تیم کی‌روش تهاجمی‌ترین تیم ملی تاریخ‌مان است







محمد محمدی سدهی
خبرنگار
تیم ملی دومین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا 2019 را برگزار کرد و با برتری 2 بر صفر مقابل ویتنام، در صدر گروه D قرار گرفت. کارشناسان فوتبال کشورمان معتقدند که تیم ملی ایران در هفدهمین دوره مسابقات شرایط خوبی دارد و یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی به حساب می‌آید. اما بازی سوم مرحله گروهی با عراق یکی از حساس‌ترین دیدارهای تیم ملی است و شاید این بازی نشان دهد عیار واقعی تیم ملی چقدر است. پرویز مظلومی، مهاجم دهه 60 تیم ملی درخصوص 2 برد ایران مقابل یمن و ویتنام در جام ملت‌ها، به خبرنگار «ایران» گفت: «تیم ملی با دو برد مقابل یمن و ویتنام خیلی خوب مسابقات را آغاز کرد و شروع بسیار مقتدرانه‌ای داشت، تیمی که در این 2 بازی 7 گل زد و گلی دریافت نکرد اما این دو بازی نمی‌تواند عیار تیم ملی را مشخص کند و باید با حضور در مراحل بالاتر درخصوص برخی مسائل صحبت کنیم.» او ادامه داد: «تیم‌های یمن و ویتنام از پیش بازنده بودند و همان گونه که پیش از برگزاری مسابقات صحبت می‌شد، دیدار با عراق برای ما اهمیت زیادی دارد و باید ببینیم که تیم ملی در مقابل عراق چگونه بازی می‌کند. یکی از اتفاقات خوبی که برای تیم ملی در جام ملت‌ها افتاد، تغییر تفکرات کی‌روش بود که البته این تغییر کاملاً طبیعی است.»
سرمربی سابق تیم فوتبال استقلال بیان داشت: «کی‌روش در جام جهانی تفکرات تدافعی داشت اما جام ملت‌ها فرصتی بود که تفکرات کی‌روش تغییر و تیم ملی در مقابل رقبای خود تهاجمی بازی کند. از 8 سالی که کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران شد، این گونه تهاجمی بازی نمی‌کرد و این تهاجمی‌ترین تیم تاریخ ایران است. فوتبال شناور، تک ضرب، تاکتیکی با انجام کارهای ترکیبی سبکی است که تیم ملی در جام ملت‌ها آن را به کار می‌برد.» مظلومی در ادامه تصریح کرد: «شیوه بازی تیم ملی در جام جهانی را مردم نمی‌پسندیدند و نسبت به این موضوع انتقاد می‌کردند در حالی که کی‌روش مجبور بود که در مقابل تیم‌های نامدار با این روش بازی کند. فوتبال تهاجمی را همه دنیا می‌پسندند، مردم دوست دارند که در بازی‌ها گل رد و بدل شود و فوتبال با به ثمر رسیدن گل کاملاً لذتبخش است.»
او با اشاره به این موضوع که تیم ملی برای اولین بار است که با یک‌ هافبک دفاعی بازی می‌کند، افزود: «ترکیب تیم ملی به گونه‌ای است که 4 بازیکن هجومی جلوتر از ‌هافبک‌ها بازی می‌کنند و همکاری بسیار خوبی با همدیگر دارند. سردار آزمون بازیکنی است که در نوک حمله حضور دارد و وظیفه او در این دوره از مسابقات گلزنی است که تا به اینجا به درستی وظیفه‌اش را انجام داد.»
سرمربی سابق تیم فوتبال استقلال درخصوص بازی با عراق گفت: «عراق مثل دوره گذشته نیست، این تیم دوره قبل قوی‌تر بود اما به هر حال عراق حریف سنتی ماست. خیال عراقی‌ها با صعود به دور دوم راحت است به این دلیل با آسودگی خاطر با تیم ملی بازی خواهد کرد البته ما هم چنین شرایطی داریم اما باخت به این تیم در دوره قبل باعث شد تا این بازی برای ما اهمیت بیشتری داشته باشد. نباید فکر انتقام از عراق باشیم چرا که در این صورت نمی‌توانیم عراق را شکست دهیم.»
مظلومی ادامه داد: «عراق مهاجمان خوبی دارد و‌ هافبک‌های این تیم (طارق همام و بشار رسن) به دلیل حضور در لیگ ایران شناخت خوبی از فوتبال ما دارند اما با این وجود ما هم بازیکنان باکیفیتی داریم.» گل دوم سردار آزمون به ویتنام گلی بود که توجه سرمربی سابق آبی‌ها را جلب کرد. او درخصوص این گل بیان داشت: «از 7 گلی که تیم ملی در این 2 بازی به ثمر رساند، گل سردار بیشتر به دلم نشست. گل او روی کار فردی بود، او با توپ دزدی و در حالی که آن توپ شانس گل نبود، گلزنی کرد که این کار مهاجم شش دانگ است که سردار این خصوصیت را دارد. من از گل دوم سردار خیلی خوشحال شدم. پیش‌بینی من این بود که تیم ملی 2 بر صفر ویتنام را می‌برد و پیش‌بینی من درست از آب درآمد.»
سرمربی سابق و بازیکن دهه 60 تیم ملی فوتبال با اشاره به این موضوع که فوتبال در آسیا پیشرفت کرده است، افزود: «تیم‌های ویتنام و هند پیشرفت خوبی داشتند و در این تورنمنت نشان دادند که بخوبی در مسیر پیشرفت قرار گرفتند. علاوه بر این تیم اردن هم پیشرفت کرده و یکی از مدعیان قهرمانی در جام ملت‌هاست. درست است که تعداد بالای تیم‌ها باعث شده که کیفیت مسابقات پایین‌تر بیاید اما این فرصتی است برای تیم‌های دیگر.»
مظلومی در پاسخ به این سؤال که آیا جای بازیکنی در این جام خالی است؟ بیان داشت: «تیم ملی خوب است و جای بازیکنی در تیم خالی نیست. از نظر من تیم کنونی یکی از بهترین تیم‌های تاریخ ایران است چرا که بازیکنان لژیونر و باتجربه‌ای در تیم ملی حضور دارند و در کنار این بازیکنان، جوانان خوبی به ترکیب تیم اضافه شده‌اند که این موضوع می‌تواند تضمینی باشد برای آینده فوتبال ایران.»
او در خصوص مدعیان این دوره از جام ملت‌ها گفت: «تیم‌های ژاپن، کره جنوبی و عربستان مدعیان قهرمانی هستند البته قطر هم فوتبال خوبی دارد و می‌تواند یکی از مدعیان قهرمانی باشد.  قطری‌ها زیر نظر اسپانیا در حال پیشرفت هستند و این پیشرفت به دلیل میزبانی آنها در جام جهانی است. تیم ملی امارات به عنوان میزبان این مسابقات به هیچ وجه مدعی نیست.» بازیکن دهه 60 تیم ملی با اشاره به این موضوع که تیم ملی از همه تیم‌ها شرایط بهتری برای دارد، افزود: «امیدوارم تیم ملی بتواند قهرمان این دوره از جام ملت‌ها شود و طلسم 43 ساله را بشکند. هر چقدر مدت زمان قهرمان نشدن تیم ملی بیشتر شود، این طلسم سخت‌تر شکسته می‌شود. ملت ما نیاز به شادی دارند و امیدوارم که مردم ما با قهرمانی به این شادی برسند.»