تبلیغات منفی مجلس علیه خود

اخبار ضد و نقیضی از نمایندگان در مورد درخواست آنان برای ممنوع‌التصویری زائری به واسطه انتقادات اخیر وی به مجلس منتشر می‌شود اما در مجموع اخبار فوق به نفع مجلسی‌ها نیست و به نوعی یک خودزنی تمام عیار تلقی می‌شود


آفتاب یزد- گروه سیاسی: «محمدرضا زائری»، روحانی کرمانی که چند سالی هست در شبکه‌های اجتماعی به واسطه سخنان حاشیه برانگیزش برای خود برو بیایی به راه‌انداخته است. اظهاراتش در زمینه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی کشور باعث شده برخلاف برخی از مدیران، گفته‌های او نزد مردم خریدار پیدا کند. مصاحبه‌های زائری دراین سال‌ها چه در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها و چه در تلویزیون معمولا چند دقیقه‌ای یا چند نکته‌ای مطلب جنجالی داشته است و اتفاقا همان چند دقیقه و چند نکته در میان رسانه‌های اجتماعی است که دست به دست می‌چرخد.


زائری این ماه‌هادر توئیتر نیز فعالیتش بیشتر شده است و نوشته‌های او نیزدراین صفحات مخاطب دارد. گهگداری به نظر آتش زائری آنقدر در انتقادهایش از وضعیت موجود و برخی دستگاهها تند می‌شود که بسیاری در شگفت از این هستند که چگونه او تا کنون ممنوع المنبر یا ممنوع التصویر نشده است.
اما چند روزی هست که شائبه خبر ممنوع التصویری حجه الاسلام زائری، در رسانه‌ها مطرح شده است. مگر او اینبار چه سخن تند و تیزی را به زبان آورده که او را تا مرز ممنوع التصویری کشانده ؟مگر او اینبار چه نهادی را مورد هدف قرار داده است که نباید به سمت آنها می‌رفت؟ پاسخ اما متعجب‌کننده است؛ «مجلس!». لااقل تا پیش از این انتقاد به این نهاد کسی را دچار چالش و مشکل و محدودیت نمی‌کرد. شایعه ممنوع التصویری زائری به حضور او در برنامه فرمول یک و تلویزیون برمی‌گردد، زمانی که پیرامون ماجرای نماینده سراوان و حواشی بعد از آن گفته بود :«شرم بر این مجلس !»
این کلام اما واکنش‌های تندی را از سوی نمایندگان قوه مقننه به همراه داشت و اظهارنظرهای نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا یکپارچه علیه او شد.
مثلا مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در نطقی گفت: «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حاج‌آقایی را دعوت می‌کند، لباس روحانیت تنش است و می‌گوید من از این مجلس شرم می‌کنم و همه نمایندگان این مملکت را زیر سوال می‌برد. بینی و بین‌الله آیا این دین،‌ مذهب و قرآن این دستور را به این آقایان داده که این حرف‌ها را بزند‌ و این کارها را بکنند؟»
موضوع تا جایی بالا گرفت که حتی خبر احضار علی ضیا مجری برنامه فرمول یک به مجلس مطرح و البته سپس تکذیب شد.

