معجونی به نام جنگ و صلح

رهبران جهان در آغاز سال نو میلادی، در پیام‌هایی جداگانه نسبت به آینده جهان و همچنین روابط خود با دیگر کشورها اظهارنظر کردند‌. پیام رهبران از تهدید به تغییر سیاست کره‌شمالی تا عزم آلمان برای یافتن راهکارهایی برای چالش‌های پیش روی جهان و خوشبینی ماکرون به آینده فرانسه و عملکرد بهتر در بهبود شرایط این کشور اختصاص یافت‌.
رهبر کره‌شمالی تهدید کرد که اگر تحریم‌های آمریکا علیه این کشور ادامه یابد، او سیاست خود را تغییر خواهد داد‌. او هم‌زمان اعلام کرد آماده دیدار مجدد با رییس‌جمهور آمریکاست‌. کیم جونگ اون در پیام خود به مناسبت آغاز سال نو میلادی تهدید کرد که اگر تحریم‌های آمریکا علیه کشورش ادامه یابد، او سیاست خود درباره خلع سلاح هسته‌ای را تغییر خواهد داد‌. با این‌حال او بر خلع سلاح اتمی و ادامه دیپلماسی صلح با ایالات متحده آمریکا تاکید کرد‌. کیم جونگ اون با بیان اینکه آماده دیدار مجدد با دونالد ترامپ است، واشنگتن را متهم کرد که نمی‌خواهد به وعده‌های خود عمل کند، اما درصدد است پیونگ‌یانگ را برای خلع سلاح هسته‌ای زیر فشار بگذارد‌.
کیم گفت: اگر ایالات متحده نتواند به وعده‌هایی که در برابر همه جهان داد عمل نکند و ارزیابی خطایی از بردباری ما داشته باشد و از تحریم و دیگر ابزار برای تحت فشار قرار دادن ما استفاده کند، آنگاه ما احتمالا گزینه‌ دیگری نخواهیم داشت جز اینکه در پی مسیر دیگری برای دفاع از حاکمیت و منافع خودمان باشیم‌.
کیم در سخنان خود نگفت این مسیر دیگر چیست‌. علاوه بر این او خواستار آن شد که مانورهای نظامی ایالات متحده با کره‌جنوبی خاتمه یابد و سلاح‌های استراتژیک از دیگر نقاط جهان به شبه‌جزیره کره منتقل و در آنجا انبار نشود‌. نخستین دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی در اواسط ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور انجام شد‌. در این دیدار تاریخی آمریکا به ارائه تضمین‌های امنیتی به کره‌شمالی و برقراری یک رابطه جدید متعهد شد و کره‌شمالی نیز پذیرفت که مسیر خلع سلاح اتمی را در پیش بگیرد‌.


پس از این دیدار اما مناسبات دو کشور و قول‌وقرارهای طرفین آنچنان‌که انتظار می‌رفت پیش نرفت‌. کره‌شمالی هرچند آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کرد و برخی تاسیسات اتمی خود را نیز برچید، اما خلع سلاح هسته‌ای کامل اتمی را رد کرد‌. در حالی که در ملاقات سنگاپور برای خلع سلاح‌ اتمی کامل اعلام آمادگی کرده بود‌.
از سوی دیگر ایالات متحده مایل است اقدام‌های تنبیهی و تحریم‌ها علیه کره‌شمالی تا زمانی که این کشور گام‌های اساسی برای خلع سلاح برنداشته همچنان ادامه یابد‌. در حال حاضر دو کشور برای انجام دیدار دیگری در سطح رهبران تلاش می‌کنند‌. این دیدار احتمالا اوایل امسال انجام شود‌.
