همزمان با ناکامی تور اروپایی نخست وزیر برای توافق بریگزیت، نمایندگان حزب محافظه‌کار جلسه رای اعتماد را کلید زدند

« ترزا می» در برزخ سقوط
محمدرضا ستاری
سرنوشت پر ابهام کابینه در لندن زمانی پیچیده‌تر می‌شود که ضمن مخالفت‌های گسترده با طرح خروج از اتحادیه اروپا توسط هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر، مسئله بریگزیت در خود اتحادیه نیز نامعلوم خواهد ماند. در فاصله سه ماه مانده به خروج رسمی از اتحادیه اروپا، همچنان مسئله مرزهای ایرلند مورد مناقشه جدی میان رهبران اروپا و انگلیس قرار دارد و از سوی دیگر تبعات اقتصادی ناشی از آن نیز موجب نگرانی شدید سایر کشورهای اروپایی است.
حلقه بحران سیاسی با استیضاح « ترزا می» توسط نمایندگان حزب محافظه‌کار پارلمان به اوج خود رسید. در همین راستا 80 نفر از نمایندگان پرنفوذ این حزب در واکنش به سیاست‌های «ترزا می» به خصوص طرح او برای بریگزیت و همچنین به تاخیر انداختن جلسه رای‌گیری مجلس بر سر این توافق، طی نامه‌ای از رئیس کمیته 1922 خواستند تا با برگزاری جلسه رای اعتماد برای رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزیر بریتانیا موافقت کند. این بحران در کابینه «ترزا می» زمانی تشدید شد که اختلافات بر سر طرح چکرز (طرح نخست وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا) بالا گرفت و همزمان با این اتفاق عده‌ای از وزرای مهم کابینه از جمله بوریس جانسون وزیر خارجه از سمت‌های خود استعفا دادند.


شخص نخست وزیر در حالی تحت سنگین‌ترین انتقادات و فشارها قرار گرفته که روز گذشته پیش از آغاز رای‌گیری حزب محافظه‌کار اعلام کرد با تمام قوا برای حفظ خود مبارزه خواهد کرد. وی همچنین هشدار داده که در صورت برکناری او، شرایط کشور بسیار مخاطره آمیز خواهد شد. با این حال به گفته ناظران اوضاع سیاسی نخست‌وزیر انگلیس در حالی پیچیده‌تر از قبل شده که او دست خالی از تور اروپایی خود برای نهایی کردن توافق بریگزیت به لندن بازگشت. طی این سفر و در حالی که انگلیس باید تا اسفند ماه امسال قضیه خروج خود از اتحادیه اروپا را نهایی کند « ترزا می» برای دریافت تضمین‌هایی در خصوص چالش مرزهای ایرلند به هلند، آلمان و بلژیک رفت وطی مذاکرات جداگانه با رهبران این کشورها و نیز رئیس‌کمیسیون اتحادیه اروپا، نتوانست آنها را متقاعد کند. به گفته منابع مطلع، رهبران اروپایی تاکید کردند که حاضر به مذاکره مجدد در خصوص بریگزیت نیستند و به هیچ عنوان راهی برای مذاکره دوباره وجود نخواهد داشت. رئیس‌کمیسیون اروپا در این رابطه طی پیامی توئیتری اعلام کرده که رهبران اتحادیه اروپا خواستار تضمین‌ برای موافقت اکثریت اعضای پارلمان بریتانیا هستند اما مسئله مهم این است که این تضمین چگونه قرار است اجرایی شود؟
طرح بریگزیت می رای نخواهد آورد
از سوی دیگر جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس و یکی از جدی‌ترین رقبای « ترزا می» برای تصدی پست نخست‌وزیری در تازه‌ترین اظهار نظرهای خود طی مصاحبه با شبکه یورونیوز گفته قادر نیستم مسائل پشت پرده را بازگو کنم، اما در تمامی جلسات تاکید کرده‌ام که توافق فعلی قابل پذیرش نیست. بهتر است توافق مفیدی داشته باشید که به شما دسترسی به بازار تجاری بدهد، مشاغل را حفظ کند تا بتوان تضمین کرد که آن شهروندان اروپایی که ساکن بریتانیا هستند بتوانند خود و خانواده‌شان اینجا بمانند و از کمک فوق‌العاده‌ای که به جامعه ما کرده‌اند قدردانی شود. مردم حاشیه‌نشین به‌خاطر کمبود سرمایه‌گذاری و شغل عمدتا به ترک اتحادیه اروپا رای دادند. این افراد احساس کردند کسی به آنها توجه ندارد، مشکلی که در سراسر اروپا هم وجود دارد.
