قادریم بازطراحی رآکتور اراک را به تنهایی انجام دهیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر ما در ده سال آینده از فرصت‌ها و زمان به خوبی استفاده نکنیم و در تکنولوژی، دانش و اطلاعات با دنیا همراه نشویم، فرصت‌های زیادی را از دست داده و عقب‌ می‌مانیم.
بهروز کمالوندی ادامه داد: اگر غرب و آمریکا با ایران همراهی می‌کردند این همکاری، هم به نفع ما بود و هم آنها، چون ظرفیت نیروی انسانی ما خارق‌العاده است و این نیرو را هر جایی نمی‌توان به راحتی پیدا کرد. نیروی انسانی تحصیل کرده که درک درستی از تکنولوژی دارد و باانگیزه است در کمتر کشوری در منطقه و حتی سطح جهان وجود دارد. به علاوه پیشرفت در بخشی از یک منطقه موجب توسعه و پیشرفت کل آن منطقه خواهد شد، بنا بر این نگاه عادی سازی روابط با ایران نه تنها به نفع ما که برای خود آنها ، منطقه و دنیا هم مفید خواهد بود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این‌که فکر نمی‌کنید کشور برای رسیدن به این جهش نیازمند «تغییر» در بسیاری از سطوح فکری و اجرایی است؟ خاطرنشان کرد: سیاست‌ها می‌تواند به روز شود و شکل مقبول‌تری پیدا کند، همان‌طور که حضور ایران در سوریه بر پایه مبارزات ضد تروریستی مورد استقبال دنیا قرار گرفت، هر چند که آمریکا آن را دوست نداشته باشد. ما نیاز داریم سیاست‌هایمان را به روز کنیم، نه اصول و ارزش‌های‌مان را.
وی گفت: امروز شاهد هستیم که کنگره آمریکا طرحی را ارایه می‌دهد که بر اساس آن رییس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند اگر با عربستان قرارداد هسته‌ای می‌خواهد داشته باشد این قرارداد نمی‌تواند شامل غنی‌سازی و بازفرآوری شود. آنها حتی اجازه نمی‌دهند نزدیک‌ترین متحدشان به سمت غنی‌سازی برود چون می‌دانند غنی سازی یک توانمندی فوق‌العاده است. درباره آب سنگین هم همین‌طور است؛ با حفظ این صنعت و تکنولوژی در کشور علاوه بر آب سنگین خام، ما می‌توانیم تولیدات دیگر هم در کنارش داشته باشیم که ارزش افزوده بالایی در حوزه پزشکی و صنعت دارد.


کمالوندی گفت: ما اطمینان کامل داریم که حتی خودمان به تنهایی نیز قادر به «بازطراحی» رآکتور اراک هستیم، هر چند الان با چین کار را انجام می‌دهیم.
وی تصریح کرد: این توانمندی از قبل هم بود اما الان با اطمینان بیش‌تری این حرف را می‌زنیم. با فرصت‌هایی که برای مهندسان ما بعد از برجام پیش آمد، سفرهایی که رفتند و با مطالب تازه‌ای که دریافت کردند خیلی از نکات و ابهامات برای‌شان رفع شد. اگر برخی کارها و اقدامات در گذشته با آزمون و خطا بود اما الان با اطمینان بیش‌تری آماده کار با توان خود هستیم.
این مقام سازمان تاکید کرد: ما برای تکمیل هر دو رآکتور، چه رآکتور قبلی با اورانیوم طبیعی و چه رآکتوری که در حال بازطراحی است، توانمند هستیم. اگر بنا شود رآکتور قبلی را مجدد بسازیم این بار بهتر و سریع‌تر خواهیم ساخت. در جایی که کالندریا قرار می‌گیرد، یک قطره سیمان هم ریخته نشده است. فقط نیاز داریم یک کالندریا جدید بسازیم و در جای خود قرار دهیم که این هم یک سال تا یک سال و نیم به طول می‌انجامد.
کمالوندی درباره زمان عملیاتی شدن پروژه بازطراحی رآکتور اراک با همراهی چینی‌ها اظهار کرد: این طرح روز به روز و ساعت به ساعت در حال اجراست. طراحی ثانویه در حال انجام است و این روندی زمان‌بر است. در عین حال باید بگویم از این جا به بعد سرعت کار به این بستگی دارد که خودمان بخواهیم تجهیزات لازم را بسازیم یا دیگران. طبق توافق برجام، دو سه کشور اروپایی در تامین تجهیزات می‌توانند کمک کنند، اما هنوز این‌که از آنها بخریم یا نه محل بحث است. هدف ما این بوده که در این پروژه دانش فنی خود را بالا ببریم و در طراحی‌های اولیه و ثانویه بر این اساس جلو رفتیم که خودمان کار را انجام دهیم و آنها آن را تایید کنند. تا این لحظه از برنامه‌ریزی انجام شده یک روز هم عقب نیستم، اما از این به بعد تمام کارهای صنعتی و عملیاتی در شیب رو به بالا قرار می‌گیرد و البته بودجه عمده کار از این مقطع به بعد صرف خواهد شد، چون در مرحله تامین تجهیزات یا ساخت تجهیزات قرار می‌گیریم. بودجه این طرح را نیز دولت لحاظ خواهد کرد.