پیامد شکست در آنفیلد

باشگاه منچستریونایتد در بیانیه‌ای اعلام کرد که ژوزه مورینیو، سرمربی باشگاه از هدایت تیم کنار گذاشته شده است.
بالاخره یک روز باید این برزخ به پایان می‌رسید. بالاخره یک روز هیات مدیره‌ای حتی به بی‌خیالی منچستر‌یونایتد هم باید به این نتیجه برسد که دیگر بس است. بالاخره یک روز ژوزه مورینیو باید از مقامش کنار گذاشته شود تا همه در اولدترافورد نفسی راحت بکشند و طرح و برنامه‌ای بریزند تا دست‌کم چیزی از این فصل نصیب‌شان شود. حالا حتی مقام چهارمی هم دوردست به نظر می‌رسد، چون چلسی 11 امتیاز بیشتر از یونایتد دارد، اما این تیم همچنان در اف‌ای کاپ و چمپیونز لیگ حاضر است. هیچ فصلی نباید در دسامبر برای هیچ تیمی به پایان برسد. این داستان نباید ادامه پیدا کند، اما همچنان ادامه پیدا می‌کند.
شروع ضعیف در لیگ برتر، اختلاف 19 امتیازی با لیورپول صدرنشین و فاصله گرفتن با کسب سهمیه، سرانجام باعث شد تا آقای خاص جایگاه خود را روی نیمکت یونایتد از دست بدهد. یونایتد تنها شش پیروزی در لیگ به دست آورد که از ضعیف‌ترین آمار آنها در چندین سال اخیر بود. رابطه بین مورینیو و اد وودوارد، مدیر اجرایی یونایتد نیز شکرآب شده بود و با عدم جذب مدافعان مورد نظر آقای خاص در تابستان، این موضوع کاملا مشهود شد.
در حقیقت باشگاه معتقد بود که بازیکنانی که در فهرست مورینیو برای دفاع وسط در نظر گرفته شده‌اند، کمکی به تیم نخواهند کرد. سپس موضوع پوگبا به میان آمد. مورینیو بازوبند کاپیتانی را از او گرفت و در تمرینات روز بعد از شکست مقابل دربی کانتی در جام اتحادیه، با او دچار درگیری لفظی شد. او معتقد بود که ذهنیت و رویکرد پوگبا به هیچ وجه مناسب یونایتد نیست.


او از ابتدای فصل با شرایط تیمش هماهنگ نبود. در همان ابتدا، آماده‌سازی یونایتدی‌ها در پیش‌فصل را بسیار بد خوانده بود زیرا بسیاری از بازیکنانش پس از جام‌جهانی مدت زیادی استراحت کرده بودند و به اردو اضافه نمی‌شدند. پس از شکست سه بر صفر مقابل تاتنهام، وقتی انتقادات و فشارها رو به اوج گرفتن بود، او تاکید کرد که «احترام، احترام، احترام» می‌خواهد، اما در نهایت، شرایط آنطور که ژوزه می‌خواست پیش نرفت. در دو فصل کاملی که سرمربی پرتغالی هدایت یونایتد را برعهده داشت، موفق شد قهرمانی لیگ اروپا، لیگ اتحادیه و کامیونیتی شیلد را با یونایتد به دست آورد و در فصل گذشته نیز نایب‌قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. آقای خاص جانشین لوئیس فان‌خال شده بود و 3/364 میلیون پوند در مدت زمان حضورش، صرف 8 خرید کرد. زین‌الدین زیدان، یکی از گزینه‌های جانشینی او در یونایتد خواهد بود. او که رئال را در تابستان ترک کرده، هنوز هدایت تیمی را برعهده نگرفته است.
فراز و فرودهای مورینیو در یونایتد
اولین شکست بزرگ ژوزه مورینیو روی نیمکت منچستر‌یونایتد به اولین بازگشتش به استمفورد بریج برمی‌گردد، جایی که تا یک سال قبلش خانه‌اش بود، اما هواداران چلسی که سه قهرمانی لیگ را با مورینیو تجربه کرده‌ بودند و پیش از این او را می‌پرسیدند، استقبالی بی‌رحمانه از مربی سابق‌شان کردند و وقتی تیم‌شان، این بار به رهبر آنتونیو کونته، چهار بر صفر از یونایتد پیش افتاد آواز سر دادند: تو دیگه آقای خاص نیستی.
با اینکه یونایتد در اولین فصل مورینیو هرگز در لیگ به ثبات نرسید و در نهایت ششم شد، مربی سابق اینتر و رئال‌مادرید نشان داد که هنوز استاد تورنمنت‌های حذفی است. یونایتد در این فصل با پیروزی 2-3 در جام اتحادیه، در بازی‌ای دراماتیک که با گل پیروزی‌بخش زلاتان ابراهیموویچ همراه شد، ساوتهمپتون را شکست داد تا به اولین افتخارش با مربی جدیدش برسد.
اما قهرمانی در جام اتحادیه آخرین جام یونایتد و مورینیو در فصل 2017-2016 نبود. شیاطین سرخ اولدترافورد که در این فصل جایی در چمپیونز‌لیگ نداشتند، مسیر تا فینال یوروپا لیگ را بدون دردسر خاصی طی کردند و در بازی پایانی هم با دو گل پل پوگبا و هنریک مخیتاریان آژاکس را شکست دادند تا برای اولین بار فاتح این تورنمنت شوند. مورینیو با این قهرمانی کنار رافا بنیتز بدل به دومین مربی‌ای شد که هم چمپیونز لیگ را برده و هم یوروپا لیگ را.