رهبر کره‌شمالی در سخنرانی خود گفت او به‌طور جدی در پی برقراری یک رابطه جدید با ایالات متحده آمریکا و ایجاد صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره است‌. با این‌حال او خواستار رفتار مثبت و متقابل آمریکا شد‌. کیم تاکید کرد: ایالات متحده باید به کوشش‌های جدی ما، با گام‌های باورپذیر و رفتاری مسوولانه پاسخ دهد‌. درباره مناسبات کره‌شمالی و جنوبی نیز کیم خواستار روابط تنگاتنگ دو کشور شد‌. او گفت، کشورش آماده است فعالیت پارک صنعتی و برنامه تورهای مشترک کوه‌های کوم کانگ را از سر بگیرد‌. این پروژه‌ها در سال‌های گذشته به دلیل بالاگرفتن تنش میان دو کشور متوقف شده بودند‌.
نقش بزرگ آلمان در عرصه جهانی
صدراعظم آلمان می‌گوید برلین همچنان در ۲۰۱۹ به دنبال راهکارهایی برای چالش‌های جهانی خواهد بود و همچنین مسوولیت بزرگتری در جهان تقبل خواهد کرد‌.
به گزارش دویچه‌وله، بخش عمده‌ای از سخنرانی سال نوی میلادی آنگلا مرکل به اتخاذ رویکردی چندجانبه برای مشکلات بین‌المللی اختصاص یافت‌. مرکل به محدود کردن تغییرات آب و هوایی، مدیریت مهاجران و مبارزه با تروریسم به عنوان انواع چالش‌هایی اشاره کرد که نیازمند راهکاری جامع هستند‌.
صدراعظم آلمان که کشورش از دیروز به مدت دو سال به عضویت شورای امنیت سازمان ملل متحد درآمد، تاکید کرد: می‌خواهیم تمام این مسائل را به نفع خودمان حل کنیم و در شرایطی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که منافع سایرین را هم در نظر بگیریم‌. این درسی است که از دو جنگ جهانی در قرن گذشته کسب کرده‌ایم اما امروزه همه روی این عقیده اتفاق‌نظر ندارند و اطمینان از همکاری بین‌المللی تحت فشار قرار می‌گیرد‌. در چنین شرایطی ما باید بار دیگر بایستیم، استدلال کنیم و قوی‌تر برای عقایدمان بجنگیم‌. ما باید مسوولیت‌ بیشتری را در راستای منافع خودمان بر عهده بگیریم‌.
به گفته او، آلمان به دنبال راهکارهای جهانی در سازمان ملل خواهد بود و تاکید کرد که این کشور اعتبارات بیشتری برای کمک بشردوستانه و دفاعی اختصاص می‌دهد‌. به گفته مرکل، برلین قصد دارد تا اتحادیه اروپا را قوی‌تر و قادر به تصمیم‌گیری کند‌.
مرکل همچنین اذعان کرد سال سیاسی دشواری را پشت سر گذاشته است‌. رهبر آلمان گفت که اواخر اکتبر با اعلام اینکه برای پنجمین بار صدراعظم نخواهد شد، عرصه را برای آغازی جدید آماده کرد‌. او همچنین هفتم دسامبر رهبری حزب محافظه‌کار را تسلیم آنگریت کرامپ-کارن‌باوئر کرد‌. صدراعظم آلمان گفت قصد دارد تا پایان این دوره پارلمان که تا ۲۰۲۱ ادامه دارد در سمتش باقی بماند‌. از آنجایی که تنش‌هایی درون دولت ائتلافی او وجود دارد، مساله ماندن طولانی‌مدت مرکل در عرصه سیاسی آلمان موجب تردیدهایی می‌شود‌.
خوشبینی ماکرون به 2019
رییس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال نو میلادی در حالی که معترضان جنبش جلیقه‌زرد همچنان قصد ادامه اعتراضات را دارند، تاکید کرد: دولت فرانسه در زمینه بهبود زندگی شهروندانش می‌تواند بهتر عمل کند و این کار را هم می‌کند‌.
