ادامه اوج‌گیری جدال کلامی بین مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی اره‌های اسرائیلی، تیشه‌های ترکیه

همدلی| گروه سیاسی- روح‌اله نخعی: در آخرین نمونه از حملات متقابل چند روز اخیر بین مقامات اسرائیلی و ترکیه‌ای، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای نوشت، «کسانی که دستشان به خون کودکان فلسطینی آلوده است... نمی‌توانند ارتش ترکیه را بدنام کنند».
بیانیه وزارت دفاع ترکیه که در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتشر شده است، صحبت‌های نتانیاهو را تهمت‌هایی غیرقابل‌قبول، توجیه‌ناپذیر و بی‌اساس خوانده است و او را متهم کرده این مواضع را برای منحرف‌کردن افکار عمومی از پرونده‌های فساد و درگیری‌های سیاسی دولتش توصیف کرده است. در این بیانیه تند و پرکنایه همچنین آمده: «کارنامه ارتش ترکیه عاری از هرگونه اقدامات شرم‌آوری است و کسانی که دستانشان به خون کودکان فلسطینی آلوده شده است نمی‌توانند ارتش ترکیه را که ضامن صلح است، بدنام کنند.» وزارت دفاع ترکیه در ادامه می‌گوید، ارتش ترکیه کودکان را نکشته و صدمه‌ای به غیرنظامیان وارد نکرده است و مردم منطقه «لطف ارتش ترکیه» را دیده‌اند.
از سوی دیگر، ابراهیم قالین، از مشاوران رئیس‌جمهور ترکیه هم در نشستی خبری بعد از جلسه کابینه، صحبت‌هایی علیه اسرائیل داشت. به گزارش حریت، قالین گفت ترکیه مصمم است به مبارزه‌اش با تروریسم ادامه بدهد: «قرار نیست ترکیه [برای مبارزه با ترور] رضایت یا اجازه اسرائیل یا هر کشور دیگری را کسب کند.»
بیانیه‌ای این وزارتخانه، در ادامه چندروز حملات لفظی بین دو کشور صادر شده است که نتانیاهو در اسرائیل و اردوغان و وزیر خارجه‌اش در اسرائیل پیشتر در آن شرکت داشته‌اند.


روز جمعه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جمعی از حامیان خود در استانبول، یهودیان اسرائیل را دروغگو و اشغالگر خوانده بود. نتانیاهو در واکنش به صحبت‌های اردوغان، او را «دیکتاتوری یهودستیز» خواند؛ اما رئیس‌جمهور ترکیه این گونه القاب را «برازنده» خود نتانیاهو خواند: «سربازان شما زنان و کودکان را لگدمال می‌کنند. تو ظالم و دیکتاتور هستی و در رای یک دولت تروریستی قرار گرفتی.»
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم وارد این تقابل شد و نتانیاهو را «قاتلی خونسرد» در عصر مدرن و مسئول قتل هزاران بی‌گناه فلسطینی خواند. چاووش اوغلو در توییتر، تصاویری از بازداشتی‌ها و شهدای فلسطینی در درگیری با رژیم صهیونیستی را هم منتشر کرد و نوشت: «نتانیاهو کودکان فلسطینی را که در حال بازی در سواحل بودند، بمباران کرد.» اشاره چاووش‌اوغلو به گزارشی از ایمن محی‌الدین، خبرنگار مصری‌آمریکایی شبکه ان‌بی‌سی در سال ۲۰۱۴ است که با انتشار تصاویری از ۴ کودک مشغول بازی فوتبال نوشت که چند لحظه بعد از این که او در این بازی با آن‌ها همبازی شده، موشک‌های اسرائیلی جان هر چهار کودک را گرفتند.
رئیس‌جمهور ترکیه، علاوه‌بر درگیری این هفته، پیشتر هم دولت اسرائیل را «تروریست» و «کودک‌کش» خوانده بود؛ اما این سابقه اظهارات و مواضع ضداسرائیلی اردوغان به مدت‌ها پیش از این برمی‌گردد. در ماجرای پرسروصدا و معروفی که در سال ۲۰۰۹ رخ داد، اردوغان در پنلی در «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس که به موضوع غزه اختصاص داد، جلسه را به صحنه انتقادات تند و صریحش از رژیم صهیونیستی تبدیل کرد. اردوغان که در این جلسه در کنار شیمون پرز، رئیس‌جمهور وقت اسرائیل نشسته بود، با چهره‌ای برافروخته خطاب به پرز گفت، صدای بلند رئیس‌جمهور اسرائیل از وجدان معذبش نشات می‌گیرد: «وقتی پای کشتن به میان بیاید، شما می‌دانید چطور بکشید.» اردوغان در اعتراض به اقدامات اسرائیل و اظهارات پرز، کاغذهایی که در دست داشت را روی میز مقابلش انداخت و با اعلام اینکه داووس برای او تمام شده است، جلسه و داووس را ترک کرد. نخست‌وزیر وقت ترکیه که کشتی‌های ارسالی کشورش برای کمک به غزه توسط نیروهای رژیم صهیونیستی متوقف شده بود، بعد از بازگشت از این سفر با استقبال گسترده‌ای در فرودگاه مواجه شد.
