بگیر و ببند جلیقه زردها

گروه بین‌الملل:  جلیقه زردهای فرانسه نمی‌خواهند بی خیال اعتراضات شوند. مخالفان رئیس جمهوری فرانسه در پنجمین شنبه اعتراضات باردیگر به خیابان‌های پاریس لشگرکشی کردند . در طرف مقابل هم 8 هزار پلیس برای جنگ خیابانی به میدان آمدند. علاوه بر پاریس، اعتراض‌ها برای پنجمین هفته متوالی در شهرهای دیگر فرانسه هم ادامه یافت. تصاویر منتشر شده از شهر نیم در جنوب شرق این کشور نشانگر درگیری شدید میان معترضان و نیروهای پلیس است.فرمانداری پاریس ساعت ۲ بعد از ظهر شمار تظاهرکنندگان در پاریس را ۳ هزار نفر تخمین زد؛ رقمی که نسبت به هفته‌های گذشته کاهش داشته است. از سوی دیگر وزارت کشور فرانسه در ساعت ۱۵، تعداد تظاهرکنندگان در کل فرانسه را ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر ارزیابی کرد. این درحالی است که هفته گذشته در همین ساعت تعداد جلیقه زردهای معترض در کل فرانسه ۷۷ هزار نفر تخمین زده شده بود. اگرچه احتمالا آمار معترضان بیش از این ارقام است اما تا عصر دیروز میزان درگیری‌ها به شدت کاهش یافته است.
بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، هزاران پلیس به کوچه و خیابان‌های پاریس اعزام شده‌اند تا جلوی خرابکاری و غارت احتمالی را بگیرند. در هفته‌های گذشته شماری از معترضان دست به خرابکاری و شکستن شیشه ماشین‌ها و مغازه‌ها زدند. در شمال فرانسه و در نزدیکی مرز بلژیک، راننده یک خودرو پس از برخورد با یک کامیون، جان خود را از دست داد. خبرگزاری فرانسه ضمن تایید این خبر به نقل از فرمانداری محلی گزارش کرد جلیقه زردها برای بستن یک اتوبان کامیون را وسط جاده قرار داده بودند.
شانزه‌لیزه و میدان اپرا محل تجمع
به گزارش یورونیوز، ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی، جلیقه زردها دو گروه شده بودند. بخشی به مانند هفته‌های گذشته در خیابان شانزه‌لیزه جمع شدند و گروهی هم در میدان اپرا گرد هم آمدند. آن گروه که در میدان اپرا جمع شدند، دست‌های خود را پشت سر حلقه کردند و زانو زده بودند و که این حرکت در اعتراض به نحوه بازداشت دسته‌جمعی دانش‌آموزان دبیرستانی در حومه پاریس در هفته سوم اعتراضات بود که ویدئوی آن جنجالی شد. در همین حال، شماری از زنان معترض روز شنبه با شکل و شمایل ماریان، زنی که با لباس پاره و سینه‌های عریان نماد انقلاب ۱۷۸۹ و جمهوری فرانسه است، به خیابان‌ها آمدند. این معترضان تن‌پوش‌های به شکل لباس‌های انقلابی‌های فرانسه در قرن ۱۸ به تن داشتند و بدن خود را نقره‌ای رنگ کرده بودند.


نظر متفاوت جلیقه زردها درباره ادامه تظاهرات
چند روز بعد از سخنرانی تلویزیونی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که در آن وعده‌هایی اقتصادی برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در این کشور داده بود، جلیقه زردها برای ادامه اعتراض‌ها به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که به «جلیقه زردهای آزاد» معروف شده اند، «آتش‌بس» اعلام کردند و گفتند که «زمان گفت‌وگو» فرا رسیده است اما گروه دیگر همچنان معتقد است که باید برای پیشبرد مطالبات اقتصادی و اجتماعی در خیابان ماند و نباید این موضوع را رها کرد. اریک دروئه، یکی از آغازگران این جنبش جزو دسته دوم است که روز پنجشنبه در ویدئویی این موضوع را مطرح کرد.
جنبش مستقل جلیقه زردها
جنبش جلیقه‌زردها با هیچ حزب سیاسی مرتبط نیست و فعالیت آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی سازماندهی می‌شود. آنها با طرح‌های اصلاحی امانوئل مکرون‌، رئیس جمهوری فرانسه، از جمله در ارتباط با گران شدن قیمت سوخت و ارزاق عمومی مخالف‌اند و علیه آنها دست به تظاهرات زده‌اند.
به این ترتیب تظاهرات جنبش جلیقه‌زردها وارد پنجمین هفته خود شده است. طی چهارهفته گذشته طرفداران این جنبش روزهای شنبه به خیابان‌ها آمده و بعضا با خشونت مخالفت خود را با طرح‌های اصلاحی مکرون‌اعلام کرده‌اند.
در جریان این مخالفت‌ها و درگیری‌های وسیع میان تظاهرکنندگان و ماموران پلیس، خسارت‌های بسیاری ایجاد شده‌ است. تظاهرکنندگان به آتش زدن خودروها، شکستن شیشه فروشگاه‌ها، غارت اموال فروشگاه‌ها و ایجاد مانع برای مقابله با ماموران امنیتی پرداختند و ماموران نیز با استفاده از گاز اشک‌آور با آنها مقابله کردند. تاکنون تنها در پاریس در پی این درگیری‌ها دوهزار نفر بازداشت شده‌اند.
اعتراضات عمومی جلیقه‌زردها بعد از حادثه تروریستی استراسبورگ در مقابل چالش امنیتی بزرگی قرار گرفته است. بعد از حادثه تروریستی استراسبورگ دولت فرانسه از تظاهرکنندگان جلیقه زرد خواست که در آخر هفته تظاهرات نکنند و مشکلات را از راه «گفت‌وگو» حل کنند.
اما معترضان بعد از این حادثه تروریستی درباره فراخوان دولت یک نظر نیستند. بسیاری از جلیقه‌زردها هنوز هم می‌خواهند دست به اعتراض بزنند زیرا با امتیازاتی که دولت امانوئل مکرون ارائه کرده راضی نیستند. آنها اعلام کرده‌اند که اعتراض آنها «هیچ‌ربطی» به حادثه تروریستی استراسبورگ ندارد.
اما برخی دیگر از نمایندگان معتدل جلیقه‌زردها خواستار متوقف شدن اعتراض‌ها و آغاز گفت‌وگو با نهادهای دولتی شده‌اند.
عقب نشینی فاحش مکرون
با وخیم شدن اوضاع در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه رئیس‌جمهوری این کشور در مقابل اعتراض‌های سراسری در فرانسه تسلیم شد و افزایش بهای سوخت را برای یک سال به تعویق انداخت.
امانوئل مکرون دوشنبه شب، ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) برای نخستین بار در یک نطق تلویزیونی با مردم در این باره سخن گفت. او در این سخنرانی با هدف فروکاستن از حجم تظاهرات معترضان، امتیازاتی اقتصادی پیشنهاد کرد. بر اساس وعده رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است به صورت ماهیانه ۱۰۰ یورو به حداقل دستمزدها افزوده شود. اما هنوز بسیاری از معترضان خواستار استعفای مکرون‌ هستند. بعد از این تظاهرات اعتبار رئیس‌جمهوری فرانسه نزد شهروندان فرانسه به شدت کاهش یافته است. برمبنای نظرخواهی اخیر انستیتو ایفوپ محبوبیت مکرون در میان شهروندان فرانسه به ۲۵ درصد کاهش یافته است.