سخنگوی وزارت خارجه: سازوکار مالی اروپا شامل همه کالاها می‌شود

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: سازوکار مالی اروپا صرفا برای خرید دارو و مواد غذایی نیست و شامل سایر کالا هم است.
بهرام قاسمی در نشست خبری خود درباره اجرای سازو کار مالی اروپا افزود: این سازوکار مدتی است که تحت بررسی قرار دارد که برای تسهیل مبادلات ایران با اتحادیه اروپاست.
وی ادامه داد: این سازوکار شامل اقلام بسیاری می‌شود که در این سبد کالایی می‌تواند دارو، مواد غذایی و سایر کالاها قرار گیرد؛ این مکانیزم می‌تواند با سایر کشورها هم برقرار شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: این سازوکار صرفا برای خرید دارو و مواد غذایی نیست و سرمایه‌گذاری صنعتی و اقتصادی هم باید جای خود را در این سبد کالایی پیدا کند.


قاسمی در پاسخ به اینکه آیا روند سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای مبادله پول ملی علاوه بر کشورهایی که مشخص شده با کشورهای آسیای شرقی هم در دستور کار قرار دارد؟ گفت: این صرفا خواست ما نیست. سیاست‌های حاکم بر کاخ سفید و نقش دلار و مشکلاتی که در بازار مبادلات پولی و ارزی شکل می‌گیرد و به عنوان ابزار سیاسی در اختیار برخی قدرت‌ها قرار می‌گیرد تفکر جدیدی را به وجود آورده تا کشورها بدون استفاده از دلار و دیگر ارزها از طریق پول‌های ملی خود همکاری‌های اقتصادیشان را سامان دهند.
وی با اشاره به اینکه این مبادله پولی میان این سه کشور ترکیه، چین و روسیه مورد بررسی قرار گرفته، افزود: این بحث مطرح است. حتی در اروپا که این اندیشه بیش از گذشته مطرح می‌شود می‌تواند تحت شرایطی به مرحله عمل برسد. در این زمینه برخی کشورها با جدیت بیشتر مذاکراتی را با ما داشته‌اند و گروه‌های کارشناسی را مبادله کردیم که در صورت نهایی شدن و رسیدن به مرحله اجرا در این زمینه بیشتر صحبت خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در شرایط فعلی که آمریکا به دنبال بهانه جویی و یافتن هرگونه راهی برای کارشکنی در تامین منافع ایران است از ذکر جزییات خودداری خواهیم کرد.
قاسمی در پاسخ به اینکه آیا دستگاه دیپلماسی با توجه به انصراف سرمایه گذاران چینی از بازار نفت و گاز ایران، مذاکراتی را در دستور کار دارند یا خیر؟ بیان کرد: وزارت خارجه و بخش دیپلماسی آن به طور جدی در شرایط کنونی و با توجه به برخی تهدیدات و تحریم‌ها در کنار سایر دستگاه‌ها به عنوان تسهیل‌کننده روابط بین ایران و دیگر کشورها نقش اساسی خود را ایفا می‌کند.
وی یادآور شد: برخی خبرها که منتشر می‌شود از جمله انصراف یا عدم همکاری برخی شرکت‌ها تا زمانی که رسما اطلاع دقیقی از دولت‌های این شرکت‌ها دریافت نکنیم همانند همان جنگ روانی، تبلیغات و فشارهای روانی است که از کانال‌های مشخص علیه ایران اعمال می‌شود
سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: ملاک ما تفاهمات و قراردادها با دولت‌ها است، قطعا فشار آمریکا و خزانه‌داری این کشور بر روی شرکت‌های بزرگ نه در حوزه غرب بلکه در شرق و کشورهای همسایه ما بسیار است و برای ایجاد اخلال و نابسامانی و توقف عمل از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.
قاسمی خاطرنشان کرد: البته ما هم بیکار نیستیم و راهکارهای خود را دنبال می‌کنیم و آخرین اخبار را دولت‌ها هستند که مشخص‌تر بیان می‌کنند.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به اتمام مهلت 45 روزه معافیت اقتصادی عراق به ایران با توجه به فشار آمریکا به عراق آیا استراتژی جدیدی تدوین شده است پاسخ داد: عراق یک همسایه خوب با مرزی طولانی و تعداد زیادی گذرگاه است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: با نوع ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و تمدنی عراق از شرکای خوب ما است و خواهد بود و همکاری خود را مثل گذشته و با همان دقت و شدت ادامه خواهیم داد.
قاسمی ادامه داد: علایمی که دریافت می‌کنیم مثبت است و همکاری‌ها ادامه خواهد یافت و تلاش‌های مذبوحانه آمریکا و هیات‌های اعزامی برای تخریب این روابط ایجاد مشکل و موانع در میان روابط دو کشور برای عدم انجام دادن همکاری‌های اقتصادی می‌تواند وجود داشته باشد ولی تجربه به ما آموخته است که کشورها درشرایط جدید با نوع سیاست‌های خصمانه آمریکا نگاه مستقل خود را خواهند داشت.