به گزارش خبرگزاری فرانسه امانوئل ماکرون در این سخنرانی که 16 دقیقه طول کشید و از تلویزیون پخش شد، گفت: ما می‌توانیم بهتر عمل کنیم و باید بهتر عمل کنیم‌. او که این سخنرانی را از محل کاخ الیزه انجام می‌داد از فرانسوی‌ها خواست تا این واقعیت را بپذیرند که افزایش بودجه دولتی پاسخی به مشکلات آنها نیست‌.
این در حالی است که بسیاری انتظار می‌کشیدند تا ببینند ماکرون در این سخنرانی بعد از شش هفته اعتراضات تظاهرکنندگان جلیقه‌زردها چه صحبت‌هایی را مطرح خواهد کرد‌. او در سخنرانی خود تلاش کرد تا این بحران را تخفیف دهد و سال 2019 را با لحنی خوشبینانه آغاز کند‌.
ماکرون گفت:‌ من به خودمان باور دارم‌. او با تاکید بر امیدواری برای حقیقت، منزلت و امید بیشتر در سال 2019 گفت: بیایید دست از تضعیف خودمان برداریم و دست از باور این که فرانسه کشوری است که در آن همبستگی وجود ندارد، برداریم‌. او خاطرنشان کرد:‌ ما در یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان همراه با بهترین زیرساخت‌ها در جهان زندگی می‌کنیم در حالی که پول چندانی و تقریبا هیچ چیز برای تحصیل فرزندان‌مان نمی‌پردازیم و بهترین دکترها با تقریبا پایین‌ترین هزینه‌ها در جهانی پیشرفته ما را درمان می‌کنند‌.
رییس‌جمهور فرانسه ضمن تاکید بر لزوم بهبود خدمات عمومی به ویژه در مناطق روستایی که خاستگاه آغاز تظاهرات جنبش جلیقه‌زردها بوده خاطرنشان کرد:‌ بودجه دولتی هم‌اکنون به میزان نصف تولید ناخالص داخلی کشور افزایش یافته است‌. این در حالی است که همچنان که او مشغول این سخنرانی بود، عده‌ای از تظاهرکنندگان جلیقه‌زرد مجددا در پاریس و دیگر شهرهای بزرگ تظاهرات کردند تا خواهان تدابیر بیشتر در حمایت از طبقه فقیر کارگر و افزایش قدرت مردم عادی در فرآیند اداره کشور شوند‌.
ده‌ها نفر از این معترضان هم وارد جمع ده‌ها هزار نفری توریست‌ها در خیابان مشهور شانزه‌لیزه پاریس شدند که چند وقت پیش صحنه تظاهرات خشونت‌آمیز و درگیری معترضان با پلیس بود‌. در شهر وردو در جنوب غرب فرانسه هم ده‌ها معترض جلیقه‌زرد یک پل مهم را اشغال کردند‌.
با این حال معترضان در این شهر همچون شهر پاریس به هنگام فرا رسیدن شب اعتراضات را کنار گذاشته و به جشن‌ها پیوستند‌.
آنها وعده دادند که اعتراضات را در سال 2019 نیز ادامه خواهند داد‌. حدود 150 هزار نیروی امنیتی برای حفظ آرامش در فرانسه مستقر شدند‌. ماکرون از عناصر رادیکال شامل راست‌ها و چپ‌های افراطی در میان جلیقه‌زردها و حامیانشان انتقاد کرده و گفت: برخی از آنهایی که مدعی صحبت به نام مردم هستند، صرفا به عنوان بلندگوهای جمعیتی مملو از نفرت عمل می‌کنند‌. نظم در جمهوری ما بدون هیچ گونه ملایمت و نرمی نشان دادن تضمین خواهد شد‌.
او همچنین گفت در اعتراضات نیروهای امنیتی، قانونگذاران، خبرنگاران، یهودی‌ها، خارجی‌ها، همجنس‌بازها هدف حملات لفظی و فیزیکی قرار می‌گیرند‌. ماکرون متعهد شد که از دستور کار اصلاحاتش دور نخواهد شد‌. با این حال این دستورکار او به دلیل افزایش مالیات سوخت مورد انتقاد قرار گرفته است‌. او از جمله اولویت‌هایش برای سال 2019 را کوچک کردن بخش دولتی و کاهش بیکاری و اصلاح نظام مستمری‌ها اعلام کرد‌.
