کشف چاه جدید نفتی در آبادان


گروه انرژی: وزیر نفت گفت: روز گذشته با عملیات اکتشافی که در جزیره مینو انجام شد برای اولین بار است در این منطقه از آبادان به کشف نفت نائل شدیم. وی ادامه داد نفت کشف شده در این منطقه از آبادان که در عمق 3 هزار و 770 متری به آن رسیدیم با ای پی آی 40 است که نفتی بسیار سبک و شیرین محسوب می شود.

به گزارش شرکت ملي نفت ايران ، بيژن زنگنه روز چهارشنبه، سوم بهمن‌ماه در حاشيه هيئت دولت اظهار کرد: با اين اکتشاف، اميد‌هاي زيادي براي افزايش منابع نفتي کشور در آبادان وجود دارد.

وي تاکيد کرد: اين چاه اکتشافي در ۳۷۷۰ متري به نفت رسيده و بر اساس آزمايش‌هاي اوليه، نفت اين مخزن با درجه API ۴۰ نفت بسيار سبک و شيرين است. وزير نفت با بيان اينکه فعاليت‌ها در اين حوزه اکتشافي ادامه‌دار خواهد بود تا حجم دقيق مخزن به دست آيد، گفت: تمرکز عمليات اکتشافي در حوزه نفت در منطقه آبادان است که با تکميل اکتشاف، توسعه را آغاز خواهيم کرد. زنگنه درباره توليد و صادرات نفت ايران هم اظهار کرد: حرفي از مقدار توليد و صادرات نفت ايران نمي‌زنم، زيرا صحبت کردن درباره اين مسائل علامت دادن به آمريکا براي تحريم‌هاي بيشتر است. وي افزود: درباره تمديد معافيت فروش نفت ايران به برخي مشتريان از سوي آمريکا بايد منتظر بمانيم. زنگنه به قيمت‌هاي نفت در بازارهاي جهاني اشاره کرد و ادامه داد: اکنون هر بشکه نفت خام برنت در بازار ۶۱ دلار معامله مي‌شود و قيمت سبد نفتي اوپک نيز نزديک اين قيمت است. نفت خام ايران نيز به دليل تفاوت در کيفيت و فاصله، سه يا چهار دلار زير قيمت سبد نفتي اوپک معامله مي‌شود.

وزير نفت درباره اينکه آيا نامه‌اي درباره FATF امضا کرده است، گفت: من نامه‌اي درباره FATF امضا نکرده‌ام و مسائلي که در اين باره از سوي افراد مطرح مي‌شود، صحت ندارد.

اين در حالي است که محمد شريعتمداري وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ديروز تقديم نامه برخي از وزيران به رهبر معظم انقلاب درباره لوايح مرتبط با FATF را تاييد کرد و گفت: مفاد اين نامه تقاضا از ايشان براي تسريع در رسيدگي اين لوايح در مجمع تشخيص مصلحت نظام است.

  • امضاي 6 قرارداد نفتي

ادامه شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب در راستاي سياست‌هاي کلان بخش بالادستي صنعت امضاي 6 قرارداد نفتي به ارزش تقريبي 4400 ميليارد تومان نفت، مدل جديد قردادهاي نفتي را براي توسعه 28 مخزن از ميادين تحت راهبري خود اجرايي کرد و در مرحله نخست، قرارداد توسعه 6 مخزن با برندگان مناقصات با حضور وزير نفت، مدير عامل شرکت ملي نفت ايران، استاندار خوزستان و دو تن از اعضاي کميسون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در تهران امضا شد.

احمد محمدي مدير عامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب در مراسم امضاي اين قراردادها در تهران گفت: اجراي اين طرح مي‌تواند علاوه بر افزايش توان توليد شرکت، باعث نشاط بيش از پيش بازار کار در سه استان بوشهر، کهگيلويه و بوير احمد و بويژه استان خوزستان شود و همه تلاش مي‌کنيم تا هرچه سريعتر به اين هدف دست يابيم.وي افزود: ارزش تقريبي اين شش قرارداد 4400 ميليارد تومان است که با امضاي آنها اجراي طرح توسعه مخزنهاي منصوري آسماري و رامشير به شرکت اويک و مخازن گچساران خامي، لالي آسماري، کبود و نرگسي به ترتيب به شرکتهاي ملي حفاري ايران، پتروگوهر فرا ساحل کيش، حفاري و اکتشاف انرژي گستر پارس و حفاري دانا واگذار شدند. وي با اشاره به اينکه در بخش اجرايي اين شش بسته ، 45 حلقه چاه حفاري، 17 حلقه چاه تعمير و 7 پروژه سطح الارضي عملياتي مي‌شود، گفت: افزايش توان توليد از مخازن مذکور به ميزان 39 هزار بشکه در روز و نگهداشت توليد به ميزان 18 هزار بشکه در روز محقق خواهد شد.در اين مراسم شرکت ملي نفت مناطق مرکزي 3 قرارداد و شرکت نفت فلات قاره نيز 1 قرارداد را در چهارچوب طرح نگهداشت و افزايش توليد با شرکت‌هاي مپنا، گلوبال پتروتک کيش، ملي حفاري ايران و پترو ايران امضا کردند.

