سیاست اعتمادسوزی ترامپ

بسم‌الله الرحمن الرحیم
دونالد ترامپ در یک موضع گیری تهاجمی و بی‌سابقه ترکیه را تهدید کرد که اگر به کردهای سوریه حمله کند، آمریکا اقتصاد ترکیه را ویران می‌کند. این تهدید غیرمنتظره در تناقض آشکار با موضع مسالمت‌جویانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا است که با لحنی خوشبینانه به ترکیه و کردهای سوریه وعده داده از طریق مذاکره می‌توانند به مصالحه‌ای دست یابند که از یکطرف نگرانی‌های امنیتی آنکارا برطرف شود و از سوی دیگر با جلب نظر اردوغان، موضوع حمله نظامی به کردهای سوریه از اساس منتفی خواهد شد.
این موضع جدید ترامپ نشانه وجود اختلاف نظرهای جدی میان کاخ سفید و بدنه کارشناسی سیاسی – نظامی آمریکا محسوب می‌شود که عمدتاً درون کابینه ترامپ به تضاد و تقابل آشکار منجر شده است. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که جان بولتون در جریان دیدار از فلسطین اشغالی موضعی مشابه ترامپ گرفته بود و به ترکیه رسماً هشدار داد که آمریکا اجازه نخواهد داد اردوغان کردهای سوریه را سلاخی کند. همین سخن غیردیپلماتیک بولتون در قبال جدی‌ترین متحد استراتژیک آمریکا در مسائل سوریه باعث استقبال سرد آنکارا از جان بولتون شد و اردوغان هم دیدار برنامه ریزی شده با وی را لغو کرد. سخن جدید ترامپ نشانه دوقطبی شدن در دیپلماسی بین‌المللی آمریکا است که تقابل جدی جان بولتون و مایک پمپئو را به وضوح رسانه‌ای کرده است.
همه چیز حکایت از این دارند که اهداف و برنامه‌های صهیونیست‌ها در این زمینه نقش اصلی را بازی می‌کند و آنها مایل نیستند از این فرصت غیرمنتظره و طلائی به راحتی دست بکشند و اصرار دارند که در پوشش حضور نظامی آمریکا در شمال و شرق سوریه، درون جبهه کردهای سوریه حضور مستقیم اطلاعاتی خود را حفظ کنند. این بدان معنی است که هر طرحی با هدف خروج کامل نظامیان آمریکائی از سوریه و یا سرکوب و محاصره نظامی و خلع سلاح کردهای سوریه مغایر خواسته‌های تل آویو است و بولتون در واقع سخنگوی صهیونیست‌ها در این زمینه است که به ترامپ هم خط می‌دهد. صرفنظر از اینکه سرانجام کار در این مورد به کجا ختم شود و نهایتاً چه تصمیمی با چه تغییراتی در چه زمانی اجرائی شود، اخطار و تهدید رسمی ترامپ علیه ترکیه معادلات سیاسی در مناسبات پیرامونی آمریکا را به ویژه در قلمرو تعامل واشنگتن با متحدینش به کلی دگوگون و ناپایدار ساخته است. بدین ترتیب روشن نیست که آمریکا با کدامیک از متحدینش تا کجا تامل می‌کند و از چه فرصت‌هائی ممکن است در لحظه خاصی علیه همان‌ها سوءاستفاده کند تا آنها را به زانو در آورد؟
تهدید ترامپ علیه اقتصاد ترکیه طی ماه‌های گذشته نیز عملیاتی شد و ترامپ برای نجات یک جاسوس آمریکائی که در لباس کشیش‌ها برای سیا کار می‌کرد، چندین مقام دولتی ترکیه را هدف قرار داد و ضربات جدی و غیرمنتظره‌ای به اقتصاد و بازارهای مالی ترکیه وارد ساخت. این رفتار وحشیانه کاخ سفید است که حتی متحدینش را هم تهدید به نابودی می‌کند و از تمامی اهرمهای در اختیارش برای ویرانی اقتصاد آنها به وضوح بهره می‌گیرد. سابقه عملیاتی ضداقتصاد بازارهای مالی ترکیه در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که اظهارات رسمی ترامپ فقط یک تهدید نیست و ممکن است واقعاً فردا برای نابودی بازارهای مالی و تجاری ترکیه وارد عمل شود. شاید ترامپ در این بازی رسوا بتواند اردوغان را وادار به عقب نشینی و اطاعت کند ولی قطعاً ریشه اعتماد متحدین واشنگتن را چه بسا برای همیشه سوزانده است و ثابت کرده که دشمنی کاخ سفید تقریباً به یک اندازه تمامی کشورها و حتی متحدین آمریکا را هم در بر می‌گیرد. این، هشدار تکان دهنده‌ای به اروپا، ژاپن، اعراب و سایر متحدین آمریکا نیز محسوب می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات سومین مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی اعلام شد حضرت آیت‌الله جوادی آملی: مشکل اصلی کشور بی عرضگی و عدم مدیریت است با حضور رئیس‌جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس؛ 61 طرح زیربنایی و اقتصادی در استان گلستان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد نفس مطبوعات با گرانی کاغذ به شماره افتاده 15 کشته در سقوط هواپیمای غیرمسافربری در زیبا دشت کرج ظریف در بغداد مطرح کرد تشکیل کمیته مشترک هماهنگی لایروبی اروندرود بین ایران و عراق در آینده‌ای نزدیک دونالد ترامپ در پی اعلام تصمیم عقب‌نشینی آمر ترامپ: اگر ترکیه به کردهای سوریه حمله کند اقتصادش را نابود می‌کنیم سیاست اعتمادسوزی ترامپ در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ برای جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در پنج استان کشور اعتبار و تسهیلات بانکی اختصاص یافت با اشاره به گزارش هیات بررسی اظهارات اسماعیل بخشی؛ دادستان کل کشور: هیچ شکنجه و ضرب و جرحی در کار نبوده است زمان برگزاری کنکور 98 تغییر نمی‌کند از منفعت‌طلبی‌های لهستان تا پاسخ‌های هوشمندانه ایران