ظریف: هدف برجام اقتصادی نبود/برنامه هسته‌ای کشور تقویت شد!

سرویس سیاسی-محمدجواد ظریف این اواخر جملات قصار کم نمی‌گوید. کرده‌های خودش را به پای دیگران می‌نویسد و دلواپسان را توصیه به انقلابی بودن و عدم غرب‌باوری می‌کند! ظریف در جدیدترین ورژن جملات قصارش، گفته است هدف برجام اقتصادی نبوده است.
 وی در مصاحبه‌ای که اخیرا با روزنامه خراسان انجام داده جملات جالبی را به زبان آورده است. او گفته:«در اینکه غربی‌ها در انجام تعهدات خود کوتاهی کردند شکی نیست، اما این واقعیت به این معنی نیست که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلا این طور نیست. مذاکرات ما درباره برجام تا فروردین 94 (یعنی سه ماه قبل از توافق نهایی برجام) صرفا هسته‌ای و امنیتی بود... بحث‌های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث‌های اصلی ما بود و اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد. بنابراین این دو موضوع را باید از هم جدا کنیم. اهداف برجام استراتژیک بود آن اهداف به دست آمده و قابل بازگشت هم نیست. اجماع جهانی علیه ایران شکسته و قطعنامه‌های شورای امنیت هم لغو شده است. درست است که قطعنامه‌ها می‌توانند برگردند اما ما هم می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به شکل قوی‌تری شروع کنیم.»
ظاهرا آقای ظریف فراموش کرده‌اند که شعار اصلی روحانی در انتخابات چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و چرخ سانتریفیوژها بوده است. روحانی برجام را قراردادی معرفی می‌کرد که با پیروزی آن همه‌ مشکلات کشور از تحریم بانک‌ها تا آب خوردن مردم و مشکلات محیط زیست حل می‌شد.
گویا توهین به شعور مردم به یک بخش لاینفک در اظهارات برخی دولتمردان بدل شده است. ظریف مدعی شده است که هدف از برجام اقتصادی نبود و قرار نبود که برجام به رفع تحریم‌ها منجر شود!


برخلاف ادعای ظریف، مذاکره و توافق یک توجیه بیشتر نداشت. چه آنها که غیرت فناوری ملی در عرصه هسته‌ای را داشتند و چه آنها که به این سرمایه بزرگ ملی بهای لازم را نمی‌دادند، در یک نکته مشترک بودند و آن اینکه در پسِ همه امتیاز‌هایی که واگذار می‌شود، باید تحریم‌ها لغو شود.
روحانی-۲۳ تیر ۹۴- گفته بود:«به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق (برجام)، در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق».
روحانی همچنین-16 اسفند ۹۴- گفته بود:«امروز تحریم‌ها، حتی تحریم‌هایی که مربوط به موضوع هسته‌ای نبوده، برداشته شده و این مسئله نیز اعلام شده است».
رئیس‌جمهور- 17 خرداد 94 - گفته بود: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست،‌ اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند».
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز-فروردین 94- در بیانیه‌ای مشترک با فدریکا موگرینی گفته بود: تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد.
ظریف همچنین- شهریور ۹۴ در کمیسیون برجام- گفته بود: کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه ‌بر آن تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود.
وزیر امور خارجه علاوه‌ بر این -۲۶ دی ۹۴- گفته بود: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد. محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور - بهمن ۹۴- گفته بود: ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شد... این دارایی‌ها به طور کلی آزاد شده است و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
متاسفانه دولت روحانی در موضوع برجام به قدری منفعلانه و ضعیف عمل کرد که رادیو فرانسه در وصف دولت گفت: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»!
بنابر این طرح این بحث که اصلا ما به دنبال بهبود وضع اقتصادی در برجام نبودیم یک سخن غیرقابل باور و مضحک است.
تعریف و تمجید
از جاسوس هسته‌ای!
وزیر امور خارجه در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه خراسان گفت: «آقای دری اصفهانی که واقعا هم خدمات شایانی به برجام کرد در فروردین ۹۴ در لوزان وارد مذاکرات شد».
ظریف پیش از این نیز در اظهارنظری عجیب، دری اصفهانی را یک وطن‌پرست معرفی کرده بود!
عبدالرسول دری اصفهانی نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه 5+1 و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام بوده است. وی قبل از انقلاب با کمیته خزانه‌داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را برعهده داشته است و پس از انقلاب در وزارت دفاع استخدام می‌شود و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را بر عهده می‌گیرد. پس از مدتی وزارت دفاع دریافت که با وجود مستندات قوی در محاکم بین‌المللی آرای صادره به نفع ایران نیست. همین موضوع موجبات اخراج او را از وزارت دفاع فراهم می‌آورد. وی پس از اخراج به کانادا رفت. در دور جدید بازگشت دری اصفهانی به ایران که همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم بود به عنوان مشاور سیف، رئیس ‌سابق بانک مرکزی مشغول به کار می‌شود و در جریان مذاکرات برجام، زیرمجموعه تیم حمید بعیدی‌نژاد در بخش امور مالی برجام فعالیتش را آغاز کرد.