رهبران جنوب شرق آسیا خواهان صلح و ثبات
رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا با انتشار پیام‌های مختلف به مناسبت آغاز سال نو میلادی 2019، از تمام ملت‌های جهان به ویژه مردم منطقه خواستند تا حافظ صلح، آرامش و امنیت بوده و برای توسعه کشورهای خود و منطقه تلاش کنند‌. نخست‌وزیر مالزی با صدور پیامی خطاب به مردم این کشور سال جدید را سال تلاش و کوشش برای توسعه و موفقیت‌های بیشتر این کشور دانست و از همه مالزیایی‌ها خواست با گام‌های موثرتری در این مسیر گام بردارند‌. ماهاتیر ابراز امیدواری کرد تا سال 2019 برای مالزیایی‌ها در دستیابی به موفقیت‌های بیشتر، معنی‌دار باشد‌. وی تاکید کرد که موفقیت هنگامی حاصل می‌شود که عموم مردم با کوشش و تلاشی سخت اراده نیل به آن را داشته باشند‌. ماهاتیر در پیام سال نو خود گفت که مالزیایی‌ها سال 2018 را به چالش کشیدند و واقعه‌ای لذت‌بخش و غیرقابل پیش‌بینی را رقم زدند‌. اشاره ماهاتیر به چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی است که در اردیبهشت سال‌جاری برگزار شد و دولت نجیب رزاق پس از 9 سال در قدرت با رای مردم کنار زده شد و ائتلاف پاکاتان ‌هاراپان به رهبری ماهاتیر به عرصه قدرت بازگشت‌.
نخست‌وزیر سنگاپور نیز با صدور پیامی در شب سال نو میلادی خواستار حفظ صلح و ثبات در جهان شد و گفت تنش میان آمریکا و چین در سال گذشته نه تنها در روابط این دو بلکه بر روابط سایر کشورهای دوست هر دو تاثیر گذاشته و ابراز امیدواری کرد که این تنش‌ها برطرف شود‌. لی هسین لونگ در بخشی از پیامش خطاب به مردم سنگاپور، رشد بالای اقتصادی در این کشور را حاصل تلاش همه مردم این کشور دانست و ابراز امیدواری کرد تا این روند تداوم یابد‌. نخست‌وزیر سنگاپور که کشورش در آخرین روزهای سال گذشته دچار تنش مرزی با مالزی شده بود، ابراز امیدواری کرد که دو کشور با گفت‌وگو تنش‌های ایجاد شده را رفع کنند‌. وی تاکید کرد‌: سال 2018 با رشد اقتصادی بیش از 3/3 درصد پیش‌بینی شده، نقش موثر در رویدادهای بین‌المللی با میزبانی نشست ترامپ- کیم (رییس‌جمهوری آمریکا و کره‌شمالی) و ریاست و هدایت اتحادیه جنوب شرق آسیا آسه آن برای سنگاپور سال بسیار موفقی بود‌. پادشاه تایلند نیز در پیام خود به مناسبت سال 2019 میلادی ابراز امیدواری کرد تا سال جدید سال صلح و آرامش برای مردم این کشور و جهان باشد‌. وی در پیام مستقیم تلویزیونی خود گفت که این کشور درصدد است تا در سال جدید مسیر ثبات، پیشرفت و رونق اقتصادی حرکت کند‌. پادشاه تایلند مردم این کشور را مهم‌ترین نیروی قوی برای نیل به اهداف یادشده دراین کشور دانست‌. اندونزی نیز که سال 2018 شاهد فجایع گسترده و مستمر طبیعی بود با برگزاری یک جشن ازدواج مشترک 500 زوج به استقبال سال 2019 رفت‌.