روزنامه مردم سالاری
1397/09/25
۲ معیار مهم برای سپردن مسئولیت به افراد
اگر به ما بگویند از میان یک جمع فردی را که شایستهترین آنها برای سپردن مسئولیت است انتخاب کنیم متر و معیارمان چیست؟ ممکن است هریک از ما ملاکی را بیان کنیم، مثلا بگوییم عبادتش، اخلاق و رفتارش، سابقه یا مدرک تحصیلیاش، سواد یا فهمش و بسیاری از موارد دیگر.اما بارها شاهد بودهایم که افرادی با همین معیارها انتخاب و ناکارآمدیشان هم برای همگان روشن شده است. پس یک جای کار میلنگد! گویا این ملاکها خیلی هم کارساز نیستند. بسیاری از مسئولین و افرادی که در سالهای گذشته به جرم مفاسد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی به کشور ضربه زدند سوابق کاری خوبی داشتند، مقید به یکسری از امور عبادی بودند، از مدارک تحصیلی بالایی بهره میبردند، بعضا سواد و فهم قابل قبولی هم داشتند - این مورد را البته کمتر در بین قشر فوق الذکر شاهد بودهایم!- اما اینها نتوانستند مانع کجاندیشی و کج رفتاری آنها شوند.
نه اینکه این امور ملاک نباشند، بلکه اتفاقا همه موارد بالا از ضروریات هستند. لکن در کنار اینها دو صفت باید باشد که اگر فردی با وجود بهره مندی از همه صفات پسندیده از آن دو تهی شود قطعا به چنین فردی نمیتوان اعتماد کرد و به او مسئولیتی سپرد.
امام صادق علیه السلام میفرمایند نه تنها نماز و روزه که بارزترین عبادات فردیاند- ملاک مناسبی برای شناخت افراد نیستند بلکه ممکن است شما فریب همین ظاهر را بخورید حال آنکه باطن آن فرد چیز دیگری را نشان میدهد.
حضرت فرمودند: «لا تغتروا بصلاتهم ولا بصیامهم، فان الرجل ربما لهج بالصلاة والصوم حتی لو ترکه استوحش ولکن اختبروهم عند صدق الحدیث واداء الامانه».
«به نماز و روزه افراد فریفته نشوید؛ چرا که شخص گاهی به نماز و روزه عادت کرده که اگر آن را رها کند احساس وحشت میکند. اما [برای شناخت افراد]، آنان را با میزان راستگویی و امانتداری بیازمایید.» (کافی، ج۲، ص۱۰۴، ح۲)
باز حضرت در پاسخ کسی که از طول نماز و فراوانی روزه شخصی تعریف میکرد فرمودند نگاه نکنید که رکوع و سجود طولانی دارد چه بسا عادت کرده که رکوع و سجود کند و قرائت قرآنش خوب باشد اما اینها دلیل نمیشود. آنجا هم امام به همین دو اصل مهم اشاره نمودند:
یک: در گفتار صادق باشد.
دوم: امانتدار باشد.
البته این نکته را فراموش نکنیم که اهل بیت علیهم السلام نفرمودهاند که نماز نخوانید. مقصود این است که نماز ظاهری دارد و باطنی و آن بخش نماز که بر عملکرد افراد تاثیر دارد باطن نماز است ولی ما فقط ظاهر آن را میبینیم. چه بسا کسی برای ریا و خودنمایی عبادتی را انجام بدهد.
دوستی نقل میکرد که یک روز در مسیر رفتن به مسجد بلالِ سازمان صدا و سیما فردی را دیدم که دوان دوان خود را به صفوف نماز
میرساند.
تعجب کردم چون تابهحال او را در جماعت ندیده بودم. هنگام اقامه نماز پشت سرش قرار گرفتم و با صحنه تاسفآوری روبهرو شدم. دیدم آن آقا درست خود را به کنار رئیس وقت صداوسیما رسانده و هنگام انجام افعال نماز دائماً نیم نگاهش به رئیس است! در حقیقت آن فرد اصلا برای خدا نماز نخوانده، برای خلق خدا خوانده. چه بسا بشود گفت این عبادت نیست، نوعی حقّه بازی است. این نماز اگر از بینمازی بدتر نباشد بهتر هم نیست.
چنین شخصی ممکن است موفق شود با این ظاهرفریبی به پست و منصبی هم برسد. چه بسا افراد دیگری هم که در پوشش نماز و روزه و ظواهر اسلامی به مدیریتهایی رسیده باشند. بعد ممکن است از همان افراد پروندههایی منتشر شود که همگان را به تعجب بیندازد در حالی که حقیقت ماجرا این است که آنها از ابتدا هم صلاحیت لازم را برای تصدی مناصب حساس نداشتند. امام صادق (ع) به روشنی دو معیار برای گزینش و شناخت افراد به ما معرفی نمودند. البته خود صداقت و امانت داری نیز نیاز به تبیین بیشتری دارند.
منبع: خبر آنلاین
سایر اخبار این روزنامه
سال 98 را متفاوت ببينيم
بازار ارز چگونه گمراه میشود؟
شاهزاده ناکام و مامان فرح
۲ معیار مهم برای سپردن مسئولیت به افراد
شروع موج سرطان در جامعه
تجارت چند ده میلیارد تومانی برخی با حذف مشق شب از بین میرود
اسراییل در میان مخالفان اصلی ایران در FATF
بگیر و ببند جلیقه زردها
نباید FATF به موضوع اختلافی در کشور تبدیل شود
آخرین وضعیت شناسایی اموال سلطان سکه
آنها خواستند و توانستند
دستور ویژه جهانگیری درباره خودروهای دپو شده در گمرک
پایتخت؛ شهر بیدفاع در مقابل زلزله
ایران هنر گریز از تحریمها را به دیگران هم آموزش خواهد داد