شروع طوفانی

آرمان: تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین دیدار خود در رقابت های جام ملتهای 2019 آسیا به مصاف یمن رفت و مقابل این تیم به برتری پنج بر صفر رسید تا اولین گام خود را محکم بردارد.
 ‌گزارش بازی
دقیقه ۷  روی پاس در عمق سعود السوادی و جا ماندن پور علی گنجی نخستین موقعیت جدی این بازی برای یمن ایجاد شد که ضربه احمد السروری به شکل خطرناکی از بالای دروازه ایران بیرون رفت. دقیقه ۱۲ روی ضربه محکم سردار آزمون و دفع ناقص توپ از سوی دروازه بان یمن مهدی طارمی در موقعیت ایده آلی قرار گرفت و با ضربه‌ای دقیق گل اول ایران را به ثمر رساند تا ورزشگاه از سوی ایرانی‌ها به انفجار کشیده شود. این چهاردهمین گل طارمی در سی و ششمین بازی ملی اش بود. دقیقه ۲۰ درحالیکه اشکان دژاگه و احسان حاج صفی برای زدن ضربه ایستگاهی پشت توپ قرار گرفته بودند برخورد سردار آزمون با وحید الخیاط منحر به برهم خوردن تعادل مدافع یمن و به جنجال کشیده شدن بازی شد. ضربه ایستگاهی اشکان دژاگه در دقیقه ۲۱ با برخورد به تیر دروازه و در ادامه پشت محمد عمر گل دوم ایران را به همراه داشت. دقیقه ۲۴ ارسال بی نقص رامین رضائیان و ضربه سر استثنایی مهدی طارمی منجر به ثبت گل سوم ایران شد. مهدی طارمی پس از به ثمر رساندن گل سوم ایران رو به دوربین های تلویزیونی عدد ۶ نشان داد تا به این شکل جای خالی سعید عزت اللهی را در جام ملت های آسیا پر کند. در لحظه برخورد آزمون با مدافع یمن کی روش سمت نیمکت یمن رفت و با همت هونگا داور چهارم این دیدار جر و بحث کرد. دقیقه ۳۹ پس از اعلام‌خطای رامین رضائیان روی احمد السروری و کارت زرد گرفتن این بازیکن کارلوس کی روش با عصبانیت خاصی به ریوجی ساتو ژاپنی اعتراض کرد که این داور به سرمربی ایران تذکر داد. نیمه اول با برتری سه بر صفر شاگردان کی روش به پایان رسید.  دقیقه ۵۳ روی ارسال اشکان دژاگه السوادی روی توپ اثر گذاشت اما سردار آزمون توپ را وارد دروازه کرد که تلاش بازیکن یمن برای جلوگیری از به ثمر رسیدن گل چهارم ایران هم بی‌ثمر بود. دقیقه ۷۹ روی ارسال اشکان دژاگه و تاثیر مرتضی پورعلی گنجی سامان قدوس ضربه‌ای چکشی به توپ زد که این امر گل پنچم ایران را به همراه داشت. ایران در نهایت با برتری 5 بر صفر به پایان رسید تا شاگردان کی روش با برگزاری جشنواره گل برای دیگر مدعیان قهرمانی جام ملتها خط و نشان بکشند.
 ‌حاشیه ها
مهدی طارمی موفق شد زودترین گل رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ را در بازی برابر یمن به ثمر برساند. در اواخر نیمه دوم کارلوس کی‌روش به شدت به داور وسط میدان اعتراض کرد که همین امر موجب شد داور به سمت او بیایید و تذکر جدی به سرمربی تیم ملی ایران بدهد. کارلوس کی‌روش بلافاصله پس از ورود به زمین در نیمه دوم به سمت داور چهارم رفت و نکته‌ای را به او گفت. در آغاز نیمه دوم بازی، سکوت عجیبی در بین هواداران شکل گرفته بود اما با ایجاد یک موقعیت بازهم صدای تشویق آن‌ها شنیده شد. سامان قدوس پس از گلزنی به سمت کی‌روش رفت و او را در آغوش گرفت.
 ‌گزارش رسانه ها
فاکس اسپورت با تمجید از نمایش شاگردان کی‌روش نوشت: ایران برابر یمن بی‌دفاع نمایش بی‌رحمانه‌ای داشت و توانست با ۵ گل حریف خودش را از پیش رو بردارد. سایت فیفا با انتشار گزارشی نوشت: ایران در استارتی جانانه با 5 گل یمن را غرق کرد. حساب رسمی توئیتری این مسابقات که زیرنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) است، پس از برد قاطعانه شاگردان کارلوس کی‌روش نوشت: «این پرگل‌ترین بازی به ثبت رسیده تا به اینجای مسابقات بود که توسط تیم ملی ایران به ثبت رسید؛ پنج گل‌زده، بسته نگه‌داشتن دروازه و سه امتیاز حاصل تلاش شاگردان کی‌روش بود. این شروعی فوق‌العاده برای تیم ملی بود».
 ‌کی روش چه گفت؟
کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بعد از پیروزی پنج بر صفر ایران مقابل یمن گفت: معمولا در بازی‌های اول جام ملت ها می‌بینیم که بازیکنان با استرس کار را شروع می‌کنند ولی خوشبختانه گل اول را خیلی زود زدیم و به تیم حریف فشار وارد کردیم. وی افزود: یمنی ها اشتباهاتی داشتند و ما از آن استفاده کردیم. جا دارد به بازیکنانم تبریک بگویم و همینطور به بازیکنان یمن که تا آخرین لحظه برای تیمشان جنگیدند. سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد که امید ابراهیمی باید از زمین بازی اخراج می‌شده و از طرفی شاگردانش بازی خشنی را ارائه کرده‌اند، گفت: شما در استادیوم بودید؟ قبل از اینکه آزمون کاری انجام بدهد بازیکن یمن عمل خطا را انجام داد ولی بازیکنان ایران کاملا بازی را جدی گرفتند و دیدید که قاطعانه پیروز شدند. او در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای معتقدند که ایران باید قهرمان شود، گفت: البته این طبیعی است چون توقعات هواداران است ولی برخی از افراد که این حرف‌ها را می‌زنند، کسانی هستند که کاری برای رشد فوتبال انجام  نمی‌دهند.
 ‌نظر کارشناس
ابراهیم قاسمپور، بازیکن سابق تیم ملی و کارشناس فوتبال که یکی از میهمان های شبکه الکاس قطر است درباره بازی ایران با یمن گفت:در این گروه از قبل مشخص بود که رقابت برای صدرنشینی میان عراق و ایران است. تفاوت فنی دو تیم داخل زمین مشخص بود اکنون باید منتظر بازی های آینده بمانیم تا ببنیم رقابت عراق و ایران برای صدرنشینی چه می‌شود. همچنین محمد فنایی کارشناس داوری فوتبال ایران از بازیکنان تیم ملی خواست تا خونسردی خود را در صحنه‌های مختلف حفظ کنند زیرا داوران عرب به راحتی از کنار خطاها و اعتراضات آنها نمی گذرند.وی درباره ارزیابی‌اش از داوری ایران و یمن در جام ملت های 2019 امارات با بیان این مطلب اظهار داشت: ریوجی ساتو یکی از داوران مطرح قاره آسیا محسوب می شود که بیش از هشت بازی برای تیم‌های ملی و باشگاهی ایران در مسابقات مختلف قضاوت کرده است و به خوبی از بازیکنان ایران شناخت داشت. وی افزود: سردار آزمون و وحید امیری بی‌جهت برخی از صحنه های بازی را به خشونت کشیدند که باید در بازی های آینده این موضوع را رعایت کرده و آرامش بیشتری از خودشان نشان دهند. دیدار دیشب تیم ملی ایران و یمن، بازی سختی برای این داور ژاپنی نبود چرا که به اصطلاح این دیدار یک طرفه بود و ایران توانست با تعداد گل های زیاد به پیروزی رسیده و به برد با ارزشی در اولین مسابقه خود در جام ملت های آسیا دست پیدا کند.
 ‌سایر دیدارها
روز گذشته در چارچوب رقابت‌های دور نخست گروه C جام ملت‌های آسیا،  تیم‌های چین و قرقیزستان در ورزشگاه خلیفه بن زاید شهر العین به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی ۲ بر یک چین به پایان رسید. در دیگر دیدار تیم‌های کره جنوبی و فیلیپین در ورزشگاه آل مکتوم دوبی به مصاف یکدیگر رفتند. کره جنوبی در این دیدار به برتری خفیف یک بر صفر رسید.  بدین ترتیب در پایان دیدارهای دور نخست گروه C جام ملت‌های آسیا، چین و کره جنوبی توانستند با غلبه بر حریفان خود به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم بایستند و تیم‌های قرقیزستان و فیلیپین نیز به ترتیب در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.
 
