تحريم‌ها را با افتخار دور مي‌زنيم


گروه سیاسی: رئيس جمهور بار ديگر هدف تحريم ظالمانه و غيرقانوني آمريکا را تنها اعمال فشار به مردم ايران دانست و با تاکيد بر اينکه با افتخار تحريم‌هاي آمريکا را دور مي‌زنيم و آنها هرگز نمي‌توانند به خواسته‌هايشان برسند، ابراز اميدواري کرد که با تصويب نهايي لوايح چهارگانه، توطئه آمريکايي‌ها در موضوع مالي و بانکي نيز خنثي شود.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيأت دولت گفت: خوشحاليم عليرغم همه توطئه‌هايي که عليه انقلاب اسلامي‌بوده، تحريم‌هاي غيرقانوني آمريکا نتوانسته به اهداف مد نظرشان برسد و خودشان اعتراف مي‌کنند که اين تحريم‌ها، آنها را به اهدافشان نمي‌رساند هر چند که زحمت و سختي براي مردم ما بوجود مي‌آورند اما هرگز نمي‌توانند به خواسته‌هايشان برسند.

روحاني با اشاره به اينکه دشمنان تلاش مي‌کنند در دو موضوع نفت و صادرات و فروش آن و مسايل بانکي، ايران را در فشار قرار دهند، گفت: در ارتباط با مسايل نفتي خوشبختانه مسيرها و راه‌هاي مختلفي را براي فروش نفت دنبال مي‌کنيم و با افتخار تحريم‌هاي آمريکا را دور مي‌زنيم. رئيس جمهور افزود: همه کشورها مي‌دانند که اين تحريم ظالمانه، غيرقانوني و عليه ملت ايران بوده و عليه هيچ فرد، نهاد يا دستگاه دولتي نيست و تنها منجر به اعمال فشار به مردم ايران خواهد شد. روحاني با بيان اينکه خوشحاليم طي 40 سال گذشته ذخاير کشف شده نفت کشور نسبت به آغاز انقلاب حدود 2 برابر شده است، ادامه داد: ميزان ذخاير امروز نفت و ميعانات کشور در مقايسه با ابتداي انقلاب، رقم بالايي است و نشان مي‌دهد که موفقيت‌هاي خوبي در کشف منابع جديد داشته‌ايم.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: براساس خبر وزير نفت در جلسه هيأت وزيران، يک ميدان جديد نفتي در حوزه آبادان کشف شده که ذخاير آن از لحاظ کمي‌و کيفي قابل ملاحظه است و اين بدان معناست که با قدرتي که ايران از لحاظ نفت و گاز در اختيار دارد، کشوري نيست که کسي بخواهد آن را از بازار انرژي حذف کند.

روحاني با تأکيد بر اينکه ايران نه تنها در بخش انرژي بلکه در ديگر زمينه‌ها از جمله تأثيرگذاري در منطقه، مسايل فرهنگي، سياست‌هاي جهاني و موضوعات علمي‌و فناوري که امروز نقش ارزشمندي در آن ايفا مي‌کند، حذف‌شدني نيست، گفت: با اطمينان به مردم ايران مي‌گوييم که همه مسئولان کشور بويژه در وزارت نفت، تلاش خواهند کرد تا به وظايف خود طبق قانون عمل کرده و در توليد و فروش نفت و گاز و ميعانات همه کوشش خود را بکار بگيرند و از راه‌ها و مسيرهاي مختلفي که در اختيار داريم به خوبي استفاده کنند. رئيس جمهور با اشاره به اينکه آمريکايي‌ها در زمينه مسايل بانکي تلاش مي‌کنند تا نقل و انتقال مالي را براي ايران دچار مشکل کنند، افزود: آنها براي رسيدن به اين هدف به دنبال يارگيري هستند و مسأله مبارزه مالي با تروريسم را در اين راستا بهانه قرار داده‌اند. روحاني با تاکيد بر اينکه "امروز همه دنيا مي‌دانند که ايران هم پيشتاز مبارزه با تروريسم بوده و هست و هم خود قرباني تروريسم از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است"، اظهار داشت: ملت و مسئولان ما به خوبي در برابر تروريست‌هاي مزدور پس از انقلاب مقابله کردند و امروز هم ايران نقش مهمي‌را در مبارزه با تروريسم و امنيت منطقه برعهده دارد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه لوايح 4 گانه‌اي که دولت در اين زمينه تقديم مجلس شوراي اسلامي‌کرده اهميت ويژه‌اي دارد، گفت: همه بايد بدانند که ايران نه تنها در مبارزه عملي با تروريسم بلکه در همه زمينه‌ها در اين راستا پيشگام و پيشتاز است.