وی گفت: ما با عراق شاهد یک افزایش همکاری اقتصادی در آینده خواهیم بود و حوزه‌های جدیدی برای همکاری خواهیم داشت.
قاسمی در پاسخ به اینکه موضع ایران در قبال تهدیدات رژیم صهیونیستی چیست؟ گفت: سیاست ما نسبت به رژیم صهیونیستی روشن است و تردیدی در مواضع خود نداریم. تا اشغالگری هست، مقاومت وجود دارد و این سیاست ربطی به تحولات در سایر کشورها ندارد.
وی افزود: مشکل مردم فلسطین و سیاست‌های نژاد پرستانه رژیم اسرائیل مشخص است و تا این وضعیت وجود دارد مقاومت ادامه می‌یابد و هر از گاهی به دلایلی سران رژیم صهیونیستی به یاوه گویی و سخنان بی‌ربط و سخیف و نابجا روی می‌آورند که چیزی جز این انتظار نداریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: انتظاری نیست که با توجه به ماهیت رژیم درنده خو و متجاوز و زیاده خواه اسرائیل و از طرفی با توجه به جایگاه ایران در منطقه آنها از عناد و دشمنی بکاهند. بنابراین هر از گاهی به شیوه‌های روانی متوسل می‌شوند که بی‌فایده است.
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره احضار سفیر گرجستان در ایران و روند برخورد این کشور با مسافران ایرانی نیز گفت: پس از شدت یافتن برخوردهای نامناسب که انتظار ما از دولت گرجستان که روابط خوبی داریم، این نبود، در تهران وتفلیس تلاش‌هایی صورت گرفت.
وی افزود: این موضوع تمام شدنی نیست و اعتراض و گلایه و تذکر خود را به این کشور منتقل کرده ایم. پرونده به صورت جدی مفتوح است و با هماهنگی‌هایی این بحث را دنبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برای ما این نوع رفتار ماموران فرودگاه قابل قبول نیست، البته مقامات سیاسی از این موضوع ابراز تاسف و نکرانی کرده‌اند و قرار شد موضوع پیگیری شود ولی تمهیداتی را مورد بررسی قرار دادیم و در روزهای آینده اقداماتی را صورت خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص حادثه تروریستی در پاکستان و دلایل احضار سفیر کشورمان در پاکستان و نیز آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده، گفت: وجود برخی نا امنی‌ها و مشکلات در مرزهای ما وپاکستان موضوع جدیدی نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ربایش نیروهای مرزبانی ما و ورود گروه‌های تروریستی از داخل خاک پاکستان به ایران موضوعی است که همواره به سرعت و شدت در قبال این موضوع عکس العمل نشان داده‌ایم ولی بعد از ربایشی که انجام شد، وزیر امور خارجه با توجه به اهمیت موضوع به این کشور سفر و در راس هیاتی با نیروهای امنیتی ونظامی پاکستان مذاکره کرد.
قاسمی ادامه داد: در این زمینه راهکارهایی برای کار دو سویه مشخص شد و گروه‌های تروریستی 5 نفر را آزاد کردند و مابقی هنوز در اسارت هستند و از وضعیت آنها اطلاع دقیقی نداریم و این بر عهده دولت پاکستان است که نسبت به تلاش برای آزادی آنها و تقویت مرزها برای خودداری از ورود گروه‌های تروریستی اقدام کند.
وی افزود: ما بر امن بودن مرز خود با پاکستان با توجه به روابط تهران و اسلام آباد تاکید داریم واز طرفی با کانون‌های معاندی در منطقه روبرو هستیم که سعی دارند روابط را میان دو کشور خدشه‌دار کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: پس از حادثه اخیر تروریستی در پاکستان ما آن را محکوم کردیم و بر وعده خود برای مساعدت به دولت پاکستان برای اینکه بتوانند مرزها را با شدت بیشتری کنترل کنند، باقی هستیم.
قاسمی گفت: در صحبت با سفیر ایران در اسلام آباد وبررسی موضوع فکر می‌کنم براساس اطلاعات اشتباهی که ازسوی همان کانون‌های معاند که حاضر نیستند مرزهای دو کشور در مسیر درست باشد، عمل شده است.
وی فزود: این موضوع تکذیب شد و بررسی لازم را انجام دادیم و موضوع خاتمه یافته است وباید منتظر بود که دولت پاکستان تلاش خود را برای آزادی افرادی که در اسارت تروریست‌ها هستند، انجام دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع این وزارتخانه در خصوص خروج وابستگان ایرانی از آمریکا، گفت: این فرد حرف‌های بی‌ربط زیادی می‌زند وتلاش دارد در هر لحظه مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند.
قاسمی افزود: ماموریت ایشان تشویش و ایجاد جنگ روانی است ولی در قبال اراده ملت ایران ناچیز خواهد بود و سخنانش یاوه گویی است که در جهت ایجاد نگرانی مطرح کرده است.
