تلاش مشترک برای اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه

با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نشست چهارجانبه روند آستانه و سازمان ملل متحد در خصوص حل سیاسی بحران سوریه در ژنو برگزار شد.این نشست مشورتی در خصوص کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو سوئیس برگزار شده است.
براساس این گزارش صبح دیروز ظریف به منظور شرکت در این نشست، تهران را به مقصد ژنو ترک کرد. وی در بدو ورود به ژنو در پاسخ به سوال خبرنگاری، نسبت به حصول توافق با روسیه و ترکیه بر سر مسئله سوریه ابراز امیدواری کرد.
بیانیه  مشترک
وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامنین فرمت آستانه در نهایت بیانیه مشترکی را منتشر کردند که متن آن به شرح زیر است:


1- نتایج مثبت رایزنی هایشان با طرف‌های سوری درباره ترکیب کمیته قانون اساسی را ارایه کردند .
۲- اراده خود را برای تسهیل  آغاز به کار کمیته قانون اساسی از طریق تشریح اصول کلی و راهبردی آن بواسطه تعامل با طرف‌های سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مورد تاکید مجدد قرار دادند که بر مبنای آن یک آیین کار به منظور تضمین فعالیت موثر و پایدار کمیته تدوین خواهد شد. فعالیت کمیته قانون اساسی باید در فضایی همراه با مصالحه و مشارکت سازنده با هدف دسترسی به توافق کلی میان اعضای آن صورت پذیرد، به نحوی که نتایج آن بتواند حداکثر حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند.
۳- توافق کردند برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی اوایل سال آینده میلادی در ژنو تلاش کنند.  
  ۴- بر این باور تصریح کردند که این گامها به آغاز یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار سوری - سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت منجر خواهد شد.
۵- تعهد قوی خود را نسبت به حاکمیت، استقلال،‌ وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مورد تاکید مجدد قرار داده و تصدیق کردند که این اصول باید توسط همه طرف‌ها مورد احترام قرار گیرد.»