روحاني افزود: امروز در زمينه مسايل مالي و انسداد راه‌هايي که برخي گروه‌ها مي‌خواهند براي اقدامات تروريستي از سيستم بانکي و پولشويي و نظاير آن استفاده کنند، با همه توان مقابله مي‌کنيم و آمريکايي‌ها که امروز صهيونيست‌ها نيز پشتيبان آنها هستند، بايد در اين زمينه دچار شکست شوند.

رئيس جمهور ادامه داد: خوشبختانه دولت و مجلس با همکاري هم اقدامات خوبي راجع به لوايح 4گانه به انجام رسانده‌اند و اميدواريم نهادهاي ديگري هم که در اين زمينه بايد اقداماتي را در مراحل نهايي انجام دهند با سرعت بيشتر تلاش کرده تا بتوانيم اين لوايح را به تصويب رسانده و اين اميد آمريکا را نااميد و توطئه آنها را در موضوع مالي و بانکي خنثي کنيم.

روحاني با بيان اينکه امروز همه دوستان ايران که در منطقه و جهان با آنها تعامل و همکاري مي‌کنيم، منتظر هستند، گفت: همواره جمهوري اسلامي‌ايران توطئه‌هاي آمريکا را با گام‌هايي حساب‌شده و محکم خنثي کرده و اميدواريم اين توطئه هم توسط نهادهاي مسئول و اقداماتي که بايد انجام گيرد، خنثي شود. رئيس جمهور افزود: ما مي‌توانيم به وضوح به دنيا اين اطمينان را بدهيم که جمهوري اسلامي‌ايران همواره با تروريسم مبارزه کرده و امروز هم در مسايل مالي و ديگر موضوعات با آنها مبارزه خواهد کرد.

روحاني با اشاره به بررسي برخي لوايح در دولت که داراي ويژگي‌ها و اهميت فوق‌العاده‌اي هستند، اظهار داشت: امروز در دولت لايحه جامع انتخابات به تصويب رسيد و در هفته آينده تقديم مجلس شوراي اسلامي‌خواهد شد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه مردم همواره نسبت به انتخابات اميدوار هستند و اگر از نهاد يا فردي گلايه‌مند هستند، اميد دارند که چند سال ديگر فردي بهتر را برمي‌گزينند، گفت: در لايحه‌اي که دولت تقديم مجلس خواهد کرد، نکات بسيار مهمي‌در راستاي انتخابات و چگونگي برگزاري آن لحاظ شده است.

روحاني با بيان اينکه در اين لايحه اجرا و نظارت به خوبي تفکيک شده است، اظهار داشت: يکي از مشکلات اين است که گاهي اجرا بخواهد در کار نظارت دخالت کند يا نظارت قصد دخالت در کار اجرا را داشته باشد که در اين لايحه به خوبي پيش‌بيني شده است. وي با بيان اينکه در اين لايحه به خوبي مشخص شده که زمان نظارت از چه مرحله‌اي آغاز شده و چه زماني به پايان مي‌رسد، خاطر نشان کرد: راجع به احراز صلاحيت‌ها نکات روشني در اين لايحه آمده که مي‌تواند به نگراني‌هايي که در اين زمينه وجود دارد، پايان دهد. رئيس جمهور با اشاره به اينکه تدوين لايحه شفافيت در دستور کار قرار دارد که به زودي بررسي آن در هيأت دولت انجام خواهد شد، گفت: شفافيت بايد يکي از دستاوردهاي بزرگ انقلاب باشد و اگر امروز در گوشه‌اي هم شفافيت وجود ندارد بايد پرده‌ها را برداريم و اين يکي از آثار مهم انقلاب اسلامي‌است. همه بايد بدانند که حساب مالي مسئولين و نهادهاي مختلف چگونه و به چه ميزان است. روحاني با بيان اينکه امروز در زمينه بودجه با شفافيتي که انجام شده، مردم مي‌دانند که هر بخش چه ميزان پول دريافت کرده و چه قدر خدمت به انجام رسانده است، گفت: بهترين ناظر براي امور کشور مردم هستند و بهترين راه براي مبارزه با فسادهايي که در جامعه وجود دارد، نظارت مردم است و نظارت مردم با شفافيت انجام مي‌شود.

رئيس جمهور گفت: مردم در زمينه‌هاي گوناگون از جمله بخش سلامت و خدمات اداري بايد بدانند و ببينند که چه اقداماتي صورت مي‌گيرد، فسادها براي اين صورت مي‌گيرد که مردم ناچارند در ادارات براي انجام کارشان پله‌ها را بالا و پايين رفته و در نهايت نيز انجام کارشان به امروز و فردا موکول مي‌شود. اگر همه چيز از طريق ديجيتال و دولت الکترونيک انجام شود، بسياري از مفاسد از بين خواهد رفت.