>تلاش برای ممنوع التصویری
اما اظهارات اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه این ماجرا را می‌توان چراغ سبز مجلس به صداو سیما برای ممنوع التصویری زائری تعبیرکرد. او دراین باره با صراحت گفته بود: «تخریب جایگاه مجلس، هجوم بردن به خانه ملت است و تخریب خانه ملت به مصلحت کشور نخواهد بود. فردی که از سر عصبانیت و به یکباره کلامی مبنی بر اینکه شرم بر مجلسی باد که... می‌گوید، طبیعتا در رسانه‌ها حضور چنین افراد و اشخاص ممکن است مشکل‌آفرین باشد.»
عضو هیئت رئیسه مجلس که در حال شرح جزئیات دیدار برخی مدیران سازمان صداوسیما و تهیه‌کننده برنامه «فرمول یک» به دلیل اظهارات زائری بود ادامه داد: «من فکر می‌کنم در برنامه‌های آتی صدا و سیما از حضور آقای زائری که شان مجلس و جایگاه آن را زیرسوال برد استفاده نکنند، البته در روز گذشته در جلسه مذکور بنا بر قول رئیس سازمان صدا و سیما مقرر شد از حضور محمدرضا زائری در برنامه‌های صدا و سیما ممانعت به عمل آید. آقای عسگری در جلسه مذکور عنوان کرد هر آنچه احساس شود ورزیدگی در کار و پخش برنامه‌ها و همچنین سخنرانی‌ها در برنامه‌های صدا و سیما وجود ندارد و یا کوتاهی‌ای صورت گرفته است،‌ ما از این افراد دیگر استفاده نخواهیم کرد.»
رنجبرزاده در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی برای تهیه‌کننده برنامه فرمول یک و این برنامه ایجاد شده است یا خیر هم به فارس گفت: «مطمئن باشید هر برنامه‌ای که منجر به آسیب به سطوح نظام و اعتماد عمومی مردم شده و چهره‌های خدوم نظام جمهوری اسلامی را تخریب کند حتما آن مجریان هم به حاشیه رانده خواهند شد، البته در جلسه روز گذشته هم صدا و سیما به ما قول داد که این اقدام را خواهد کرد.»
وی در ادامه همین مطلب،‌ گفت:« منتظر باشید که در این خصوص اخباری شنیده خواهد شد، چرا که ما در این رابطه قول‌هایی از آقای علی عسگری گرفته‌ایم و باید دید که اقدامات آقای عسگری چه خواهد شد.»
موضوعی که بی تردید بیانگر نقش مجلس در اعمال محدودیت برای زائری و تلاش برای ممنوع التصویری او از سوی پارلمان است، حال آنکه غلامرضا کاتب عضو ناظر شورای صداو سیما در مجلس در تلاش برای پاک کردن صورت مسئله ضمن تایید تلویحی ممنوع التصویری زائری سعی می‌کند تا ممنوع التصویری او را به گردن صداو سیما بیندازد و نقش مجلس را در آن کمرنگ کند تا بلکه با این کار از تخریب شدن قوه مقننه در نزد مردم بکاهد. اما جالب اینکه تناقضات در گفتار کاتب نیز خود از نقش مجلس درسعی این نهاد برای ممنوع التصویری زائری خبر می‌دهد کاتب در این باره ابتدا می‌گوید که این ممنوع‌التصویری خواسته نمایندگان نبوده بلکه تصمیمی است که خود مدیران صدا و سیما و شخص علی عسگری گرفته‌اند!!
اظهاراتی که زمین تا آسمان با سخنان رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس متفاوت است. اما نقش اعمال فشار مجلس بر صداو سیما برای محدودیت زائری موقعی تداعی می‌شود که کاتب درادامه اظهار می‌دارد: «کسی که نمی‌تواند خود را جلو دوربین کنترل کند و با حرف‌ها و رفتار خود باعث حاشیه‌سازی می‌شود و در واقع ظرفیت قرار گرفتن در موقعیت پخش زنده تلویزیونی را ندارد، نباید روی آنتن زنده برود و بهتر است اگر توانایی و یا نظر کارشناسی دارد آن را در برنامه‌های ضبط شده بیان کند که برنامه‌سازان صدا و سیما توان کنترل حاشیه‌های آن را داشته باشند.» او همچنین ادبیات زائری را در برنامه فرمول یک «ادبیات غیر انسانی» خواند. هرچند کاتب این را هم به «ایران »اعلام کرده است که زائری برای برنامه‌های زنده محروم مانده است. نه همه برنامه‌ها.
در کنار همه این واکنش‌ها، واکنش محمد زائری نیز به خبر ضدو نقیض درباره ممنوع التصویری اش قابل توجه است. او در صفحه توئیتر خود اینگونه می‌نویسد: «... کار به جایی رسیده که معاون سیما بابت یک دیالوگ ساده انتقادی در یک برنامه تلویزیونی به مجلس احضار شود و تعهد بدهد. سریال ارعاب و تهدید و تکذیب صوری احضار ولی... همه چی آرومه!»
هرچند از سویی پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:« با دکتر علی عسگری رئیس محترم صدا و سیما صحبت کردم. درباره مسائل اخیر نکاتی را مطرح کردند که در جای خود درست و قابل توجه است، اما...صراحتاً گفت: حجت‌الاسلام زائری از کارشناسان متعهد مسائل فرهنگی و اجتماعی است و بحث حذف و ممنوع‌التصویری او در تلویزیون صحت ندارد.» اما از کلام مجلسیان برمی‌آید که آنها از شنیدن خبر این ممنوع التصویری بدشان نمی‌آید، حتی اگر توپ را در زمین عسگری بیندازند و حتی اگر هنوز خبر این ممنوع التصویری با تایید و تکذیب‌های متعدد و ضد و نقیض روبه‌رو باشد.

