پزشکیان و دژپسند امروز گزارش می‌دهند

گروه سیاسی- حواشی پیرامون درگیری لفظی یکی از نمایندگان مجلس و کارمند گمرک کار را به درخواست استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی رساند، هرچند فرهاد دژپسند برای حل ماجرا دستور بررسی ویژه در ارتباط با موضوع فیلم منتشر شده را صادر کرد‌. ماجرا از این قرار است که درازهی، نماینده سراوان عنوان کرده که «۴۵ دقیقه جلوی در گمرک جلویش را گرفته بودند و فحش‌های بدی به وی دادند و وی را عصبانی کردند»‌. او البته با کشانده شدن جریان به مجلس، خواستار برخورد منطقی با موضوع شده است‌. این در حالی است که واکنش‌ها به برخورد پیش آمده بین کارمند گمرک و نماینده مجلس به اینجا ختم نشده و حتی برخی نمایندگان بحث استیضاح وزیر اقتصاد و همچنین برکناری رییس گمرک و حراست آن را نیز مطرح کرده‌اند‌.
علی کرد‌، نماینده مردم خاش در این رابطه گفت که ۴۰ نفر از نمایندگان طرح استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی را کلید زدند‌. البته آنطور که وزارت اقتصاد در واکنش به جریان پیش آمده اعلام کرده است، فرهاد دژپسند دستور بررسی ویژه در اتباط با موضوع فیلم پخش شده پیرامون حضور نماینده سراوان در گمرک را صادر کرده تا واقعیت ماجرا شفاف‌سازی شود‌. در عین حال وزیر اقتصاد تاکید کرده که در صورت محرز شدن تخلف از سوی یکی از کارکنان گمرک، بر اساس رویه حاکم بر وزارتخانه در دوره مدیریت وی که اصل بر احترام و رعایت شئونات تعامل محترمانه و کریمانه با همه ارباب رجوع‌ها اعم از مردم و مقامات و مدیران به ویژه نمایندگان مردم در مجلس است، قطعا عذرخواهی خواهیم کرد‌.
اما طبیعتا نباید به اظهارات این نماینده در این رابطه اکتفا کرد‌. طبق گفته کارمند گمرک، درازهی بدون هماهنگی قصد دیدار با رییس گمرک را داشته و ادعای نماینده مذکور مبنی بر توهین به اهل سنت از سوی این کارمند و قومیتی جلوه دادن درگیری نمی‌تواند واقعیت داشته باشد و حتی گفته شده که این نماینده تنها پنج یا شش دقیقه معطل شده است‌.
در هر حال مسعود پزشکیان رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی تا امروز در مورد حواشی کلیپ ایجاد شده در مورد یک نماینده به مجلس گزارش می‌دهند‌.


اما بخش تاسف‌بار ماجرا تهدید به استیضاح وزیر است. آن هم در شرایطی که باید به فکر سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی کشور بود هر چند نمایندگان زیاد به امضاهای خود پایبند نیستند اما کشاندن برخوردهای شخصی به صحن علنی مجلس با وجود عذرخواهی وزیر کار درخوری به نظر نمی رسد ضمن اینکه یک نماینده مجلس نباید به قدری عصبانی شود و الفاظی را به کار ببرد که در شان یک نماینده نیست.
گزارش رییس دیوان محاسبات از بودجه 97
اما عادل آذر رییس دیوان محاسبات در جلسه علنی گزارشی در مورد عملکرد بودجه ۹۷ و اقتضائات و الزامات بودجه ۹۸ ارائه داد‌.
او درباره اقتضائات و الزامات در بودجه سال ۹۸ گفت: هر گاه شوک‌های ارزی را در کشور داشته‌ایم بلافاصله اثر جدی آن در رشد اقتصادی ظهور پیدا کرده است‌. مثلا در سال ۹۰ بعد از شوک ارزی، رشد اقتصادی به منفی 4/7 درصد رسید‌. اکنون هم در شرایط جدید شوک بابت نرخ ارز این انتظار می‌رود که شاهد تحولاتی در رشد اقتصادی در پایان سال‌جاری و سال آینده باشیم‌.
آذر رعایت سقف پیش‌بینی شده در قانون برنامه برای انتشار اوراق اسلامی را از الزامات بودجه ۹۸ عنوان کرد و یادآور شد: باید بخشی از ردیف‌های درآمدی که طی پنج سال اخیر عملکرد نداشته است را حذف کرد‌. تصور کنید که مثلا با حذف این ردیف‌ها ۲۶ هزار میلیارد تومان از بودجه صرفه‌جویی می‌شود چون این ردیف‌ها درآمد و عملکرد نداشته است‌. این همان بودجه‌نویسی در شرایط تحریمی و رعایت اقتصاد مقاومتی است‌. باید برای دولت در بودجه هزینه‌های مشخص با درآمد مشخصی تعیین کنیم که قابلیت تحقق بالای ۹۰ درصد را داشته باشد‌.
وی با بیان اینکه هزینه‌ها در بودجه متناسب با منابع نیست، گفت: در سال ۹۰ ردیف فاقد عملکرد داشتیم که این تعداد در سال ۹۶ به ۲۱ ردیف با عملکرد صفر رسید‌. در حالی که باید تناسب هزینه وجود داشته باشد‌. به معنای دیگر به دولت وظایفی دادیم که درآمدی برای آن ندارد‌. لازم است مجلس شورای اسلامی در این باره فکری کند‌. نمونه آن واگذاری برخی طرح‌های تملک دارایی در سال گذشته است که عملکرد صفر بوده است‌.
