جزئیات واکنش عراقچی به رفتار دیپلمات های اروپایی

خبرگزاری رویترز  درباره جزئیات  جلسه پرتنش 10 روز پیش دیپلمات های اروپایی در تهران مدعی شده اروپا برای «تحریم» ایران و صدور یک «بیانیه سیاسی تند علیه برنامه موشکی» کشورمان آماده می شود. به ادعای این خبرگزاری قرار است بیانیه اروپا فردا (دوشنبه) رسانه ای شود. خبرگزاری رویترز از این تحولات نتیجه گیری کرده که «کشورهای اروپایی در مسئله ایران به سمت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا متمایل شده‌اند.» اشاره این خبرگزاری به جلسه پرتنش؛ جلسه ای است که روز 18 دی در تهران بین دیپلمات های فرانسه، انگلیس، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک و عراقچی برگزار شده است. به گزارش فارس، رویترز با اشاره به این که اروپایی ها اردیبهشت برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام، تحریم های علیه ایران را پیشنهاد کرده بودند، خبر داده که آن ها اکنون اقدامات و تدابیر مشابه پیشنهاد قبلی را آماده کرده اند. بنا بر ادعای این گزارش، اروپایی ها همچنین قرار است فردا یک بیانیه مشترک درباره ادعای «مداخله ایران در منطقه و درخواست برای پایان دادن به آزمایش های موشکی» صادر کنند. در عین حال دیپلمات های اروپایی به این خبرگزاری گفته اند از نظر موگرینی ابتدا باید سازوکار مالی ویژه ایجاد شود. به گفته این دیپلمات ها، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگران این مسئله است که اتخاذ فوری این تدابیر به فروپاشی کامل توافق هسته‌ای و خروج ایران از برجام بینجامد. با این حال یک مقام اتحادیه اروپا «هرگونه شکاف بین موگرینی و دولت های اتحادیه اروپا» را رد کرده و گفته است، به محض این که ساز و کار مالی راه بیفتد بیانیه اشاره شده منتشر خواهد شد. همچنین یک دیپلمات به رویترز گفته است: «نوعی ناامیدی بین بریتانیا، فرانسه و آلمان بعد از مرحله اول دیپلماسی با ایران به وجود آمده است. ما فکر می‌کردیم که می‌توان در حوزه‌های مختلف با ایران وارد مذاکره شد.»رویترز همچنین به نقل از همین دیپلمات های اروپایی گزارش داد کشورهای اروپای شرقی به دلیل تهدید روسیه و دریافت تضمین های امنیتی ممکن است بیشتر به سمت آمریکا متمایل شوند. این دیپلمات ها همچنین می‌گویند که برگزاری نشست ضد ایرانی به میزبانی لهستان می‌تواند منجر به شکاف بین کشورهای اروپای غربی و اروپای شرقی شود.
روایت انتخاب از جلسه مورد اشاره رویترز
در همین حال روزنامه ایران و پایگاه انتخاب هم مبتنی بر شنیده های خود اطلاعات جدیدی از این نشست ارائه کرده اند. به نوشته منابع خبری، در این نشست از پیش اعلام نشده که در ساختمان وزارت خارجه ایران برگزار شده، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و نمایندگان طرف ایرانی با عصبانیت از مواضع اروپایی ها ناگهان از جا برخاسته، از جلسه بیرون رفته‌ و در را بسته‌اند. بنا بر این گزارش، پس از آن که اروپایی ها نگرانی های خود را از برنامه موشکی ایران اعلام کردند و به ایران اتهام عملیات در خاک اروپا را زدند، یکی از دیپلمات‌های اروپایی کاغذی بیرون آورد تا بیانیه‌ای از طرف جمع بخواند. در این لحظه، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه با قاطعیت حرف طرف مقابل را قطع کرد و گفت: «فکر می‌کردیم آمده اید تا از کم کاری‌های خود درباره برجام بگویید یا درباره تروریست‌هایی که در اروپا پناه داده اید، توضیح دهید و عذرخواهی کنید.»
وقتی عراقچی دیدار را نیمه کاره رها کرد و در را محکم بست!


بنا بر این گزارش، عراقچی سپس اجازه نداد آن‌ها سخنان خود را ادامه دهند و اعلام کرد که «دیدار تمام است». او سپس از جلسه خارج شد، در را محکم بست و رفت. در این بین، دیپلمات‌های اروپایی خواهش کردند که یادداشت خود را تحویل مقام‌های ایرانی بدهند، اما از طرف ایرانی، هیچ کس آن را تحویل نگرفت و سرانجام اروپایی‌ها نیز رفتند.
هشدار شدید خرازی: شکست برجام امنیت اروپا را تحت الشعاع قرار می دهد
همزمان با این تحولات پایگاه اینترنتی پولیتیکو نوشت رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند برجام را نابود کند و در این مسیر از اختلاف‌هایی که اروپایی‌ها دارند، بهره می‌برد. دیروز کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان نیز تأخیرهای مکرر اتحادیه اروپا برای عملیاتی کردن سازوکار مالی ویژه تعامل با ایران موسوم به اس.پی.وی، به بهانه ناتوانی از اعمال نفوذ بر شرکت‌های اروپایی را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: اگر دولت‌های اروپایی می‌دانستند که بر شرکت‌های خود نفوذی ندارند، چرا با ایران وارد مذاکره شدند؟ به گزارش ایسنا، وی در دیدار با هیئتی از موسسه ایتالیایی امور بین‌المللی افزود: تن دادن اروپا به فشارهای آمریکا در این مقطع موجب فشارهای بیشتر آمریکا بر اروپا در آینده خواهد شد. خرازی همچنین هشدار داد که شکست برجام، امنیت اروپا را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.