او همچنین با اشاره به جلسه‌ پارلمان که بنا به خواست نخست وزیر به تعویق افتاد و جرقه رای اعتماد او را نهایی کرد، گفت: ما اکنون دولتی داریم که بر سر کار است اما قدرتی ندارد. زیرا اکثریت مجلس عوام در اختیار او نیست. توافق نخست‌وزیر همچنین احتیاجی به همه‌پرسی مجدد هم ندارد زیرا در پارلمان پذیرفته نمی‌شود.
سرنوشت بریگزیت چه می‌شود؟
با توجه به این شرایط در حالی نخست وزیر بریتانیا در برزخ سقوط به سر می‌برد که طبق قانون در صورت عدم رای اعتماد، از رهبری حزب محافظه‌کار کنار خواهد رفت و تا با انتخابات مجدد درون حزبی، فردی دیگر به طور موقت رهبری حزب را در اختیار بگیرد.
همچنین خلع « ترزا می» از رهبری حزب همزمان به معنای از دست رفتن پست نخست‌وزیری برای او خواهد بود.
در همین راستا، سرنوشت پر ابهام کابینه در لندن زمانی پیچیده‌تر می‌شود که ضمن مخالفت‌های گسترده با طرح خروج از اتحادیه اروپا توسط هم‌حزبی‌های نخست وزیر، مسئله بریگزیت در خود اتحادیه نیز نامعلوم خواهد ماند. در فاصله سه ماه مانده به خروج رسمی از اتحادیه اروپا همچنان مسئله مرزهای ایرلند مورد مناقشه جدی میان رهبران اروپا و انگلیس قرار دارد و از سوی دیگر تبعات اقتصادی ناشی از این مسئله نیز موجب نگرانی شدید سایر کشورهای اروپایی است. علاوه بر بحران سیاسی داخلی اکنون کارشناسان اروپایی معتقدند موضوع بریگزیت بر مناسبات خارجی انگلیس با اروپا سایه انداخته و همچنان خروج سخت و عدول از همه‌پرسی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در همین رابطه، نتیجه رای اعتماد به نخست وزیر هر چه که باشد، او از وضعیتی متزلزل برخوردار خواهد بود و خروج بریتانیا بدون توافق با اروپا می‌تواند اقتصاد این اتحادیه را به ضربه‌ای مهلک مواجه سازد.
به خصوص در داخل نیز پیش‌بینی‌هایی از کاهش شدید ارزش پوند و نیز کاهش چشمگیر قیمت مسکن پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند در گام اول علاوه بر ضررهای هنگفت سایر کشورهای اروپایی به خصوص آلمان، برای بریتانیا نیز میلیاردها یورو هزینه در بر داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری: ایران مشکل آب ندارد محمدرضا ستاری چیستی گذار سعودی‌ها از محافظه‌کاری به سیاست خارجی تهاجمی چالش‌های قانونی، بودجه‌ای و فرهنگی، زمان انتظار بیماران کلیوی را برای پیوند افزایش داده است هدف از فعالیت‌های ناسالم تنها بهره‌مندی مالی نیست رواج فساد در اقتصاد بیمار نزدیک به 4 سال است که تلاش برای پیوستن کشورها به پرونده ثبت جهانی شب چله بی‌نتیجه مانده است «ابتکار» از دلایل امضای یک طرح با آرای بالا و رای و خروجی پایین در صحن علنی گزارش می‌دهد نگاهی به برخی از نمایشگاه‌های هفته آتی استقبال از زمستان با گرمای هنر همزمان با ناکامی تور اروپایی نخست وزیر برای توافق بریگزیت، نمایندگان حزب محافظه‌کار جلسه رای اعتماد را کلید زدند رهبر انقلاب اسلامی: مسئولان فریب زبان‌بازی دشمن را نخورند « ایرج دانایی فرد» زننده اولین گل ایران در جام جهانی درگذشت افکار عمومی«بودجه ملی» را طلب کنند وزیر دفاع: دانشجویان افسران جنگ نرم هستند توسعه بسته‌های هنری فرهنگی در دولت دوزادهم