مواضع اردوغان در صحنه بین‌المللی، هنوز هم در داخل ترکیه با حمایت مواجه است. دیپلماسی ایرانی به نقل از نیوترک‌پست، از سخنرانی اخیر کمال قلیچدار اوغلو خبر می‌دهد که در آن این رهبر مخالفان حکومت ترکیه، به تحسین جایگاه بین‌المللی ترکیه به عنوان دولتی پرداخته که می‌تواند خاورمیانه را به طور کامل مدیریت کند و پیام‌آور صلح به این منطقه باشد: «صلح در خاورمیانه نه به دست آمریکا تحقق می‌یابد نه به دست روسیه، بلکه ترکیه تنها کشوری است که می‌تواند صلح را در منطقه حاکم کند و تنها کشوری است که توانایی دارد جلوی خونریزی بیشتر را در منطقه بگیرد.»
برخی اما معتقدند شرکت اسرائیل در این جنگ لفظی جدید، با انگیزه‌های جدیدی اتفاق می‌افتد. به عقیده این تحلیلگران، علاوه‌بر اختلافات قبلی حاکمان فعلی ترکیه با رژیم صهیونیستی، نقش‌آفرینی‌های این کشور در منطقه و نیز دردسرهای داخلی نتانیاهو که یک درگیری خارجی ممکن است از شدت آن‌ها کم کند، روابط بین ترکیه و آمریکا و به طور خاص، رابطه اردوغان و ترامپ هم باعث نگرانی تل‌آویو شده است. ایسنا از رادیو اسرائیل، صحبت‌های منبعی آگاه وابسته به دولت اسرائیل را نقل می‌کند که می‌گوید اردوغان به «دوست جدید» ترامپ در خاورمیانه تبدیل شده و مقامات اسرائیل از این موضوع نگران هستند. مکالمه تلفنی بین اردوغان و ترامپ منجر به تصمیم ناگهانی ترامپ بر خارج‌کردن نیروهایش از سوریه شد تا به ادعای دو رهبر، باقیمانده کار مبارزه با داعش به ترکیه واگذار شود.
همزمان با گفت‌وگوهای این چنینی بین اردوغان و ترامپ، رئیس‌جمهور ترکیه در دیداری که با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران داشت نیز از تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور در شرایط تحریم خبر داد و ضمن تاکید بر همکاری با ایران در سوریه و در منطقه گفت در این شرایط در کنار «برادرانش» در ایران است. پیشتر، در ۱۵ جولای ۲۰۱۶، زمانی که برخی مقامات ترکیه کودتایی را علیه اردوغان ترتیب دادند و در شرایطی که او مجبور بود با تماس تصویری اینترنتی با مردم کشورش صحبت کند، ایران بلافاصله اعلام کرد تنها دولت قانونی اردوغان را در ترکیه به رسمیت می‌شناسد. تحلیلگران معتقدند، تقویت روابط اردوغان و ترامپ، در کنار روابط مثبت ترکیه با ایران و روسیه و خروج آمریکا از سوریه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در آستانه انتخابات دوباره نسبت به تحولات پیش روی منطقه نگران کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی به بهانه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد تا کی باید آسان بمیریم رسانه ملی در حالی از مشکلات مالی گلایه دارد که بخش اعظم بودجه‌اش را صرف پرداخت حقوق کارمندانش می‌کند ادامه اوج‌گیری جدال کلامی بین مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی اره‌های اسرائیلی، تیشه‌های ترکیه رئیس جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه از هر دری سخن گفت و خروج آمریکا از برجام را به گردن حوادث پارسال انداخت؛ آگاهان اقتصادی می‌گویند سال آینده روزهای دشواری پیش روی اقتصاد ایران است اعداد شگفت‌انگیز ما از هیچ حادثه‌ای درس نمی‌گیریم رئیس جمهوری در پیام تسلیت واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات: مسئولان تمام راهکارهای لازم برای عدم تکرار این گونه حوادث را اجرا کنند صالحی: 20 هزار فرصت شغلی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله‌هاشمی‌شاهرودی پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی؛ هیات دولت پنجم دی ماه را عزای عمومی اعلام کرد