در سی و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان مطرح شد حذف سقف‌های شیشه‌ای از مسیر بانوان

گروه پارلمان سی‌و‌پنجمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان این هفته میزبان فائزه هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی اصلاح طلب و از بنیانگذاران حزب کارگزاران و فیض‌الله عرب‌سرخی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون اسبق وزیر بازرگانی بود و «راهکارهای بهینه سازی عملکرد زنان کارآفرین در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور» را مورد بررسی قرار داد.
سی و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمد صادق مشایخ و با حضور فائزه هاشمی‌رفسنجانی و مشارکت اعضای کمیسیون از جمله سید محمد هاشمی اصفهانی – مشاور اسبق وزیر نفت، جاوید قربان اوغلی – مشاور وزیر امور‌خارجه، فیض‌الله عرب‌سرخی – معاون اسبق وزیر بازرگانی، پریچهر سلطانی – مشاور بانوان معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، فرزانه مافی – عضو حزب کارگزاران سازندگی، سید جلال ساداتیان – عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس، غلامعلی ریاحی – حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری، علی سعد‌وندی – اقتصاددان و استاد دانشگاه وولونگونگ استرالیا شعبه دبی، شهریار عامری – استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ... برگزار شد.
جلسه این هفته کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به موضوع : «راهکارهای بهینه سازی عملکرد زنان کارآفرین در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور و حذف سقف شیشه‌ای از افق عملکرد بانوان کارآفرین» اختصاص داشت. در ابتدای جلسه محمد صادق مشایخ، به عنوان رئیس جلسه اظهار کرد: «با توجه به اهمیت ویژه توسعه کارآفرینی در کشور و نقش تعیین کننده بانوان در این حوزه، بر آن شدیم تا با ارائه راهکارهای تخصصی عملکرد بانوان را در توسعه کارآفرینی و همچنین رشد اقتصادی کشور، بهینه سازی کنیم. لازمه این اقدام حذف سقف‏های شیشه‏ای از مسیر پیشرفت بانوان در راستای ارتقای جایگاه مدیریتی و توسعه اقتصادی آنان است.
اعطای وام به زنان کارآفرین به عنوان مشوق‌های حمایتی الزامی است


رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان افزود: «سرمایه‌گذاری جهت حمایت از بانوان کارآفرین و اعطای وام کارآفرینی به آنان به عنوان مشوق‌های حمایتی الزامی ‌است. البته در این مسیر، بانوان باید با تلاش هدفمند و استفاده از ابتکار و نوآوری ، تحول در حوزه کارآفرینی را ایجاد کنند. به عنوان مثال در حوزه صنعت بسته‌بندی و سورتینگ، کشور ما از استانداردهای جهانی عقب است و به همین دلیل در صادرات کالا، دچار ضعف در ارزش افزوده و جذب بازارهای جهانی هستیم . بنابراین چه بهتر که بانوان کارآفرین در این حوزه نیز برنامه‌ریزی و اقدام کنند.»
وی ادامه داد: «در بحث کارآفرینی بانوان، دولت باید با حمایت‌های مالی و بسترسازی‌های صنعتی به رشد بانوان کارآفرین بپردازد. بانوان کارآفرین نیز از سوی دیگر می‏بایست از امکانات موجود و حمایت‌های دولتی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند و البته با نگاه روستا محور و روستای پایدار، با پرداختن به کارآفرینی در روستاها ، ضمن توفیق در مهاجرت معکوس، به اشتغال‌زایی پایدار در روستاها نیز اقدام کنند.»
در ادامه نشست، فرزانه مافی گفت: «ظرفیت‌سازی جهت ایجاد کسب و کارهای اجتماعی به ویژه در حوزه روستایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین لازم است در بخش کارآفرینی بانوان ، تسهیل‌گری کارآفرینی و اشتغال‌زایی نیز صورت پذیرد.»
عضو حزب کارگزاران سازندگی افزود: «به کارشناسان صف و ستاد حوزه بانوان کارآفرین باید آموزش‌های ویژه داده شود، همچنین تامین مالی طرح‌های کارآفرینی بانوان باید صورت پذیرد و دولت از بانوان کارآفرین به‌صورت اعطای وام و تسهیلات کارآفرینی حمایت کند.»