وی گفت: باید فکری برای درآمدهای اقتصادی کرد که نظارت آنچنانی بر نحوه هزینه‌کرد این درآمدها نیست، دستگاه‌ها هم آن را بر اساس پروتکل داخلی خود هزینه می‌کنند، ما می‌گوییم منابع کم است، اما چنین چیزی‌هایی را هم می‌بینیم‌. ما برای همه اینها الزامات و راهکارهای پیش‌بینی شده‌ای داریم که کاملا قابل عملیاتی شدن است‌. البته برخی از این الزامات در شورای هماهنگی اعمال شده و ممکن است برخی در اصلاحیه بودجه هم اعمال شود‌. به نظر ما باید در جهت مکلف کردن سازمان امور مالیاتی در اجرای طرح جامع مالیات و ضمانت‌های اجرایی حرکت کرد. به سازمان امور مالیاتی کمک شود تا اطلاعات را گرفته و منابع جدید مالیاتی را شناسایی کند نه اینکه این دستگاه‌ها و مودیان و ضریب را افزایش دهد‌.
وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: در سال ۹۰ نسبت اعتبارات هزینه‌ای به عمرانی نزدیک به سه برابر بوده است که این میزان در سال ۹۶ نزدیک به شش برابر شده است‌. عادل آذر افزود: اوضاع خوب نیست، کما اینکه با تورم‌زدایی هم نسبت‌ها بالا می‌رود‌. لذا اگر دولت به دستگاه‌ها نمی‌رسد و یا سیاست و خط مشی دارد مجلس شورای اسلامی می‌تواند ورود کرده و ساز و کار آن را در بعد اختصاص اعتبارات عمرانی کنترل کند‌.
کشورهای همسایه مستقیم علیه امنیت ایران وارد عمل شده‌اند
اما در ادامه جلسه علنی مجلس نماینده مردم میاندوآب در مجلس در جریان طرح سوال خود از وزیر اطلاعات درباره تمهیدات امنیتی این وزارتخانه برای رفع اقدامات مخل امنیت گفت که وزارت اطلاعات باید نسبت به تولید قدرت و امنیت نرمی که پایه‌های ماندگاری و بقای نظام را بیشتر می‌کند توجه داشته باشد‌. در پاسخ وزیر اطلاعات روایتی از تجهیز جریانات تروریستی در خارج از مرزهای ایران مطرح کرد و با بیان اینکه در حال حاضر تروریست‌ها از مراکز آموزشی مجهز و انبارهای عظیم اسلحه برخوردارند گفت که اگر قبلا تروریست‌ها با یک پیکان وانت و چند اسلحه کلاشنیکف وارد کشور می‌شدند امروز با موتورهای قوی، ماشین‌های شاسی‌بلند، اسلحه تیربار و یا توپ‌های ضد هوایی به مرزها تعرض می‌کنند‌. وی تاکید داشت: عزیزان استحضار دارند که شرایط امنیتی ما امروز متفاوت با سال‌های گذشته است‌. امروز با شرایطی مواجه هستیم که سرویس‌های امنیتی کشورهای همسایه و حتی کشورهای دوردست مستقیم علیه امنیت کشور ما وارد عمل شده‌اند‌. در نتیجه محبی‌نیا از توضیحات وزیر اطلاعات درباره تمهیدات امنیتی این وزارتخانه قانع شد‌.
برخی مسوولان برای اینکه قهرمان شوند، می‌گویند دیگری دزد است
در ادامه این جلسه رییس فراکسیون مستقلین ولایی در توضیح سوالش از وزیر اطلاعات درباره موضوع اعطای ۲۵۰۰ گرین‌کارت به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها، گفت: امسال در سال تحریم قرار داریم و دشمنان ما به دنبال از بین بردن انقلاب شکوهمند هستند‌. لذا باید جلوی دشمن ایستاد که این تنها با شعار دادن میسر نمی‌شود‌. باید رفتارهای درستی به خصوص از سوی ما مسوولان انجام شود‌. جلالی خاطرنشان کرد: امروز رسانه‌های خارجی گیج هستند که از این همه حرف‌های ما مسوولان چگونه سوژه‌سازی کنند‌. متاسفانه هر کدام از ما مسوولان زمانی که می‌خواهیم قهرمان شویم می‌گوییم دیگری دزد است و در فلان جا خلاف می‌شود چرا که می‌خواهیم خود را قهرمان جلوه دهیم‌.
علوی در پاسخ به اظهارات این نماینده با تاکید بر اینکه موضوع اعطای ۲۵۰۰ گرین‌کارت به مقامات کشور صحت ندارد، گفت: وزارت اطلاعات بر روند مذاکرات هسته‌ای چه مذاکرات عمومی و چه خصوصی اشراف داشته است، لذا انتظار می‌رفت که وقتی کانالی دروغ‌پرداز و ضد انقلابی مطلبی دروغ را مطرح می‌کنند عزیزان ما در آن نقل آن تامل بیشتری داشته باشند که مشخص شود آن موضوع صحت دارد یا خیر‌. در ادامه کاظم جلالی هم از پاسخ‌های وزیر اطلاعات درباره اعطای دو هزار و ۵۰۰ گرین‌کارت قانع شد‌.
در پایان جلسه علنی مجلس اکبر رنجبرزاده‌، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۰۴ نماینده مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان را قرائت کرد‌. این بیانیه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در بودجه ۹۸ بود و در آن نمایندگان از رییس‌جمهور خواستند با توجه به عقب‌ماندگی شدید و افزایش نرخ تورم و هزینه‌های کمرشکن زندگی و جوابگو نبودن حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ توجه ویژه به افزایش حقوق این قشر شود و ضمن اجرا شدن طرح همسان‌سازی با اختصاص رقم چشمگیری به این امر مهم نسبت به افزایش حقوق سنواتی با رعایت نرخ تورم اقدام لازم به عمل آید‌.