شبکه تلویزیونی فرانس 24: عقب نشینی مکرون نتوانست معترضین را متقاعد کند

بخش اخبار جهان: معترضان فرانسوی به سیاست‌های اقتصادی مکرون، وعده‌های رئیس جمهورشان در رفع مشکلات را دیرهنگام و ناچیز می‌دانند، در عین حال رهبر حزب راست افراطی این کشور امتیاز دهی اخیر مکرون به معترضان را نوعی عقب نشینی تاکتیکی توصیف کرد.
در این میان معترضین فرانسوی و جلیقه زردها اعلام کردند که عقب نشینی مکرون در مقابل درخواست هایشان آنها را قانع نمی‌کند و وعده‌های رئیس‌جمهور در رفع مشکلات دیرهنگام و ناکافی است و او باید از سمت ریاست جمهوری استعفا بدهد.
همچنین مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی فرانسه از اقدام امانوئل ماکرون در اذعان به اشتباهاتش در سیاستگذاری‌های مالیاتی استقبال کرده اما خاطر نشان کرد که او تمایلی به پذیرفتن "نواقص مسیر سیاسی خود" ندارد و این امتیازات را به عنوان یک "عقب‌نشینی تاکتیکی" داده است.
در همین حال شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه تلاش کرد در یک سخنرانی سیزده دقیقه ای، چهار هفته اعتراض و ناآرامی را آرام کند. وی از تدابیر فوری خبر داد. مکرون با این حال از اصلاحاتی که قصد دارد در آینده انجام دهد، عقب نشینی نکرد. در این شرایط به نظر نمی‌رسد اظهارات مکرون معترضان به سیاست‌های اقتصادی را متقاعد کرده باشد.


از دیدگاه معترضان، تدابیری که دولت در نظر گرفته بسیار ناچیز و بسیار دیرهنگام است.
رئیس‌جمهوری فرانسه در تازه‌ترین واکنش خود به خواسته‌های جلیق زردها در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به اعتراضات اخیر در این کشور، از افزایش صد یورویی حداقل دستمزد از سال آینده میلادی خبر داد.او همچنین متعهد شد که مالیات بازنشستگان را کاهش داده و مالیات اضافه ساعات کار را حذف کند.
یکی از معترضان گفت: این یک آغاز است اما مطلقا کافی نیست. فرد دیگری گفت: وعده‌های مکرون ممکن است برخی افراد را آرام کند اما همه معترضان را آرام نخواهد کرد. در منطقه لیل هم معترضان دیدگاه مشترکی دارند. وعده‌های رئیس‌جمهور برای تقویت حداقل دستمزدها و معاف بودن اضافه کار از مالیات، معترضان را قانع نکرده است. معترضان می‌گویند همچنان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. زنی می‌گوید صد یورویی که مکرون وعده آن را داده است، به هیچ وجه زندگی ما را تغییر نخواهد داد. در مورد تصمیم مکرون برای اعطای پاداش فوق‌العاده به کارکنان هم، معترضان نظر مثبتی ندارند، پاداشی که تصمیم‌گیری در مورد آن بر عهده کارفرمایان است. در دیژون هم اظهارات مکرون برای معترضان امیدوار‌کننده نبود. یکی از معترضان می‌گوید دولت هنوز باید کارهای زیادی انجام دهد تا فشارها کاهش یابد. زن دیگری می‌گوید من فکر می‌کنم انقلاب در راه است. این چیزی که مردم می‌خواستند، نیست. تدابیر دولت معترضان به سیاست‌های اقتصادی را ناامید کرده است.
معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه سخنرانی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور این کشور را با دقت دنبال کردند. یکی از این معترضان پس از سخنرانی مکرون گفت: رئیس‌جمهور با اندکی ترس سخنان خود را آغاز کرد. او دیگر هیچ اعتباری ندارد و مردم به وی اعتماد ندارند. او باید از ریاست جمهوری کناره‌گیری کند و ما روز شنبه به تظاهراتمان ادامه می‌دهیم.