ایران در حوزه بانوان بالاترین رتبه‌های علمی و جایگاه مدرنیته جهان را دارد
علی سعد‌وند هم در ادامه نشست بیان کرد: «با توجه به کاهش نرخ باروری زنان و افزایش سطح دانش بانوان کشورمان، در حال حاضر یکی از بالاترین رتبه‌ها را از نظر علمی و جایگاه مدرنیته در جهان در حوزه بانوان داریم.»
استاد دانشگاه وولونگونگ استرالیا، شعبه دبی افزود: «کارآفرینی باید از هر نظر پایدار باشد. در حال حاضر بانوان کارآفرین در کشور از پتانسیل بالای هوش و دانش برخوردارند و با استفاده از امکانات موجود می‌توانند بیشترین موفقیت‌ها را چه در عرصه داخلی و چه خارجی کسب کنند و گامی موثر جهت رشد اقتصادی کشور بردارند.»
تلاش برای اصلاح نگاه غلط جنس
دوم دیدن زنان
فیض الله عرب سرخی نیز تصریح کرد: «برخلاف نظر برخی دوستان مشکلات حوزه کارآفرینی، اتفاقا جنسیتی نیست و در واقع عمومی است. ریشه تفاوت‌ها به جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی باز می‌گردد که هم در ساختار حقیقی و هم حقوقی موجود است».
معاون وزیر بازرگانی دولت اصلاحات افزود: «متاسفانه در فرهنگ ما ، زن همچنان جنس دوم تعریف می‌شود . پس در عمل نمی‌توانیم او را اولویت اول بدانیم، بنابراین جهت حذف تبعیض و رفع این نگاه اشتباه، ابتدا باید مشکل بعد فرهنگی مسئله بانوان را مرتفع کنیم، سپس به حمایت از حقوق اقتصادی و کارآفرینی آنها بپردازیم.»
سید محمد هاشمی اصفهانی نیز گفت: «نهضت مشترک زنان و مردان کارآفرین جهت فعال‌سازی روستاها باید صورت پذیرد.»
مشاور اسبق وزیر نفت افزود: «80 درصد از فعالیت‌های مولد روستاها مربوط به زنان است و این نشان از نقش تعیین‌کننده بانوان در اقتصاد روستایی دارد. لذا لزوم تمرکز فعالیت بانوان کارآفرین در حوزه روستایی بیش از هر زمانی حائز اهمیت است.»
جاوید قربان‌اوغلی هم در ادامه این نشست بیان کرد:‌«در حال حاضر بحث مطالبه‌گری در حوزه اشتغال، کارآفرینی و... در میان زنان بیشتر است. جالب آنکه چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه اقتصادی، زنان روستایی رشد چشمگیری داشته‌اند.»
مشاور وزیر امورخارجه افزود: «رشد علمی، فرهنگی و تخصصی بانوان ایرانی، در حال حاضر در رتبه پیشرفته‌ترین کشورهای جهان رسیده است و این مسئله بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. بنابراین در راستای حمایت از بانوان کارآفرین در کشور نیازمند اراده سیاسی و قانونگذاری مجدانه هستیم.»
فائزه هاشمی رفسنجانی در پایان صحبت اعضا ومیهمانان به جمع بندی مطالب پرداخت و بیان کرد: «در کارآفرینی باید به ایجاد کار مفید و پایدار و البته همراه با سود برای مجموعه‌ای از نیروی کار تلاش بشود. در این مسیر باید ضمن افزایش فرهنگ و تخصص کارآفرینی‌، با اتخاذ سیاست‌های تشویقی، اشتغال‌زایی برای زنان فقیر و همچنین زنان جویای کار، جهت بهبود فضای اشتغال و اقتصاد کشور تلاش بشود.»