شوخی‌های توئیتری با تعویض کی‌روش
۴۵ دقیقه زمان کافی بود تا مجید حسینی و کارلوس کی‌روش به یک نتیجه مشترک برسند، مجید حسینی آن مجید آماده همیشه نیست. دو اشتباه ابتدای بازی و یک تکل بد و چهره مصطرب مجید و کمی شاکی بودن کی روش کافی بود تا این لژیونر ایرانی برود روی نیمکت. این تعویض و آمدن پژمان به جایش سوژه ای شد برای کاربران شبکه های اجتماعی. مجید بعد از درخشش در جام جهانی در برنامه ۲۰۱۸ فردوسی پور گفته بود که کی روش قرار بوده پژمان را به جای روزبه چشمی به زمین بفرستد اما پژمان رفته بوده دستشویی! حالا توئیتر پر بود از شوخی با آمدن پژمان جای حسینی. جالب ترین شان شاید آنی بود که نوشته بودند پژمان ، مجید را در دستشویی زندانی کرده و قفل کلید را هم انداخته دور و به زمین بازی رفته است!
دلیل تعویض مجید حسینی
امیر حاج‌رضایی، مفسر و تحلیلگر فوتبال درباره دلیل تعویض مجید حسینی گفت: «تعویض مجید حسینی یک درس بزرگ داشت. او در همان دقایق اولیه دو اشتباه بزرگ و خشن داشت که در بازی های حساس می تواند کار دست تیم ملی بدهد. کی‌روش با این حرکت تلاش کرد تا حسینی را به گونه ای تنبیه کند تا نقش جایگاهش که جانشینی سید جلال است را بداند. حسینی باید یاد بگیرد که با دقت بیشتری بازی کند».


قدوس: خیلی خوب بازی کردیم
سامان قدوس گلزن تیم ملی ایران از پیروزی ایران خیلی خوشحال است و اعتقاد دارد تیم ملی خوب بازی کرده است. سامان قدوس عملکرد بسیار خوبی در ترکیب تیم ملی ایران داشت و به عنوان بازیکن تعویضی توانست درخشان ظاهر شده و گلزنی کند.