زنی هم گفت سخنرانی خیلی خوبی بود اما ما به مکرون اعتماد نداریم. ما منتظر هستیم تا رئیس‌جمهور کاری کند. به هر حال ما همچنان ادامه خواهیم داد.
یکی دیگری از معترضان گفت من به خوبی به سخنان مکرون گوش دادم زیرا از مدت‌ها پیش در انتظارش بودم. وی به اعتراضاتی که از هفدهم نوامبر آغاز شد در سیزده دقیقه پاسخ داد. در مقایسه با تعداد روزها، وی حتی یک دقیقه هم به هر روز اختصاص نداد. به هرحال رئیس‌جمهور گام بزرگ ابتدایی را برداشت. افزایش حداقل دستمزد به میزان صد یورو، برای بسیاری خوب است. به هرحال برخی تدابیر اتخاذ شده بسیار خوب است.
وعده‌هایی که امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه شب برای آرام کردن اوضاع و کاهش اعتراضات داخلی به سیاست‌های اقتصادی دولتش داد، بسیاری از فعالان ضدسرمایه‌داری را نه تنها متقاعد نکرده بلکه آنها را برای ادامه اعتراضات مصمم کرده است.
دستگاه اجرایی فرانسه روز سه شنبه تلاش خواهد کرد مردم را متقاعد سازد که وعده‌هایی که امانوئل مکرون روز دوشنبه داد پاسخگوی خواسته‌های جنبش اعتراض آمیز اجتماعی است این درحالی است که بسیاری از فعالان این جنبش با تاکید بر این که مکرون واقعا ابعاد خشم و عمق نارضایتی مردم را درک نکرده است، بر عزم خود برای پیگیری اعتراضات خود تاکید کرده‌اند.
بلافاصله پس از سخنرانی امانوئل مکرون، شمار زیادی از فعالان و معترضان ضدسرمایه‌داری فرانسه بر عزم خود برای ادامه اقدامات اعتراضی خود از قبیل ایجاد موانع در بزرگراه‌ها و بستن راه‌ها به ویژه در میادین تاکید کردند و همه مردم فرانسه را به برپایی تظاهرات اعتراض آمیز در شنبه آینده فراخواندند. جنبش اعتراض آمیز اجتماعی در فرانسه هفدهم نوامبر آغاز شد و شنبه آینده پنجمین شنبه پیاپی اعتراضات ملی در فرانسه خواهد بود.
مقامات فرانسه تلاش می‌کنند شنبه آینده از اقدامات اخلالگرانه شدید که در شنبه‌های اخیر در این کشور اتفاق افتاده است، جلوگیری کنند. امانوئل مکرون هشدار داده است که هر گونه خشونت غیرقابل قبول است و در برخورد با مرتکبان خشونت هیچ مدارایی در کار نخواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: کانال‌های مالی ایران با چند کشور فعال و دلار از مبادلات حذف شد به مناسبت 21 آذر روز آزادسازی آذربایجان مقاومت روحانیت شهرستان میانه در غائله پیشه‌وری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: بخش اعظمی از عوامل حادثه تروریستی چابهار دستگیر شدند بررسی افزایش قیمت خودرو در کمیسیون اصل 90 مجلس تسهیلات سرمایه در گردش صندوق توسعه ملی 2 برابر شد کنگره 2000 شهید خراسان جنوبی با پیام رهبر معظم انقلاب برگزار شد رهبر انقلاب: امروز کشور به بزرگداشت شهیدان احتیاج دارد با حضور معاون اول رئیس جمهورآغازشد ؛ بهره‌برداری ازبزرگترین آب شیرین کن کشوردر بندرعباس دکتر روحانی در پایان نشست سران سه‌قوه اعلام کرد: طرح های ناتمام به مردم واگذار می شود شبکه تلویزیونی فرانس 24: عقب نشینی مکرون نتوانست معترضین را متقاعد کند آمریکا؛ تلاش برای درک واقعیت منطقه قرآن زعفرانی در موزه رضا عباسی تهران رونمایی می‌شود رئیس جهاد دانشگاهی: نخبگان در حل مشکلات مشارکت داده شوند سخنگوی سازمان ثبت احوال: کارت‌های ملی قدیمی تنها تا پایان سال اعتبار دارند