با حضور معاون اول رئیس جمهورآغازشد ؛ بهره‌برداری ازبزرگترین آب شیرین کن کشوردر بندرعباس

بندرعباس – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی – با حضور معاون اول رئیس‌جمهور بهره‌برداری ازبزرگترین آب شیرین کن کشوردر بندرعباس آغازشد. اسحاق جهانگیری در مراسم بهره‌برداری از آب شیرین کن صد هزار مترمکعبی بندرعباس افزود: مسئله آب جدی است که برای پرداختن به توسعه صنعتی، اقتصادی و رفاه مردم باید به آن بپردازیم.وی گفت: محدودیت منابع آب مسئله امروز و فردای ما نیست، بلکه مسئله سیاسی، اجتماعی است.معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دغدغه سال‌های اخیر، دریاچه ارومیه و تالاب‌ها در استان‌های مختلف است.جهانگیری گفت: موضوع کمبود آب خاص ایران نیست، بلکه مسئله بسیار جدی، ملی، جهانی و منطقه‌ای است.وی گفت: اکنون مشکل ریزگرد‌ها در کشور ناشی از خشکسالی‌های عراق و سوریه است که آثارش مردم منطقه دیگر را با مشکل روبرو کرده است.معاون اول رئیس‌جمهور گفت: کمبود آب امروز دیگر خاص بخش صنعت و کشاورزی نیست.معاون اول رئیس‌جمهور گفت: از صد میلیون مترمکعب آب مصرفی کشور، شش درصد در بخش شرب استفاده می‌شود و بقیه در بخش صنعت و کشاورزی است.وی گفت: ایران در منطقه‌ای واقع شده که آب در آن مسئله بحرانی، ملی و جدی است و باید مورد توجه دولت و مردم قرار گیرد.جهانگیری افزود: حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های آب و برق باید پررنگ‌تر شود.وی گفت: وزارت نیرو در واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی موفق‌تر از سایر دستگاه‌ها بوده است.معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت نمی‌خواهد آب آشامیدنی به قیمت گران و بالا به دست مردم برسد.جهانگیری گفت: یکی از دغدغه‌های مردم هرمزگان ورود فاضلاب به دریا است.وی گفت: در این زمینه باید از بخش خصوصی استفاده شود و واحد‌های صنعتی موجود در استان هم باید طرح فاضلاب را اجرا کنند.معاون اول رئیس‌جمهور گفت:: استفاده از این روش در بخش آب و برق کارساز بود.جهانگیری افزود: یکی دیگر از مشکلات تغییرات نرخ ارز است، زیرا برای اجرای این طرح‌ها بخشی از تجهیزات خارجی است و نیاز به ارز دارد.وی گفت: ارز به نرخ 4 هزار و 200 تومان فقط برای تامین کالا‌های اساسی مردم پرداخت می‌شود و بقیه نیاز‌های کشور باید از طریق ارز نیما در بازار ثانویه تامین شود.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مهمترین منبع تامین درآمد ارزی کشور صادرات غیر نفتی است.جهانگیری افزود: در بودجه سال 98 هم سهم نفت 27 درصد است و تکیه اصلی درآمد کشور بر روی صادرات غیر نفتی است که عمدتا باید در بازار ثانویه عرضه شود.وی گفت: ارز کالا‌های صادراتی باید به کشور بازگردانده شود.معاون اول رئیس‌جمهور گفت: هیچ طرح بزرگی در کشور اجرا نمی‌شود مگر پیوست زیست محیطی آن مشخص شود.جهانگیری افزود: خلیج فارس به دریای آزاد راه دارد و کشور‌های حاشیه خلیج فارس برداشت بیشتری از آب دریا و شیرین سازی آب دارند.وی گفت: استفاده بیشتر از آب دریا حق ماست.معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تلاش وزارت نیرو براین است که مشکل آب آشامیدنی مردم بندرعباس حل، و از این نعمت پرهزینه، به نحو مطلوب استفاده شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان نیز درمراسم بهره‌برداری از مرحله نخست بزرگ‌ترین آب شیرین کن کشور به ظرفیت 20 هزار متر مکعب در شبانه روز گفت: بخش خصوصی برای راه‌اندازی فاز نخست آب شیرین کن صد هزار متر مکعبی 2 هزار و 600 میلیارد ریال هزینه کرده است.امین قصمی افزود: با راه‌اندازی سایت آب شیرین کن 200 هزار نفر از جمعیت غرب شهر بندرعباس و بندر خمیر از آب آشامیدنی با کیفیت بهره‌مند شدند.وی گفت: دولت مجوز خرید تضمینی آب آب شیرین کن را صادر کرده است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان با بیان اینکه همه تاسیسات زیربنایی فاز‌های دیگر آب شیرین کن آماده شده است افزود: تا پایان سال آینده فاز‌های دیگر این آب شیرین کن صد هزار متر مکعبی به مدار می‌آید.قصمی افزود: بهره‌برداری کامل سایت آب شیرین کن صد هزار متر مکعبی بندرعباس 50 درصد نیاز آبی استان بر طرف می‌شود.وی گفت: هم‌اکنون ساخت 17 سایت آب شیرین‌کن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در هرمزگان درحال اجرا است و سالیانه 23 میلیون مترمکعب منابع آب آشامیدنی استان با شیرین سازی آب دریا تامین می‌شود.قصمی گفت: هم‌اکنون 22 درصد از نیاز آبی استان با شیرین‌سازی آب دریا و 78 درصد آن با منابع سطحی و زیرسطحی تامین می‌شود.