اول مرداد 1395 رسانه‌ها خبر دستگیری عبدالرسول دری ‌اصفهانی به اتهام جاسوسی را منتشر کردند. با اینکه دولت و شخص وزیر اطلاعات سعی در طفره رفتن از موضوع جاسوسی دری ‌اصفهانی داشتند، دیوان عالی کشور، سازمان اطلاعات سپاه و مجلس شورای اسلامی بر جاسوسی وی صحه گذاشتند و سخنگوی قوه قضائیه نیز به‌عنوان چهارمین نهاد قانونی کشور، جاسوس بودن این دوتابعیتی عضو تیم مذاکره‌کننده را تایید کرد.
لازم به ذکر است که دری ‌اصفهانی، اطلاعات محرمانه مذاکرات را به سرویس‌های جاسوسی انگلیسی و آمریکایی ارائه می‌کرده است و برای این خدمات خود ماهانه 7500 پوند حقوق دریافت می‌کرده است.
دری اصفهانی در مهرماه 96 به 5 سال حبس قطعی محکوم شد.
چه کسانی از آمریکا
 اسطوره شکست‌ناپذیری ساختند؟
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه خراسان گفت: «دوستان ما در داخل که ادعای ضدیت با آمریکا دارند به جای اینکه از آمریکا یک اسطوره شکست‌ناپذیر بسازند، شکست‌های آمریکا را که یکی بعد از دیگری اتفاق می‌افتد، نشان دهند.»
برخلاف ادعای آقای ظریف، منتقدان سیاست خارجی دولت هیچ‌گاه از آمریکا یک اسطوره شکست‌ناپذیر نساختند.
اتفاقا این دولتمردان بودند که از آمریکا یک اسطوره شکست‌ناپذیر ساختند. ظریف- آذر 92- در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته بود: «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعاً به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟»! روحانی نیز در سال 92 در اظهارنظری قابل تأمل گفته بود:«آمریکایی‌ها کدخدا هستند»! روحانی همچنین- مرداد 95- گفته بود: «نباید مقابل قدرت‌های بزرگ ایستاد، آن هم با شعارهایی که بعضاً توخالی است»! و البته اظهارات تأمل‌برانگیز دولتمردان در بزرگنمایی دشمن به همین موارد ختم نمی‌شود.
اهداف استراتژیک برجام!
ظریف در بخش دیگری از مصاحبه گفت:«اهداف برجام استراتژیک بود آن اهداف به دست آمده و قابل بازگشت هم نیست. اجماع جهانی علیه ایران شکسته و قطعنامه‌های شورای امنیت هم لغو شده است. درست است که قطعنامه‌ها می‌توانند برگردند اما ما هم می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به شکل قوی‌تری شروع کنیم. برنامه هسته‌ای ایران حفظ و تقویت شد. مدت زیادی روی تحقیق و توسعه سانتریفیوژها و آب سنگین و... بحث کردیم. آمریکایی‌ها می‌خواستند روی راکتور اراک بولدوزر بیندازند و در  فردو را گل بگیرند. می‌خواستند فقط روی IR1 تحقیق و توسعه انجام شود. ما می‌خواستیم همه امکانات را حفظ کنیم و تحقیق و توسعه روی بالاترین سانتریفیوژمان انجام شود. این‌ها اهداف راهبردی ما بود و در همه این اهداف به نتیجه رسیدیم. همه قطعنامه‌ها هم لغو شد».
به این موارد دقت کنید:
- خروج 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی شده (از مجموع 10 هزار کیلوگرم) از کشور که معادل 97 درصد کل اورانیوم غنی شده در 10 سال می‌شود.
- اوراق کردن 15 هزار سانتریفیوژ از مجموع 19 هزار سانتریفیوژ (78 درصد کل سانتریفیوژها)
- تغییر ماهیت رآکتور آب سنگین اراک و خارج کردن و از کار انداختن قلب رآکتور
- از هم پاشاندن بخش عمده‌ای از ظرفیت متشکل متخصصان فعال در بخش هسته‌ای
- توقف پیشرفت شتابان برنامه هسته‌ای برای حداقل 8 سال و محدودیت‌های گسترده در بخش تحقیق و توسعه و...
همگی از نتایج برجام است.
گفتنی است نه تنها در متن برجام تعبیر «به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران» به کار نرفته، بلکه کاملاً برخلاف معاهده NPT ایران با برجام در جهان برای اولین بار به یک «استثنا» تبدیل شده و علی‌رغم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، حق غنی‌سازی بالاتر از 3/5% را ندارد. در حالی که اگر حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده بود، ایران بدون هیچ محدودیتی می‌توانست مثل بسیاری از دیگر کشورها میزان غنی‌سازی‌اش را بنا به نیاز و توان خود انجام دهد.
