نخست وزیر فرانسه: اشتباه کردیم به حرف مردم گوش نکردیم

«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه در پی ادامه اعتراضات موسوم به «جلیقه زردها» اظهار داشت که دولت اشتباهاتی مرتکب شده و به اندازه کافی به سخن مردم گوش نکرده است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پنجمین مرحله از اعتراضات جلیقه زردها که چندی پیش با تظاهرات علیه افزایش مالیات سوخت آغاز شد، حدود 66 هزار نفر به خیابان‌ها آمدند. این درحالی است که دولت امیدوار بود با وعده‌هایی که داده است به بزرگ‌ترین بحران دوره ریاست جمهوری امانوئل مکرون پایان دهد. اعتراضات اخیر در فرانسه تاکنون هشت کشته برجای گذاشته است.
نخست وزیر فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه «لزاکو» که روز یکشنبه به وقت محلی منتشر شد، اظهار داشت که دولت «اشتباهاتی مرتکب شده» و «به قدر کافی به مردم فرانسه گوش نکرده است. »
وی افزود بحث‌هایی درباره برگزاری همه پرسی‌هایی به منظور کمک به سیاستگذاری در دولت در جریان است. همه پرسی یکی از خواسته‌های معترضان است که به گفته فیلیپ می‌تواند «یک ابزار خوب دموکراسی» باشد.


اندکی از شدت اعتراضات کاسته شده است اما «اروه لو براس» جامعه شناس از «مدرسه مطالعات پیشرفته در حوزه علوم اجتماعی» هشدار داد: تظاهرات رو به آرام شدن است اما ممکن احساس قوی نفرت از مکرون ایجاد کند.
بسیاری از معترضان شخص مکرون را هدف گرفته و خواستار استعفای وی شده‌اند. نظرسنجی موسسه Ifop نشان می‌دهد که محبوبیت مکرون به 23 درصد کاهش یافته است. حدود 45 درصد از مردم از عملکرد او «بسیار ناراضی» هستند.
مکرون برای کاستن از خشم مردم طرح افزایش مالیات سوخت را لغو کرد و وعده داد که حداقل حقوق را افزایش دهد. اقتصاددانان تخمین می‌زنند که اجرای برنامه‌های به 15 میلیارد یورو (17 میلیارد دلار) بودجه نیاز داشته باشد.
نخست وزیر فرانسه در مصاحبه روز یکشنبه اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند کسری بودجه کشورش در سال 2018 (1397) به 3.2 درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه بالغ شود.
ایجاد ایست‌های بازرسی در ورودی بازارهای کریسمس و مناطق توریستی فرانسه
ازسوی دیگر و در پی حمله اخیر به یک بازار کریسمس در استراسبورگ، دولت فرانسه پست‌های بازرسی امنیتی در ورودی‌های بازارهای محلی کریسمس ایجاد کرده است.
بازدید کنندگان از بازارهای کریسمس در منطقه لا دیفنس و پارک توییل‌ری باید از ایست‌های بازرسی امنیتی عبور کنند.
به گفته مردم محلی این اقدامات در نتیجه حملات تروریستی انجام می‌شود. با وجود این سخت‌گیری‌ها مردم هنوز هم از این بازارها دیدن می‌کنند و شکایتی بابت این ایست‌های بازرسی ندارند.
همچنین ایست‌های بازرسی امنیتی در مناطق گردشگری چون کلیسای نوتردام هم ایجاد شده‌اند.
سه شنبه هفته گذشته، یک مهاجم به سمت عابران پیاده در بازار کریسمس در استراسبورگ تیراندازی کرد و باعث کشته شدن قریب به شش نفر شد.
مهاجم در نهایت در تعقیب و گریز پلیس کشته شد؛ وی یک جوان 29 ساله بود که به گفته پدرش از حامیان داعش به شمار می‌رفت.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه: سازوکار مالی اروپا شامل همه کالاها می‌شود مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اعلام کرد: عزم جدی ذوب آهن اصفهان برای ارتقاء صادرات در سال جاری پیامدهای ذلت پذیری ارتجاع عرب واشنگتن‌پست: ترامپ، آینده آمریکا را در معرض تردید قرار داده است پیروزی مقاومت مردم یمن بر جنایتکاران تاریخ تقدیر از 79 برگزیده بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور گروه پهپادی هوانیروز تشکیل می‌شود امیر کویت: علاقه‌مند به توسعه و گسترش همکاری با ایران هستیم کاهش پلکانی قیمت خودرو در دستور کار وزارت صمت و خودروسازان رئیس قوه قضاییه: دادستان‌ها به موضوع گرانی‌ها ورود کنند رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: احتمال تصویب لوایح پالرمو و CFT زیاد است تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی برای تولید مواد غذایی نخست وزیر فرانسه: اشتباه کردیم به حرف مردم گوش نکردیم جهانگیری: فرهنگستان‌ها جایگاه رفیع و برجسته‌ای در ایران دارند حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری: دستیابی به برجام تصمیم عاقلانه‌ای بود تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی برای تولید مواد غذایی وزیر خارجه قطر: امارات و عربستان عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند رای دیوان عدالت اداری به استرداد وجوه دریافتی غیرقانونی مدیران بیمه سلامت ایران تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی برای تولید مواد غذایی