د رتایید و تکذیب حیات شبانه تهران

مدت‌هاست که کارشناسان و سیاست‌گذاران شهری درباره لزوم برقراری حیات شبانه در تهران بحث و بررسی می‌کنند و همین گفت‌وگوها هم زمینه توجه به بیدار بودن بخشی از تهران در طول شب را در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران گنجاند. ماده 68 این برنامه شهرداری را موظف می‌کند به منظور ارتقای زیست‌پذیری و توسعه فضای عمومی مولد و پایدار نسبت به شناسایی و تجهیز فضاهای شهری دارای ظرفیت‌های زیست شبانه اقدام کند و تا پایان ‌سال اول برنامه سند اجتماعی-فرهنگی احیای زیست شبانه در کلانشهر تهران جهت تصویب را به شورا ارایه کند، اما در جریان بررسی این ماده در جلسه اخیر شورای شهر حاشیه‌هایی به وجود آمد. محسن ‌هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، همزمان با رأی‌گیری درباره این بند، از آن انتقاد کرد و گفت: «من با احیای زیست شبانه در تهران مخالف هستم؛ چراکه هنگامی که فرزندان تا دیروقت بیرون از خانه می‌مانند، موجب به‌هم ریختگی اعصاب پدر و مادرها می‌شوند. قطعا این صحبت من را پدر و مادرها می‌فهمند که به چه نکته‌ای اشاره می‌کنم، بر همین اساس با زیست شبانه در تهران مخالف هستم.» البته این حرف‌های محسن‌ هاشمی باعث نشد که توجه به زیست شبانه در تهران رأی نیاورد. درنهایت 11 نفر از اعضای شورای شهر به آن رأی دادند و تصویب شد. از آن طرف خبری شدن حرف‌های ‌هاشمی باعث شد موجی در شبکه‌های اجتماعی علیه او راه بیفتد و خیلی‌ها ‌هاشمی را متهم به دخالت در نحوه زندگی مردم و تعمیم مشکل عده‌ای به همه مردم کنند. همین موضع‌گیری‌ها باعث شد رئیس شورای شهر یک‌جورهایی حرفش را پس بگیرد، او درست یک روز بعد از اعلام نظرش در مورد ماده68 برنامه پنج ساله شهرداری گفت: «بنده مخالفتی با این طرح نکردم. منظور من از صحبت‌های جلسه روز گذشته این بود که «طرح زیست شبانه شهر» نیازی به این میزان بند و تبصره‌ای که برای آن تعیین‌شده، ندارد. زندگی هر کدام از شهروندان مرتبط با هنجارهای مربوط به خودشان است، بنابراین دلیلی ندارد که بنده برای زندگی و فرزندان شهروندان و مردم جامعه تصمیم بگیرم.»
با وجود این‌که این طرح رأی آورد و‌ هاشمی هم از مخالفتش عقب‌نشینی کرد، اما همچنان عده‌ای معتقدند تزریق حیات شبانه به تهران درحالی‌که مطالبه خیلی از شهروندان است و مزایایی هم دارد، اما با موانع متعددی هم روبه‌رو است، مثل تامین امنیت. محمدجواد حق‌شناس،‌ رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در مورد این موانع به «شهروند» می‌گوید: «مسأله امنیت اهمیت زیادی دارد، اما نهادهای انتظامی و وزارت کشور باید برای آن فکری بکنند، به نظرم این دست مخالفت‌ها خیلی منطقی نیست، چون ما تجربه‌هایی از وجود حیات شبانه مثلا در ماه مبارک رمضان داشته‌ایم و خوشبختانه شاهد مشکل خاصی هم نبوده‌ایم. درحالی‌که از توان امنیتی بالایی برخورداریم، نمی‌توانیم با چنین بهانه‌هایی فضای شهر را به تعطیلی بکشانیم.»
او ادامه می‌دهد: «مقصود ما از حیات شبانه برگزاری برنامه‌ها و امکاناتی برای افزایش شادی و رضایت مردم است، وقتی برنامه وجود داشته باشد، نه‌تنها شاهد بروز آسیبی در این زمینه نخواهیم بود، بلکه آن‌چه به نظر عده‌ای تهدید است، تبدیل به یک فرصت خوب می‌شود.»