فشار بیشتر به مردم روا نیست

در این موضوع که درآمدهای هر شهر باید از خدمات شهری تامین شود بحثی نیست، الان در کشورهای پیشرفته هم به همین منوال است و زندگی کردن در پایتخت گران است، چون باید هزینه‌ها‌ی زندگی در پایتخت را بپردازند؛ درنتیجه در تهران هم به عنوان یک پایتخت مردمی که تصمیم گرفتند در پایتخت زندگی کنند باید هزینه‌های گران بودن زندگی در پایتخت را بپردازند اما چیزی که در حال حاضر برای شهرداری تهران مشکل ایجاد کرده است خرابی‌ها، بی‌برنامگی‌ها و ندانم‌کاری‌هایی است که در چند دهه گذشته اتفاق
افتاده است.
یکی از این ندانم کاری‌ها‌، بزرگ شدن بدنه شهرداری تهران است. در طول این سال‌ها شاهد هستیم که در شهرداری تهران سازمان‌های جدید و شرکت‌ها‌ی جدید تاسیس شده و پرسنل‌ها‌ی زیادی استخدام شده‌اند.




این موضوع در زمان آقای قالیباف و احمدی نژاد اتفاق افتاد؛ در زمان آقای احمدی‌نژاد پرسنل شهرداری دو برابر شد و این جمعیت در زمان آقای قالیباف نیز دو برابر شد! یعنی یک جمعیت بزرگ مصرف کننده در شهرداری تهران به وجود آمده است و همین موضوع باعث شده که هزینه‌های جاری شهرداری تهران خیلی سنگین باشد! به همین دلیل در حال حاضر شهرداری تهران نمی‌تواند کارهای عمرانی یا خدمات شهری انجام دهد برای انجام چنین خدماتی پول فراوانی احتیاج است. اما این پول‌ها قبلا مصرف شده و در حال حاضر نیز ۹۰ درصد درآمدهای شهرداری صرف هزینه‌های جاری شهرداری و پرسنل آن میشود! در کشورهای پیشرفته دیگر مدیریت شهری با یک دهم جمعیت شهرداری ما انجام می‌شود؛ گاهی مواقع درآمدهای شهرداری به راه‌های خلاف و غلط رفته است، نمی‌تواند برای جبران کمبودهای خود به چنین مالیاتها و عوارضی روی بیاورد! این عملکردها باعث شده که طی چند دهه گذشته شهرداری به عنوان یک سازمان بزرگ، فشل، تنبل و پرهزینه درآمده است و حالا مجبورند بیایند برای این هزینه‌های سنگین شهرداری درآمدزایی کنند و برای این درآمد زایی هر روز یک نوع عوارضی را در نظر میگیرند، یک روز تونلها، یک روز پارکها و یک روز خیابان‌ها! این موضوع ادامه پیدا می‌کند و کار به جایی می‌رسد که شهروندان برای هر کاری که در شبانه روز زندگی خودشان می‌خواهند انجام دهند باید پولی را به عنوان عوارض پرداخت کنند!
اشکال ندارد که شهرداری با فروش خدمات عمومی اداره شود اما اول باید سالم‌سازی شود؛ در حال حاضر شهرداری ما یک دستگاه پرهزینه است و برای اینکه سالم سازی و پاکسازی شود شورای شهر لازم است این وظیفه را به عهده بگیرد اما متاسفانه شورای شهر تهران در دوره پنجم یک شورای چندان کارآمد نیست. شورای شهر باید اول ساختار را اصلاح کند، شهرداری را بازسازی کند و آن را کوچک سازی کند سپس شهرداری به طرح و لایحه‌های برای دریافت عوارض از مردم بپردازد. شهرداری باید با یک مدیریت کوچک کیفی و چابک برای مدیریت شهر اقدام کند. در چنین شرایطی شما شاهد خواهید بود که با صرفه‌جویی‌هایی که در شهرداری می‌شود اصلا نیازی به دریافت عوارض شهری نخواهد بود. آن وقت نیاز نیست که برای هر موضوع کوچکی فشار بر مردم اعمال کنند تا بتوانند عوارض و مالیات بگیرند! در شرایط کنونی که اقتصاد ما نابسامان است و هر روز با گرانی‌های بسیاری مواجه می‌شویم روا نیست که چنین فشارهایی به مردم اعمال کنیم و عوارض این چنینی از مردم طلب کنیم!