برخلاف ادعای دولتمردان مبنی بر لغو قطعنامه‌های شورای امنیت، تمامی مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت در قطعنامه جدید-2231- «تجمیع» شده است و صرفاً با ادعای یک کشور از 1+5 به عدم اجرای تعهدات ایران در برجام، در فاصله حداکثر ۶۰ روز، با طی کردن رجوع به کمیسیون‌های کارشناسان، وزرای خارجه، مشورتی و سرانجام رجوع به شورای امنیت، تمام مفاد قطعنامه‌های گذشته علیه ایران بازمی‌گردد.
گره زدن معیشت با برجام!
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اشکال این است که در داخل دولت، برجام را با اقتصاد و معیشت مردم گره زدیم. شاید به دلیل فشارهای برخی محافل داخلی که می‌خواستند فرایند برجام طی شود دولت مجبور شد که سرنوشت برجام را با  اوضاع اقتصادی مردم گره بزند تا مطالبات را برای انعقاد توافق بالا ببرد».ظریف صراحتا اعلام کرده است که دولت به این دلیل سرنوشت برجام را با اوضاع اقتصادی مردم گره زد تا مطالبات را برای انعقاد توافق بالا ببرد! این یعنی نادیده گرفتن منافع ملی و عزت مردم! این اظهارنظر ظریف یعنی اینکه ما می‌خواستیم یک توافق را به هر قیمت امضا کنیم و برای اینکه مسیر هموار شود، به دروغ معیشت مردم را به توافق گره زدیم!
لازم به ذکر است که ظریف در شهریور 93 و در مقطعی که مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم با 1+5 در وین و نیویورک به‌واسطه زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل با محوریت آمریکا بدون نتیجه مانده بود، در مصاحبه با رادیو «ان‌پی‌آر»‌ آمریکا در اظهارنظری عجیب گفته بود:«رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است».
هواپیماهای کاغذی!
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه خراسان گفت: «ما در زمینه نقدها نمی‌دانیم با چه کسی بحث کنیم. یک روز می‌نویسند «پرواز هواپیماهای کاغذی بر فراز آسمان انتخابات «وقتی هواپیمای واقعی به کشور می‌آید می‌گویند نیاز مردم هواپیما نیست. یک روز می‌گفتند کدام آدم عاقلی بعد از برجام در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؟ بعد که آمریکا تحریم‌ها را شروع کرد هر روز تیتر می‌زنند که فلان شرکت رفت. یک جور حرف بزنید یا برجام هیچ دستاورد اقتصادی نداشته پس چرا امروز می‌گویید شرکت‌ها می‌روند؟ یا برجام دستاورد اقتصادی داشته که باید بگویید داشته است؟ ممکن است همان روزنامه را به شکل هواپیمای کاغذی درآورده باشند چون فایده دیگری نداشته».
متاسفانه مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی در رویکردی خسارت بار، در مقابل گستاخی و عهدشکنی آمریکا و اروپا با حسن ظن و اغماض و لاپوشانی و در یک کلام با «دیپلماسی انفعالی» مواجه می‌شود. وزارت خارجه دولت روحانی همزمان با این رویکرد حقارت بار، در داخل با منتقدان و صاحبنظران به صورت توهین‌آمیز و با پرخاشگری و تندی برخورد می‌کند.
این چندمین بار است که ظریف به موضوع هواپیماهای کاغذی ‌اشاره کرده است. در پاسخ به این اظهارنظر باید گفت، قرار بود با اجرائی شدن برجام، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده است، آزاد شود، تمامی تحریم‌ها آن‌گونه که روحانی و دیگر دولتمردان به صراحت اعلام کرده بودند، لغو شود، فروش هواپیما و قطعات آن از تحریم خارج شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود، چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی صورت پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج شود ولی طرف مقابل ما یعنی 6 کشور 1+5 و مخصوصاً آمریکا به هیچ یک از این تعهدات خود عمل نکرد. اعتراض ما این است که چرا باید آمریکا و سایر کشورهای طرف مذاکره آن همه تعهدی که در برجام پذیرفته‌اند را با فروش چند فروند ایرباس، تمام شده اعلام کنند؟! و چرا برخی از دولتمردان نیز بدون توجه به کلاه گشادی که سر ملت رفته است، این چند فروند ایرباس را دستاورد برجام معرفی کرده و با آن عکس یادگاری هم بگیرند؟! گفتنی است در پایان سال ۹۴ خالص حساب سرمایه 2/3 میلیارد دلار گزارش شد؛ اما این نرخ در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به شدت نزولی شد و در این دو سال مجموعاً منفی ۱۵ میلیارد دلار شد. یکی از علل منفی شدن خالص حساب سرمایه، خروج سرمایه (ارز) از کشور.
علاوه‌ بر این، آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل سال 96 در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ (پسابرجام)نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱درصد رسیده است.