گفت: بانک‌ها با دو مشکل بانکی در کشور روبه‌رو هستند که البته دولت با پرداخت تسهیلاتی به ارزش ۲۳‌هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های اقتصادی توانست از این مشکل عبور کند. تسهیلات داده‌شده به بانک‌ها برگشت داده نشده و همچنین کم‌بودن سرمایه از مشکلات بانک‌های ایرانی است؛ اما ۱۳‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت شده و بانک کشاورزی در رأس این بانک‌ها بوده است. ۲۹‌هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه از سوی دولت به بانک‌ها تزریق شده است که دراین‌باره هم بانک کشاورزی در رأس همه بانک‌ها بود.
زنگنه:مردم در انتخابات تعیین می‌کنند خارجی‌ها به ایران بیایند یا فرار کنند
 وزیر نفت در حاشیه سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با تأکید بر اینکه تصمیم مردم درمورد حضور شرکت‌های خارجی در ایران تعیین‌کننده است، اظهار کرد: مردم در ٢٩ اردیبهشت تصمیم خواهند گرفت شرکت‌های خارجی به ایران بیایند یا فرار کنند. بیژن زنگنه با تأکید بر اینکه توسعه همه میدان‌های مشترک در اولویت قرار دارد، گفت: هنوز مشکلات بانکی وجود دارند که بخشی از این مشکلات روانی و بخشی دیگر به دلیل احتیاط خارجی‌ها است. انتخابات ریاست‌جمهوری در این زمینه تعیین‌کننده است. میزان مشارکت مردم و گرایش مردم برای آینده ایران مهم است. من از مردم دعوت می‌کنم با قدرت تمام و با حداکثر مشارکت در انتخابات حضور داشته باشند. زنگنه ادامه داد: مردم باید سرنوشت خود را با رأی‌اي که می‌دهند تعیین کنند. جهان نگاه می‌کند تا ببیند دولت چقدر اقتدار دارد. ما کشور مقتدری با رهبری حکیم داریم. اصل بر این است که در دولت عادی همه میدان‌های مشترک، قرارداد داشته باشند. وزیر نفت با تأکید بر اینکه قیمت بالای خوراک در درازمدت به ضرر است، از معافیت مالیاتی درازمدت در سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی خبر داد. بیژن زنگنه در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با تأکید بر اینکه تصمیم نظام برای جهش دوم در صنعت پتروشیمی ایران اتخاذ شده، اظهار کرد: آینده صنعت پتروشیمی روشن است و با به‌ثمرنشستن برجام در مرحله‌ جهش جدید هستیم. سال گذشته با تأمین خوراک بیشتر و برداشتن برخی از سدها در تولید کل و صادرات ۱۰درصد رشد وزنی صورت گرفته است. وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از صنایع پیشتاز در رشد اقتصادی کشور است، افزود: تا پایان دولت یازدهم محصولات پتروشیمی هشت میلیون تن افزایش یافته و این روند افزایشی در سال ۱۳۹۶ ادامه خواهد یافت.


احتیاجی به کارهای نمایشی نداریم
زنگنه از تولید بنزین در ستاره‌ خلیج‌فارس از اواسط هفته جاری خبر داد و گفت: اولین تولید بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در میانه هفته جاری رخ می‌دهد و ما به این هدف می‌رسیم و به صورت مستمر از این پالایشگاه بنزین تولید می‌کنیم. وی در مورد زمان افتتاح رسمی بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس توضیح داد: منتظر هستیم تا فرایند اجرا شود تا مطمئن نشویم، اقدامی نمی‌کنیم. ما احتیاجی به کارهای نمایشی نداریم. وی همچنین درباره ادعای صدور بخشنامه‌ای از طرف وزارت نفت برای افزایش دوره زمانی اورهال (تعمیرات اساسی) پالایشگاه‌ها به پنج سال، گفت: دروغی است که یک خبرگزاری طبق معمول منتشر کرده و طبق معمول سه‌گانه دروغ آن را تکرار کردند. زنگنه تأکید کرد: «هیچ بخشنامه‌ای نیست و اگر چنین بخشنامه‌ای را پیدا کردند بیایند جایزه بگیرند».
تمایل گازپروم برای توسعه میدان فرزاد
زنگنه در ادامه در مورد مذاکره با هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد B توضیح داد: برای مذاکره با هندی‌ها زمان  زیادی صرف کردیم اما چیزی از مذاکره با هندی‌ها عاید کشور نمی‌شود. البته هنوز نمی‌گوییم مذاکرات شکست خورده و نتیجه مذاکرات بستگی به نظر طرف مقابل دارد. زنگنه از تمایل گازپروم روسیه برای مطالعه میدان فرزاد A و B خبر داد و گفت: این شرکت روسی هم برای توسعه میدان فرزاد اعلام آمادگی کرده است. همچنین ممکن است در این میدان یک چاه اکتشافی حفر کنیم یا به روشی غیرمتعارف این میدان را توسعه دهیم. روشی مانند EPCF. بیژن زنگنه همچنین در مورد آخرین میزان تولید نفت ایران اظهار کرد: میزان تولید نفت ایران همان چیزی است که منابع ثانویه اعلام می‌کنند. براساس آمارهایی که از سوي منابع ثانویه اعلام می‌شود، میزان تولید نفت ایران ۳.۸ میلیون بشکه است.