بازدید از فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی


معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دستگاه‌های ملی و استانی شرایط بهتری برای فعالان اقتصادی فراهم سازند گفت: هیچ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد و این کالاها به میزان لازم درحال ترخیص و تخلیه هستند.
جهانگیری افزود: انتظار داریم دستگاه‌های ملی و استانی شرایط را به گونه‌ای مهیا کنند که فعالان اقتصادی بتوانند با شرایط بهتری نسبت به صادرات و واردات کالا اقدام کنند.
وی بیان داشت: هیچ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد و این کالاها به میزان لازم در کشور درحال ترخیص و تخلیه هستند.
معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: حتی برای سال 98 نیز سفارش توسط بخش خصوصی به ثبت رسیده و منابع مورد نیاز آن نیز پیش‌بینی شده است.
جهانگیری گفت: با وجود همه محدودیت‌های اعمال شده در تجارت خارجی کشور، تاکنون میزان عملکرد بنادر از نظر ورود و خروج کالا بسیار خوب بوده و نسبت به سال‌های قبل کاهش قابل توجهی نداشته است.
وی ابرازداشت: نشستی با مدیران و مسئولان گمرک برگزار خواهیم کرد تا ماندگاری کالا در گمرک هر چه بیشتر کاهش پیدا کند و با همکاری گمرکات و سازمان‌های ذیربط، کالاها هر چه سریع‌تر ترخیص شوند و در دسترس مردم قرار گیرند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت استان‌های مرزی در واردات و صادرات کشور گفت: هرمزگان یکی از مهم‌ترین استان‌های مرزی است که حیات اقتصادی کشور به آن وابسته است.
وی با تاکید به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه بندر شهید رجایی گفت: براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده این بندر قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی‌ها را پیدا خواهد کرد تا این شناورها بتوانند در بندر شهید رجایی عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.
زمان توقف کالا در بنادر باید کاهش پیدا کند
جلسه معرفی توانمندی‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای بندر شهید رجایی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور استاندار، رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان استاندارد و جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزار شد.
دکتر اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به کندی روند ترخیص کالا از بنادر و گمرکات گفت: میانگین زمان توقف کالا در بنادر زیاد است که باید برای حل این موضوع تدابیری اندیشیده شود.
در این نشست همچنین موضوع توقف و متروکه شدن کالا در بنادر و گمرکات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای جلسه نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره دلایل توقف کالا و تاخیر در ترخیص کالا مطرح کردند.
در پایان این جلسه مقرر شد که سازمان بنادر و گمرک جمهوری اسلامی ایران و دیگر دستگاه‌های مربوطه ظرف یک هفته گزارشی جامع و دقیق در خصوص دلایل توقف کالا در بنادر و گمرکات کشور تدوین کنند تا در جلسه‌ای مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.
بازدید از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحلی
معاون اول رئیس‌جمهور از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بازدید کرد.
اسحاق جهانگیری با حضور در منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی و فراساحل ایران، از سکوهای استخراج نفت و گاز و روند کشتی سازی و انواع شناور بازدید کرد.
دکتر جهانگیری همچنین با توضیحات استاندار هرمزگان و رئیس مجتمع کشتی سازی صنایع فراساحل ایران و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس در جریان ظرفیت تولید این مجتمع و روند ساخت و تعمیر انواع شناور قرار گرفت.
بازدید از آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی
معاون اول رئیس‌جمهور از تاسیسات و طرح در دست احداث آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی ساقی کوثر بندرعباس بازدید کرد.
دکتر اسحاق جهانگیری با حضور در 38 کیلومتری غرب بندرعباس از طرح در دست اجرای آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی ساقی کوثر بازدید کرد و در جریان برنامه زمان بندی برای تکمیل این طرح قرار گرفت.
