تاثیرات جدی شوک ارزی در رشد اقتصادی

رییس دیوان محاسبات کل کشور با بیان این که باید بخشی از ردیف‌های درآمدی که طی پنج سال گذشته عملکرد نداشته است را در بودجه ۹۸ حذف کرد، گفت که هر گاه در کشور شوک‌های ارزی داشته‌ایم، بلافاصله اثر آن در بورس اقتصادی ظهور پیدا کرده است.
عادل آذر در جلسه علنی دیروز  مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره اقتضائات و الزامات در بودجه سال ۹۸ پرداخت و گفت: هرگاه شوک‌های ارزی را در کشور داشته ایم بلافاصله اثر جدی آن در رشد اقتصادی ظهور پیدا کرده است. مثلا در سال ۹۰ بعد از شوک ارزی، رشد اقتصادی به منفی ۷.۴ درصد رسید. اکنون هم در شرایط جدید شوک بابت نرخ ارز این انتظار می‌رود که شاهد تحولاتی در رشد اقتصادی در پایان سال جاری و سال آینده باشیم.
رییس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه با اشاره به این که طبق گزارش عملکرد هشت ماهه بودجه، عملکرد نسبت به پیش‌بینی‌ها ۵۸.۷ درصد بوده است، گفت: واگذاری دارایی‌های مالی ۷۷.۵ درصد بوده است و تحقق منابع نیز ۸۵ درصد بوده است که بخشی از آن مربوط به قرض از خزانه و بانک مرکزی است. در این مدت نیز نزدیک به ۸۰ درصد تحقق مالیاتی داشتیم که جای خوشحالی دارد. درآمد نفتی هم ۱۲۵ درصد و اوراق مالی - اسلامی ۸۶ درصد تحقق یافته است.
وی ادامه‌ داد: عملکرد هشت ماهه بودجه سال ۹۷ نشان می‌دهد که هم چنان بخش هزینه ای نسبت به پیش‌بینی‌ها ۸۳ درصد و تملک دارایی‌ها نسبت به پیش‌بینی‌ها ۷۳ درصد تحقق یافته است، اگر چه در این جا درصد تملک دارایی سرمایه‌ای بالا است، اما نسبت هزینه‌های عمرانی و هزینه‌های انجام شده عدد ناچیزی است  و حتی نرخ منفی را نشان می‌دهند.


آذر در ادامه‌ خاطرنشان کرد: طبق الزام برنامه باید سهم درآمدهای مالیاتی ۴۵ درصد باشد، اما عملکرد هشت ماهه امسال می‌گوید که ۳۲ درصد بوده است و شاید تا پایان سال به ۳۶ درصد برسد، اما بیشتر نمی‌شود. اینها همه مربوط به معافیت‌های مالیاتی در بودجه است. مثلا در سال ۹۴ معافیت‌های مالیاتی هزار میلیارد تومان بوده است، اما با قوانین و احکام و خارج از بودجه، معافیت‌های مالیاتی به حدود ۴۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. لذا باید در حوزه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی دقت بیشتری شود چون آن چه که شما در بودجه می‌نویسید با آن چه که در واقعیت رخ می‌دهد ۴۶۸ برابر متفاوت است. معلوم است که در تدوین احکام و بودجه مشکلاتی داریم که باید به طور جدی قوانین بودجه متناسب با شرایط اقتصادی نوشته شود.
رییس دیوان محاسبات کل کشور ادامه‌ داد: از طرف دیگر شرکت‌ها فروخته شده است و برای اعتبارات هزینه‌ای مصرف شده است. به طوری که روز به روز از صندوق برداشت می‌شود قرار بود صندوق برای تولید و اشتغال باشد.