ظرفیت تولید پتروشیمی به 72 میلیون تن می‌رسد
مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز با بیان اینکه این صنعت به ظرفیت 62 میلیون تن در سال دست یافت، گفت: امسال با تکمیل هفت طرح دیگر صنعت پتروشیمی می‌تواند با سرمایه‌گذاری بیش از 9 میلیارد دلار به ظرفیت اسمی 72 میلیون تن برسد. او همچنين افزود: پس از برجام با چهار شرکت بين‌المللي تفاهم‌نامه امضا كرديم. شركت‌هايي كه با آنها تفاهم‌نامه امضا كرديم. در حال بررسي و ارزيابي شرايط فني پروژه‌ها هستند.
نعمت‌زاده:کارخانه‌های ۱۰ سال تعطیل را به پای این دولت نگذارید
 وزیر صنعت، معدن و تجارت آخرین خبرها و وضعیت تولید و اشتغال در بخش صنعت، دستورالعمل‌های جدید در بخش صادرات و قراردادهای خودرویی را تشریح و تصریح کرد که کارخانه‌های ۱۰ سال تعطیل همچون «ارج» و «داروگر» را نباید به پای این دولت گذاشت. او همچنین تأكید كرد درحال‌حاضر در بخش تولید و صنعت رکود نداریم.به گفته نعمت‌زاده، برخی کارشان این شده که هر شب به دنبال پیداکردن یک کارخانه‌ تعطیل شده می‌گردند تا دستاوردهای دولت را زیر سؤال ببرند که اگر بخواهیم مؤدبانه آنها را توصیف کنیم این افراد بی‌انصافی می‌کنند.
نیمی از تعطیلی‌ها مربوط به دولت نهم و دهم است
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید كرد نیمی از واحدهایی که تعطیل شده‌اند مربوط به دولت‌های قبل و حتی قبل از دولت نهم و دهم هستند و بازسازی آنها به‌صلاح نیست. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه با توجه به آنچه اعلام شد چرا همچنان واحدهای تولیدی در شرایط رکود به‌سر می‌برند؟ گفت: رکود نداریم و همان‌طور که اشاره شد رشد پنج درصدی در این بخش گویای آن است که رکودی در این حوزه وجود ندارد. البته این موضوع به آن معنا نیست که تمام صد ‌هزار واحد موجود در این حوزه از رشد برخوردار هستند، اما به هر صورت طبق تعاریف و ضوابط موجود اگر در دو فصل شاهد رونق باشیم، دیگر نمی‌توان اصطلاح رکود را برای شرایط به کار گرفت.
نمره شاگرد را استاد بايد بدهد
وقتي از او پرسيده شد به عملكرد 3.5‌ساله خود چه نمره‌اي مي‌دهد، گفت: نمره شاگرد را استاد بايد بدهد.
ایجاد ۱۰‌هزار شغل جدید
نعمت‌زاده به بحث اشتغال اشاره کرد و گفت: پس از ارائه‌ تسهیلات مختلف به واحدهای تولیدی، حدود ۱۰‌هزار شغل از این محل ایجاد شده و حداقل بیش از دوهزار شغل نیز تثبیت شده است؛ یعنی اگر این مبلغ به تولیدکنندگان اعطا نمی‌شد، شرایط آنها به‌گونه‌ای بود که مجبور به کاهش نیروهای خود می‌شدند.
او در رابطه با انتخابات هم اظهار کرد: خوشبختانه مقوله تأیید صلاحیت‌ها به اتمام رسید و نگران بودیم چگونه از بین حدود هزارو ۶۰۰ کاندیدا شورای نگهبان می‌خواهد تأیید صلاحیت‌ها را مدنظر قرار دهد. شرایط امروز کشور ما در نظام بین‌الملل وضعیت خاصی دارد و باید با مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو بهترین تصمیم را برای سرنوشت کشور بگیریم.
سرمایه‌گذاری ۵.۶ میلیارد دلاری خارجی‌ها پس از برجام
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به تأثیرات برجام در تعاملات بین‌المللی ایران اشاره كرد و گفت: پس از برجام ۵.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای مشارکت در طرح‌های مختلف صورت گرفت و به‌این ترتیب از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد مشارکت شرکای خارجی با شرکت‌های ایرانی به تصویب هیئت عالی سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد رسید.
در قرارداد با بنز دنبال گروکشی هستیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد قراردادهای مختلف خودرویی و تأخیر پیش‌آمده بابت امضای این قراردادها اظهار کرد: در دو مورد قرارداد خودرویی به توافق بالای ۹۵ درصد رسیده‌ایم؛ اما متوجه هستیم که تعجیل‌کردن نمی‌تواند به نفع ما باشد و باید منافع ملی مدنظر قرار گیرد؛ هرچند اگر بنده مذاکره‌کننده بودم زودتر به نتیجه می‌رسیدیم. نعمت‌زاده ادامه داد: در مورد قرارداد رنو باید اعلام کنم که مسئله جدی است و اخیرا هم این شرکت نامه‌ای ارائه کرده است. در مورد بنز کار تمام شده و ما به دنبال گروکشی هستیم تا سهم تولید داخل افزایش یابد که امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد. قرارداد سیتروئن هم تمام شده و با مشارکت ۵۰-۵۰ با سایپای کاشان مشارکت می‌کنند و بحث مخالفت سایپا مطرح نیست.
قصد ورود به كابینه را نداشتم
نعمت‌زاده در مورد ادامه حضورش در دولت دوازدهم گفت: در این دوره نیز قصد ورود به کابینه را نداشتم و از ابتدا با رئیس‌جمهور شرط کرده بودیم و خود من نیز چند نفر را برای این پست معرفی و حتی روی انتخاب آنها پافشاری هم کردم، اما در نهایت ایشان ترجیح دادند که من باشم. یکبار بازنشست شدم و قرار نیست تا آخر عمر کار دولتی بکنم و ترجیح من این است که جوان‌ترها بر سر کار بیایند، اما در نهایت تصمیم با بزرگان است.