زنان همچنان در روستاها
با مشکل مالکیت مواجه‌اند
رئیس کانون زنان حزب کارگزاران سازندگی ایران تصریح کرد: «با توجه به آنکه دولت کنترل کننده و هدایتگر عرصه اقتصاد و اشتغال‌زایی است، باید از کارآفرینان با اعطای تسهیلات ویژه و طرح‌های تشویقی حمایت کند. در حال حاضر در روستاها و عشایر، 80 درصد از کارها و فعالیت‌های اقتصادی خانوارها بر عهده زنان است ولی زنان همچنان در بحث مالکیت با مشکل مواجه‌اند. با توجه به آنکه زنان کارآفرین به ویژه در روستاها حداقل بهره‌مندی از سود حاصل از مشاغل‌شان را برای خودشان برداشت می‌کنند و کثرت عواید شغلی‌شان را صرف مخارج خانواده و فعالیت‌های اقتصادی‌شان می‌کنند ، باید ضمن حمایت و تشویق آنان، به توسعه کارآفرینی بانوان در روستاها اقدام کرد.»
پیشنهاد 10 گانه فائزه هاشمی برای حوزه کارآفرینی زنان
هاشمی رفسنجانی در جمع‌بندی نهایی چند پیشنهاد مطرح کرد و گفت: «در حوزه کارآفرینی بانوان موارد ذیل پیشنهاد می‌شود:
1-آموزش بانوان به‌ویژه در حوزه‌های مسائل مالی، بانکی و حسابداری- در حوزه فرهنگ‌سازی و اشتغال‌زایی پایدار-در حوزه حقوقی- در حوزه اعتبارات، طرح‌یابی و طرح‌نویسی و در حوزه بازاریابی و شبکه‌های ارتباطی ؛
2- استفاده از الگوی صندوق‌های توسعه خرد ؛
3- شناسایی پتانسیل‌های مناطق مختلف جهت استخراج ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها و موانع، تا رسیدن به راهکارها و برنامه ریزی‌های عملیاتی؛
4- نقش دولت و حکومت در حمایت از کارآفرینی و همچنین تلاش کارآفرینان جهت حداکثرسازی بازدهی عملکرد.
دولت باید در این راستا ضمن حمایت مطلوب از کارآفرینان، به تسهیل‌گری کارآفرینی بپردازد. فعالان حوزه کارآفرینی نیز ضمن اخذ مجوزها و کلیه امکانات و تسهیلات، از تمامی ظرفیت‌های علمی و تخصصی خود باید استفاده کرده تا حداکثر بازدهی را در این راستا به‌دست آورند.» او همچنین مورد 5 را به تسهیل‌سازی در روند اخذ مجوزها اختصاص داد و افزود: «ضمن رفع موانع بوروکراسی و قوانین اداری پیچیده و مزاحم، باید دولت با یک برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد کارگروهی در زمینه حمایت از کارآفرینی‌، قوانین خوبی که اجرا نمی‌شوند را شناسایی و اجرایی کرده و از آن سو مجلس با اصلاح قوانین مزاحم و پیچیده در این راستا تلاش کند.»
هاشمی درباره پیشنهاد 6 خود گفت: «دولت باید با ایجاد صندوق‌های اعتباری خاص جهت استفاده زنان کارآفرین و تامین بودجه برای آموزش آنها، از آنان حمایت کند. البته با برون سپاری موضوع آموزش و حمایت‌های مالی و تخصصی به (ان جی او)ها، نتایج حاصله به‌صورت هم‌افزا مطلوب‌تر خواهد شد.» پیشنهاد 7 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به استفاده از حمایت‌های تشویقی برای بانوان کارآفرینی اختصاص یافت. او افزود: «به عنوان مثال اختصاص اعتبارات و قوانین تشویقی خاص به شرکت‌هایی که تعدادی از اعضای هیئت مدیره آن بانوان کارآفرین هستند می تواند تاثیرگذار باشد.»
او نکته 8 را برگزاری نمایشگاه‏ها و جشنواره‌های متعدد در حوزه تولیدات زنان روستایی و کارآفرین حتی در راستای صادرات محصولات بانوان کارآفرین دانست. هاشمی درباره پیشنهاد 9 و 10 خود گفت: «گزینه 9 ترویج کارآفرینی توسط اتاق‌های بازرگانی، سندیکاها و اصناف است و نکته 10 مربوط به ایجاد پایلوت کارآفرینی و اشتغال‌زایی بانوان با همکاری کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان است.»