برای نجات جهان گیاهخوار شوید!

در گزارش جدیدی که منتشرشده، دانشمندان پیشنهاد اصلاح اساسی سیستم‌های تولید جهانی غذا را داده‌اند و گفته‌اند که مردم باید مصرف محصولات گوشت قرمز و محصولات حیوانی را کاهش دهند.
دانشمندان در این پژوهش از مردم خواسته‌اند تا رژیم غذایی خود را بیشتر بر گیاهان متمرکز کنند تا به واسطه تولید کمتر مواد غذایی حیوانی، یکی از منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد.
این پژوهشگران از هفت کشور و حوزه‌های مختلف علوم کشاورزی پس از سه‌سال مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که برای سیرکردن شکم 10میلیارد جمعیت دنیا در‌ سال ۲۰۵۰ و «نجات جان‌ها و سیاره زمین»، بشر باید رژیم غذایی خود را تغییر دهد. طبق این یافته‌ها، مصرف گوشت و مرغ و لبنیات باید ۸۰‌درصد کمتر و با میوه و سبزیجات و حبوبات و گندم جایگزین شود.
درحال حاضر بیش از 820‌میلیون نفر در جهان دچار سوء‌تغذیه هستند. از سوی دیگر، رژیم غذایی فعلی که دارای غذاهای با کالری بالا هستند، باعث افزایش نرخ دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان در برخی از نقاط جهان شده است.


و این شرایط تا ‌سال 2050، یعنی زمانی که جمعیت جهان به 9.8‌میلیارد نفر می‌رسد، بدتر خواهد شد.
در این گزارش آمده است: «نحوه زندگی ما؛ حمل‌ونقل، مصرف و هدردادن غذاها باعث شده تا هم به خودمان و هم به سیاره زمین لطمه وارد کنیم.»
در این پژوهش همچنین آمده است که مردم می‌توانند با انتخاب «رژیم غذایی برد- برد» که با همه فرهنگ‌ها و در همه نوع مقیاسی سازگار باشد، مطابق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، بر چالش‌های گرسنگی، مواد غذایی، آب و تغییرات آب و هوایی و سایر چالش‌های جهانی فایق آیند.
از نگاه نویسندگان این پژوهش، یک رژیم غذایی «گیاه‌محور» با مصرف محدود گوشت، لبنیات و سایر محصولات حیوانی، رژیم مناسبی خواهد بود. برای رسیدن به این رژیم سلامت در ‌سال 2050، باید مصرف غذاهایی مثل گوشت قرمز و شکر تا نصف کاهش یابد و مصرف غلات، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات دوبرابر شود.
این پژوهشگران ادعا کرده‌اند که این رژیم غذایی می‌تواند تعداد مرگ‌ومیر را از 10.8 تا 11.6‌میلیون نفر در‌ سال کاهش دهد.