این طرح با هدف تولید آب شیرین از دریا جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی در زمینی به مساحت 160 هکتار برای تامین آب صنایع استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد در سه فاز جداگانه طراحی شده است که پس از تکمیل، جمعاً یک میلیون متر مکعب در روز آب شیرین تولید خواهد شد. این مجتمع در جنوب استان هرمزگان در نزدیکی جزیره قشم در دست احداث است.
بهره‌برداری از فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز
با حضور معاون اول رئیس‌جمهور فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
اسحاق جهانگیری با حضور در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز را مورد بهره‌برداری قرار داد و به همراه وزیر نیرو و نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از تاسیسات و بخش‌های مختلف این نیروگاه بازدید کرد.
ظرفیت فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی 160 مگاوات است و میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای این فاز 46 میلیون یورو بوده است. گفتنی است ظرفیت اسمی این نیروگاه 235 مگاوات است، که در راستای اهداف سازمان ایمیدرو و پاسخ به نیاز روزافزون برق و تامین برق پایدار جهت مصارف صنایع و ایجاد زیرساخت‌های لازم احداث شده است.
دولت نسبت به مسائل هیچ بنگاهی بی‌تفاوت نیست
معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان هرمزگان که با حضور فعالان اقتصادی استان برگزار شد، با تاکید بر اینکه مسائل بنگاه‌ها و کارگران برای دولت بسیار مهم است گفت: دولت نسبت به مسائل هیچ بنگاهی بی‌تفاوت نیست، اما نمی‌تواند در امور بنگاه‌های بخش خصوصی دخالت کند، اما تلاش می‌کند با کمک صاحبان بنگاهها، مسائل را برطرف کند.
جهانگیری از بیان دغدغه‌ها و نقد دلسوزانه فعالان اقتصادی و کارآفرینان روستایی استان قدردانی کرد و از وزرای حاضر در جلسه خواست رسیدگی به مشکلات مطرح شده را در دستور کار خود قرار دهند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه باید در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشان دهیم که نظام جمهوری اسلامی سرزنده است و می‌تواند بر مشکلات غلبه کند، افزود: گروهی که اکنون در آمریکا بر مسند قدرت هستند، با بی‌شرمی ادعا می‌کردند که جمهوری اسلامی ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تجربه نخواهد کرد و پرونده‌اش قبل از سالگرد چهلمین سال بسته خواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در دوران جنگ تحمیلی کمک‌های زیادی به صدام کردند و اکنون نیز داعش را راه انداخته‌اند تا امنیت منطقه را برهم بزنند، خاطرنشان کرد: کشوری که اجازه نداد داعش به کشورهای منطقه آسیب وارد کند و با داعش مبارزه کرد جمهوری اسلامی ایران بود.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمنی که در مسائل اقتصادی کشورمان وجود دارد زمانی سرباز می‌کند، اضافه کرد: باید ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور را احیا کنیم و برای حل بیماریهای مزمن اقتصاد اگر نیاز باشد جراحی اقتصادی کنیم.
وی یکی از مهمترین اولویت‌های دولت را بازگرداندن ثبات اقتصادی به کشور دانست و عنوان کرد: آمریکایی‌ها با جو روانی و رسانه‌ای و تبلیغات، سبب وارد شدن شوک اقتصادی به کشور شدند که البته این موضوع کوتاه‌مدت بود و ما می‌توانیم به سرعت آن را جبران کنیم و ثبات را به اقتصاد کشور برگردانیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید تورم و نرخ دلار با ثبات و برای فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد تصریح کرد: مدیران کشور مدیرانی توانمند و کارآزموده هستند و پیش‌بینی ما این است که به سمت ثبات اقتصادی در حرکت هستیم.
دکتر جهانگیری اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دنبال ممانعت از صادرات نفت کشورمان بودند که در این طرح شکست خوردند و از طرفی به دنبال وادارسازی اوپک به تصویب تصمیمات خودشان بودند که با همکاری اعضای اوپک و قدرت نمایی روسیه این طرح آمریکا نیز شکست خورد و ایران در این کاهش مستثنا شد.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه صادرات غیرنفتی کشور باید توسعه یابد، ادامه داد: یکی از اتفاقات مثبت امسال این است که نرخ ارز برای صادرکنندگان مناسب است و این یعنی باید از این فرصت استفاده کنیم و صادرات را تقویت کنیم.