فصل دوم مورینیو در یونایتد با شرایطی متفاوت همراه بود. تیم مورینیو این بار در نیمه اول فصل برای قهرمانی لیگ می‌جنگید و تنها رقیب جدی سیتی به شمار می‌آمد. تا اینکه دو تیم در دسامبر 2017 در اولدترافورد مقابل هم قرار گرفتند. پیروزی یونایتد در این دربی می‌توانست فاصله آنها با تیم پپ گواردیولا را به پنج امتیاز برساند. اما یونایتد برای دومین سال پیاپی این دربی خانگی را با نتیجه 1-2 باخت تا فاصله 11 امتیازی که بین‌شان پدید آمد دیگر عملا قابل جبران نباشد.
یونایتد در بازی برگشت انتقامی، البته از نظر جدولی بی‌ربط، از سیتی گرفت. شاگردان پپ که می‌توانستند با پیروزی برابر رقیب همشهری در استادیوم اتحاد جشن قهرمانی برگزار کنند، در نیمه اول دو گل زدند. اما در نیمه دوم یونایتد با دو گل پوگبا و یک گل از کریس اسمالینگ بازگشتی بزرگ داشت تا یاد دوران سر الکس فرگوسن زنده شود.
یونایتد در پایان این فصل هم شانس قهرمانی جام حذفی را با شکست مقابل چلسی در فینال ومبلی از دست داد، تا دومین فصل مورینیو در اولدترافورد بدون جام به پایان برسد. شروع فصل سوم مورینیو و یونایتد از همان ابتدا سرنوشتی محتوم داشت. باشگاه در تابستان به درخواست‌های مربی‌اش برای خرید حداقل یک مدافع گرانقیمت گوش نداد و مورینیو هرگز این پشت کردن اد وودوارد و گلیزرها به خودش را فراموش نکرد.
داخل زمین یونایتد نمایش‌هایی بی‌ربط به هم داشت، از شکست مقابل تیم‌های تازه صعود کرده به لیگ و ناتوانی در گل زدن در اولدترافورد تا بازگشت عجیب و باورنکردنی در تورین و شکست دادن یوونتوس در استادیوم آلیانتس. میخ آخر تابوت مورینیو اما وقتی کوبیده شد که تیمش در آنفیلد با نمایشی بسیار ضعیف 1-3 شکست خورد؛ درست همان نتیجه‌ای که این فصل در اتحاد به دست آورده بودند. به این ترتیب دوران مورینیو در یونایتد هم به پایان رسید؛ پایانی که به تلخی غیر‌قابل تحملی کشیده شده بود.
گزینه‌های جانشینی
رسانه‌های انگلیسی از ۳ گزینه به عنوان جدی‌ترین نامزدهای جانشینی مورینیو یاد کردند.
بعد از برکناری ژوزه مورینیو سرمربی پرتغالی از یونایتد که به دلیل نتایج ضعیف صورت گرفت، مایکل کریک‌هافبک سابق شیاطین سرخ تا پایان فصل به صورت موقت هدایت این تیم را بر عهده خواهد داشت. اولین حضور مایکل کریک به عنوان سرمربی منچستریونایتد، در بازی برابر کاردیف سیتی خواهد بود. تقابل با پاری‌سن‌ژرمن می‌تواند نقطه اوج کار این مربی باشد.
بعد از برکناری مورینیو از هدایت یونایتد و حضور کریک به عنوان مربی موقت تا پایان فصل، تلاش مسوولان این باشگاه برای جانشینی مربی پرتغالی آغاز شد. در این بین یک نام بیش از هر کس دیگری شنیده می‌شود و آن هم زین‌الدین زیدان است. این مربی به صورت تلویحی آمادگی خودش را برای حضور در یونایتد به عنوان سرمربی اعلام کرده و بعد از حضور موفق در رئال‌مادرید باید ببینیم او هدایت رئال را بر عهده خواهد گرفت یا خیر.
مائوریسیو پوچتینو یکی دیگر از گزینه‌هایی است که با توجه به حضور در لیگ برتر می‌تواند گزینه خوبی برای یونایتد باشد. گری نویل معتقد است بهترین گزینه برای جانشینی مورینیو، پوچتینو است و او می‌تواند سه اصل این باشگاه یعنی نحوه بازی، برنده شدن و استفاده از بازیکنان آکادمی را به خوبی اجرایی و مدیریت کند.
آنتونیو کونته نیز که با چلسی توانست قهرمان لیگ برتر شود یکی دیگر از گزینه‌هایی است که این باشگاه در نظر خواهد داشت. همچنین فرانس فوتبال از رایان گیگز، مایکل کریک، لورن بلان، زیدان و پوچتینو به عنوان گزینه‌های جانشینی مورینیو خبر داده است.
در این میان واکنش برخی از کارشناسان جهان جالب توجه بوده است؛ گری لینه کر: با توجه به اختلاف 19 امتیازی با لیورپول صدرنشین پس از 17 بازی، در حالی که بیشتر بازیکنان بسیار ضعیف‌تر از آنچه هستند ظاهر شده‌اند و همینطور نمایش فوتبالی، با اضافه کردن این موضوع که به مورینیو اجازه داده شده بود هزینه زیادی صرف خرید بازیکن انجام دهد، این قطع همکاری اجتناب‌ناپذیر بود. به نظر می‌رسد علت اصلی اخراج، جلوگیری از خروج تعداد زیادی از بازیکنان در ماه آینده بود.
پیرس مورگان، روزنامه‌نگار مشهور انگلیسی و هوادار پر و پا قرص آرسنال: مورینیو به طرز شگفت‌‌انگیزی نیست و نابود شده اما من عاشق این مرد هستم. یک مربی بزرگ، یک شخصیت بزرگ با آماری استثنایی. چندین بازیکن بی‌دست و پا و مفتخور در یونایتد هستند. ژوزه دوباره بازخواهد گشت و جام را خواهد برد.