وی در پاسخ به سوالی در این خصوص که ترامپ در مورد قتل روزنامه نگار عربستانی پای ایران را به میان کشیده است، این سیاست برمبنای چه محوری است؟ گفت: ترامپ اصلا سیاست خارجی ندارد. وی نشان داده که بامداد که بلند می‌شود سیاستی و سخنی را اعلام می‌کند و نسنجیده و نادانسته وبدون توجه به عواقب آن موضوعی را مطرح می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پاسخی برای این رفتار ندارم و گذر زمان اذهان عمومی را در مورد قضاوت درباره ترامپ شفاف‌تر می‌کند و سخنان عجیبی بود که نسنجیده و فرافکنانه و بی‌ربط زده شد و نشان می‌دهد وی از منطق و انصاف برخوردار نیست و برایش ارزش دلار و میزان فروش سلاح مهمتر از شرافیت انسانی است.
وی در پاسخ به سوالی درباره فرآیند انتخاب سفرا نیز گفت: برای کشورهایی که سفیران ما ماموریتشان پایان یافته اقدامات شروع شده و اکثریت کشورها نامگذاری شده است و برای معرفی سفرای باقیمانده روند قانونی خود را طی می‌کند.
قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با توجه به جلسه اخیر شورای امنیت و اظهارات تند برخی نمایندگان کشورها در مورد مسائل موشکی ایران آیا قرار نیست گفت وگوهایی با اروپا برای احتمال تاثر پذیری آن در برجام را به نوعی به سمت مثبت‌تر ببریم، گفت: در گذشته همواره هیچ دو کشوری نبودند که دارای اشتراکات نظر باشند اما امروز در حوزه برجام بسیاری از کشورهای جهان مواضع مشخص در مخالفت با آمریکا دارند و معتقد به استمرار آن هستند و تلاش می‌کنند تا ایران بتواند از مواهب مشخص شده استفاده کند.
وی افزود: در سایر مسائل بی‌شک با موضوعات زیادی رو به رو هستیم که الزاما مسائل موشکی نیست که می‌توانیم با سایر کشورها اختلاف نگاه داشته باشیم، در حوزه مسائل موشکی اختلاف نظر بین ما و برخی کشورهای اروپایی با شدت بیشتر و با برخی کمتر مطرح می‌شود که به دلایل مختلف برخی اظهار نگرانی می‌کنند که نگرانی بی‌ربطی است و ناشی از تلاش بدخواهان و آن‌هایی است که به جنگ روانی روی آورده‌اند.
قاسمی اظهار داشت: ما شاهد برخی بیان‌های منفی و ابراز نگرانی از جانب کشورهای اروپایی و غیر اروپایی درباره مسائل موشکی هستیم، البته سیاست‌های موشکی ایران منافاتی با قطعنامه‌ها ندارد و این سیاست دفاعی ملی ما است و ایران به دلیل تجربه تاریخی و منطقه‌ای که در آن قرار گرفته نمی‌تواند مثل سایر کشورهای منطقه با صرف هزینه سنگین و بیهوده برای خود سلاح و امنیت بخرد.
وی خاطر نشان کرد: ما به توانمندی خود متکی هستیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد چرا که هیچ کس نسبت به امنیت ما تضمین نخواهد داد و ایران باید بتواند با توانمندی خود از خود دفاع کند.
وی افزود: البته مساله موشکی ما به عنوان یک قدرت بازدارنده دفاعی است و علیه هیچ کشوری نیست و شعار ما همزیستی مسالمت آمیز و روابط خوب با همسایگان است، ولی نمی‌توانیم از سیاست دفاعی خود چشم پوشی کنیم و کشورهای اروپایی باید این را درک کنند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه: سازوکار مالی اروپا شامل همه کالاها می‌شود مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اعلام کرد: عزم جدی ذوب آهن اصفهان برای ارتقاء صادرات در سال جاری پیامدهای ذلت پذیری ارتجاع عرب واشنگتن‌پست: ترامپ، آینده آمریکا را در معرض تردید قرار داده است پیروزی مقاومت مردم یمن بر جنایتکاران تاریخ تقدیر از 79 برگزیده بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور گروه پهپادی هوانیروز تشکیل می‌شود امیر کویت: علاقه‌مند به توسعه و گسترش همکاری با ایران هستیم کاهش پلکانی قیمت خودرو در دستور کار وزارت صمت و خودروسازان رئیس قوه قضاییه: دادستان‌ها به موضوع گرانی‌ها ورود کنند رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: احتمال تصویب لوایح پالرمو و CFT زیاد است تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی برای تولید مواد غذایی نخست وزیر فرانسه: اشتباه کردیم به حرف مردم گوش نکردیم جهانگیری: فرهنگستان‌ها جایگاه رفیع و برجسته‌ای در ایران دارند حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری: دستیابی به برجام تصمیم عاقلانه‌ای بود تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی برای تولید مواد غذایی وزیر خارجه قطر: امارات و عربستان عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند رای دیوان عدالت اداری به استرداد وجوه دریافتی غیرقانونی مدیران بیمه سلامت ایران تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی برای تولید مواد غذایی