>زائری کیست
حجه الاسلام زائری را اگرچه بسیاری در ردای یک روحانی منبری می‌دانند که در صداو سیما جا باز کرده است و سخنان پرشورو و هیجانی و در عین حال ساده اش باعث شده تا خوراک خوبی برای رسانه‌ها و تیترهایشان فراهم کند، اما او خود نیز بیگانه با کار رسانه‌ای نیست. او پیشتر مسئولیت خانه روزنامه‌نگاران جوان و هفته نامه خانه را داشته موضوعی که کار دستش داده و باعث شده تا مدتی را هم در زندان به سر ببرد. گفته می‌شود در زمان او بسیاری از خبرنگاران اسم ورسم دار که حالا یا دراین طرف آب یا بعضا آن طرف آب دررسانه‌های خاص مشغول به کارند نیز از همان دست پرورده‌های زائری‌اند. او هم‌اکنون نیز مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه خیمه است و روزگاری هم در دولت احمدی‌نژاد مدیرمسئول روزنامه همشهری بود.
زائری روزی روزگاری به گفته خود افتخار شاگردی بهرام بیضایی را نیز داشته است و در کلاس‌های درس سینمایی او حضور پیدا می‌کرده و جالب اینکه از معدود روحانیونی بود که از فیلم مارمولک کمال تبریزی تقدیر و تشکرکرد. رزومه زائری بیانگر این است که انتقادهای او نمایشی نیستند و خاص بودن وی بی دلیل نیست، اما از سویی دیگر اکثریت، نقدهای او را دلسوزانه و به موقع نیز ارزیابی می‌کنند. اما این روحانی 48 ساله دانش آموخته ایران و لبنان اکنون ازدید برخی تبدیل شده است به مهره اجنبی!
>انکار نقش مجلس
در اعمال محدودیت برای زائری
هرچند مجلس چه در گفته‌های غلامرضا کاتب و چه در گفته‌های مهدی کیایی مدیرروابط عمومی سعی دارد تا بگویند که مجلس درخواستی برای ممنوع التصویری زائری صادر نکرده است، اما اظهارات کسانی مثل مسعود پزشکیان، شخص کاتب و رنجبرزاده درباره زائری و جلسه مجلس با اعضای صداو سیما در این باره بیانگر تلاش مجلس و البته خوشحالی آن‌ها از ممنوع التصویری زائری است هرچند که درخواستی کتبی هم در این باره نشده باشد.
اما وقتی رنجبرزاده می‌گوید: عسگری به مجلسیان قول‌هایی برای رسیدگی به موضوع زائری داده است، این بیانگر رضایت اعضای پارلمان از در خفا رفتن زائری است. ازاین رو نهاد قوه مقننه به جای پاک کردن صورت مسئله و فرار رو به جلو دراین زمینه باید بپذیرد که فشار برای به حاشیه راندن یک برنامه تلویزیونی یا ممنوع التصویری یک شخص و شادمانی از حذف زائری کاری است که نه تنها شرمندگی مردم را از بابت چنین مجلسی کم نمی‌کند، بلکه بر آن دوچندان هم می‌افزاید. به هرروی نهاد قانونگذاری در کشور تنها مرکزی است که تمام اعضای آن با رای مردم انتخاب می‌شوند و اگر مردم و کسانی مثل زائری حق انتقاد از این تنها نهاد را نداشته باشند و از رای خویش با نقد اشتباهات نمایندگان، دفاع نکنند آن زمان دیگر چه امیدی می‌توان به سایر ارگان‌ها داشت؟ آیا دیگر فضایی برای نقد مسئولی می‌ماند؟ اگر مجلس هم به جمع خط قرمزها اضافه شود و انتقاد از آن باعث محدودیت و عواقب برای منتقدباشد آن هنگام است که باید خطر نابودی کامل مردم‌سالاری را بیش از هرزمان دیگری در کشور احساس کرد.
نکته قابل تامل آن است که مجلسیان درباره اظهارات زائری در تلویزیون گفته‌اند که «تدبیری باید در صدا و سیما به کار گرفته شود تا در راستای برنامه‌ها و پشت‌پرده‌های دشمن حرکت نشود.» اظهاراتی که کسانی مثل زائری را به دلیل انتقاد از مجلس هم در مسیردشمنان و پشت پرده‌های توطئه‌های عوامل بیگانه قرار می‌دهد(!) این یعنی مجلس اعتدالی دهم نیز زمانی که مواضعی علیه‌اش بیان شود، همچون دیگران، پای دسیسه خارجی‌ها را وسط می‌کشد حتی اگر عامل آن دسیسه فردی مثل زائری باشد.
اقدام مجلس در حمله به زائری و با چاشنی تلاش برای محدود کردن او در اظهاراتش درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری معتقدند در شرایط نابسامان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی امروز، اتفاقا روحانیونی مثل وی با انتقادهایی از جنس مردمی می‌توانند مانع از فاصله گرفتن بیشتر مردم از مسئولین شود.
اتفاقا از خلاهای انتقادی در کشور همین امثال زائری هستند که باید استفاده کنند چون می‌توانند با نقد مسائل و مشکلات کشور پایه‌های نظام را نگه دارند. حال آنکه مجلس و صداوسیما با حذف این عده اساسا دست به یک خودزنی ناآگاهانه می‌زنند.
علی رغم آنکه شخص زائری این روزها به کنایه می‌نویسد که همه چیز آرام است اما قطعا قطع صداهای امثال او تنها بر التهابات می‌افزاید و بس.