وی افزود: در جریان صادرات، سرمایه از کشور بیرون می‌رود و ما به ازای آن، باید سرمایه، ارز و یا کالای مورد نیاز وارد کشور شود و باید به نوعی ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگردد و این قاعده فقط مختص بخش خصوصی نیست چراکه اگر مثلا ده میلیون بشکه نفت از کشور صادر اما به ازای آن چیزی وارد کشور نشود، مردم دولت را بازخواست خواهند کرد که در مقابل فروش این ده میلیون بشکه نفت چه چیزی وارد کشور شده است.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه حفاظت و صیانت از اشتغال‌ موجود وظیفه اصلی دولت است، اضافه کرد: کمیته رفع موانع واحدهای تولیدی با مسئولیت وزیر صمت در مرکز تشکیل ‌شده و مشکلات آن‌ها بررسی می‌شود و در هر استانی کمیته تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استانداران تشکیل می‌شود و گزارش‌ها را به‌ صورت مستمر مطالعه و بررسی می‌کنم.
وی با بیان اینکه استان هرمزگان قلب اصلی توسعه کشور است، اظهار داشت: نبض تجارت کشور در هرمزگان می‌زند و بزرگترین بنادر و بخشی از صنایع نفت و گاز، فولاد و آلومینیوم و تعدادی از پالایشگاههای اصلی کشور در این استان واقع شده است.
معاون اول رئیس‌ جمهور با تاکید بر اینکه یکی از محورهای توسعه استان هرمزگان باید توسعه دریامحور باشد گفت: علاوه بر توسعه صنایع دریایی نظیر کشتی سازی و توسعه آبزی پروری، باید صنایع بزرگ کشور را در نزدیکی سواحل ایجاد کنیم چرا در کنار سواحل، محدودیت منابع آب نیز وجود ندارد.
دکتر جهانگیری گفت: در مقطعی که آمریکا قصد تحریم و فشار بر ایران دارد، استانهای مرزی نقش محوری در مقابله با تحریم آمریکا دارند.
وی اضافه کرد: تحریم کردن ایران حرفی عبث و بیهوده است و ایران با 15 کشور همسایگی دارد و اینکه بتوانند ایران را حبس کنند یک شوخی بیش نیست.
معاون اول رئیس جمهور یکی از راههای مقابله با بیکاری را توسعه گردشگری در استان هرمزگان دانست و افزود: باید روند اعطای تسهیلات و صدور مجوزها با سرعت بیشتری انجام شود و استاندار هرمزگان باید به صورت پایلوت در یکی از مناطق استان، این موضوع را دنبال کند تا همه امور مربوطه با سرعت و از طریق پنجره واحد انجام شود.
در این جلسه استاندار هرمزگان نیز گزارشی از وضعیت استان در بخش‌های مختلف ارائه کرد و با بیان اینکه میزان صادرات محصولات سال گذشته استان بیش از دو میلیارد دلار بوده است، هدفگذاری برای صادرات در سال جاری سه میلیارد دلار است که امیدوارم بتوانیم آن را محقق سازیم.
گفتنی است در این جلسه تعدادی از فعالان اقتصادی، کارآفرینان روستایی و نمایندگان بخش خصوصی استان اهم دغدغه‌های خود را مطرح کردند و به تشریح مشکلات و موانع پیش روی نظیر عدم اطمینان از بازگشت سرمایه، بخشنامه‌های دست و پاگیر و روند طولانی ارائه تسهیلات و صدور مجوزها پرداختند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: کانال‌های مالی ایران با چند کشور فعال و دلار از مبادلات حذف شد به مناسبت 21 آذر روز آزادسازی آذربایجان مقاومت روحانیت شهرستان میانه در غائله پیشه‌وری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: بخش اعظمی از عوامل حادثه تروریستی چابهار دستگیر شدند بررسی افزایش قیمت خودرو در کمیسیون اصل 90 مجلس تسهیلات سرمایه در گردش صندوق توسعه ملی 2 برابر شد کنگره 2000 شهید خراسان جنوبی با پیام رهبر معظم انقلاب برگزار شد رهبر انقلاب: امروز کشور به بزرگداشت شهیدان احتیاج دارد با حضور معاون اول رئیس جمهورآغازشد ؛ بهره‌برداری ازبزرگترین آب شیرین کن کشوردر بندرعباس دکتر روحانی در پایان نشست سران سه‌قوه اعلام کرد: طرح های ناتمام به مردم واگذار می شود شبکه تلویزیونی فرانس 24: عقب نشینی مکرون نتوانست معترضین را متقاعد کند آمریکا؛ تلاش برای درک واقعیت منطقه قرآن زعفرانی در موزه رضا عباسی تهران رونمایی می‌شود رئیس جهاد دانشگاهی: نخبگان در حل مشکلات مشارکت داده شوند سخنگوی سازمان ثبت احوال: کارت‌های ملی قدیمی تنها تا پایان سال اعتبار دارند