ماجرای 14 کوهنورد گرفتار در غار «کلماکره»

شهروند|  نیروهای هلال‌احمر در عملیاتی نفسگیر 14 کوهنورد را در ارتفاعات پلدختر استان لرستان نجات دادند. این افراد باقیمانده یک گروه 20نفره بودند که در مسیر خروج از غار کلماکره دچار مشکل شدند و به دلیل یخ‌زدگی طناب مجبور شدند 17ساعت را در این غار سپری کنند. با این وجود نیروهای هلال‌احمر پس از دریافت نخستین تماس کمک به محل حادثه اعزام شدند و با وجود بارش شدید برف و طوفانی‌بودن هوا موفق شدند پس از 12ساعت خودشان را به دهانه غار برسانند. درنهایت همه این افراد به سلامت و بدون هیچ مشکلی از غار خارج شدند.
بنابر اعلام مسئولان هلال‌احمر استان لرستان، خبر گرفتارشدن کوهنوردان در ارتفاعات پلدختر شامگاه جمعه 28 دی‌ماه به مرکز کنترل عملیات اعلام شد. 14 زن و مرد کوهنورد در غار کلماکره گرفتار شده بودند و به دلیل شرایط بد جوی امکان خارج‌شدن برای آنها وجود نداشت. بلافاصله یک تیم صخره‌نورد از نیروهای هلال‌احمر کوهدشت همراه یک تیم کوهستان از پلدختر به‌علاوه یک تیم واکنش سریع استان با تجهیزات کوهستان و پکیج آذوقه اضطراری و وسایل گرمایشی به محل غار باستانی کلماکره پلدختر اعزام شدند.
تاریکی هوا و یخبندان باعث شد تا نیروهای هلال‌احمر در نزدیکی غار کمپ موقت برپا کنند و با روشن‌شدن هوا عملیات نجات را آغاز کردند. در واقع نیروهای هلال‌احمر جمعه‌شب را در نزدیکی محل حادثه و با کوهنوردان گرفتار سپری کردند و درنهایت حدود ساعت 5 صبح 14 کوهنورد گرفتار را نجات دادند.
حامد سپهوند، سرپرست این تیم کوهنوردی در توضیح بیشتر این حادثه و حضور نیروهای امدادی هلال‌احمر در این حادثه به «شهروند» گفت: «ما کلا 20نفر بودیم که به ارتفاعات پلدختر صعود کردیم. غار کلماکره جایی بود که تیم برای صعود انتخاب کرده بود. شرایط این غار به‌گونه‌ای است که دهانه آن حدود 20متر پایین‌تر است. به همین دلیل عملیات فرود به غار را انجام دادیم، که طبق برنامه آماده خروج از غار شدیم. 6نفر از اعضای تیم به دهانه بالای غار صعود کردند و با کمک طناب از آن‌جا خارج شدند، اما برودت هوا و بارش برف باعث یخ‌زدگی طناب شده بود و به همین دلیل احتمال خطر برای سایر اعضای گروه بود. همین شد تا تصمیم گرفتیم بقیه افراد در غار بمانند و تلفنی از نیروهای هلال‌احمر کمک خواستیم.»
سپهوند ادامه داد: «ساعت 4 بعدازظهر بود که موضوع را به نیروهای هلال‌احمر اطلاع دادیم. از طرف دیگر هم 6نفر از اعضای گروه که خارج غار بودند هم، پیگیر کمک به ما شدند، اما بارش شدید برف و کولاک و صعب‌العبوربودن منطقه باعث شد تا نیروهای هلال‌احمر ساعت 4 صبح به ما رسیدند. با تجهیزات کامل هم آمده بودند. ساعت 5 صبح هم عملیات خروج انجام شد و درنهایت هم همه ما از غار خارج شدیم.» مسئول این تیم کوهنوردی درباره شرایط جسمی و سلامت اعضای گروهش هم گفت: «خوشبختانه حال همه بچه‌های گروه خوب است و کوچکترین مشکلی برای هیچ‌کس پیش نیامد. ما از قبل تجهیزات و آذوقه کافی با خود همراه داشتیم و لباس گرم و مناسب همراه بچه‌ها بود و همین مسأله باعث شد تا اقامت 12ساعته ما در این غار هم بدون هیچ مشکلی سپری شود.»