  • توانمندسازي پيمانکاران مهم‌ترين هدف طرح‌ نگهداشت و توليد است

همچنين روز گذشته بيژن زنگنه با اشاره به آيين امضاي ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزايش توان توليد نفت اظهار کرد: اجراي اين طرح پيام روشني به بيگانگان و برخي داخلي‌هاست که تلاش مي‌کنند با تحريم در دل مردم نگراني ايجاد کنند.

وزير نفت با بيان اين که، چهار درصد ۶ ميليارد تومان به اهداف مسئوليت اجتماعي اختصاص مي‌يابد، تصريح کرد: اين بدان معناست که ۲۴۰ ميليون دلار (۲ هزار ميليارد تومان) براي مسئوليت اجتماعي اختصاص مي‌يابد که تحول بزرگي است و سبب ايجاد روابط خوب بين نفت و بقيه مي‌شود.

زنگنه از نوسازي تاسيسات صنعت نفت با اولويت مناطق نفت‌خيز جنوب به‌عنوان طرح ديگري که مورد پيگيري است نام برد و گفت: بسياري از تاسيسات نفتي ما مانند موزه‌هاست که در حال کار هستند، براي اين منظور مشاوران انتخاب شدند که هم اکنون کارشان به پايان رسيد.

وي ادامه داد: هنر اين نيست که از دولت پول دريافت کنيم و آن را به پول نقد تبديل کنيم، بلکه هنر اين است که از ثروت و امکاناتي که در اختيار داريم بدون آن که به بودجه عمومي‌فشار بيايد، پول و ثروت خلق و اين همان موضوعي است که در طرح نگهداشت و توليد انجام خواهد شد.

  • عرضه ۱۰ هزار ميليارد اوراق مشارکت طرح‌هاي نفتي

همچنين روز گذشته احمد محمدي مدير عامل شرکت ملي نفت خيز جنوب در حاشيه مراسم امضاي قرارداد ۱۰ طرح نگهداشت و افزايش توليد نفت بين شرکت ملي نفت ايران و ۱۰ شرکت داخلي گفته بود: ارزش اين ۱۰قرارداد، حدود يک ميليارد دلار است که ۸۰ درصد تامين مالي آن توسط وزارت نفت و ۲۰ درصد آن از محل آورده پيمانکاران انجام خواهد شد. به گقته وي: براي تامين مالي اين پروژه‌ها، ۱۰ هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت هفته آينده براي فروش عرضه مي‌شود و تا پايان سال نيز ۲۰ هزار ميليارد ريال ديگر اوراق منفعت منتشر خواهد شد.

مديرعامل شرکت ملي نفت خيز جنوب ادامه داد: همه مقدمات طرح عرضه اوراق مشارکت، فراهم شده و منابع مالي حاصل از اين محل، در اختيار شرکت‌هاي داخلي براي توسعه ميادين نفتي قرار خواهد گرفت.

  • صادرات نفت ايران در 3 ماه آينده زير يک ميليون بشکه

يک کار شناس بازار نفت در مورد وضعيت صادرات نفت ايران در سال 2019 اعلام کرد: پيش بيني‌ها بر اين است که صادرات نفت خام ايران در ماه سوم سال جاري به شدت کاهش يابد. محمد آل فهلان در گفت‌وگو با روزنامه الحيات در مورد وضعيت صادرات نفت ايران در سال 2019 اعلام کرده است، پيش بيني‌ها بر اين است که صادرات خام ايران در ماه سوم از سال جاري به شدت کاهش يابد. وي با اشاره به اطلاعاتي که از تانکرها و منابع بخش نفت ايران به دست آورده، مدعي است، خريداران سنتي نفت ايران با فشارهاي جدي از سوي ايالات متحده رو به روهستند. وي مي‌گويد، صادرات نفت ايران صادرات خام ايران در ماه نوامبر به کمتر از 1 ميليون بشکه در روز رسيد، درحالي که صادرات نفت ايران به طور طبيعي 2.5 ميليون بشکه در روز قبل از اعمال تحريم‌ها بوده است. وي به نقل از برخي مشتريان سنتي ايران گفته است، اين خريداران اظهار داشتند که کاهش صادرات نفت ايران در ماه نوامبر به شدت به درآمدهاي ايران آسيب مي‌رساند، هرچند که واشنگتن به دليل جلوگيري از افزايش قيمت نفت هشت کشور صادر کننده نفت از جمله چين، هند، ژاپن و کره جنوبي را معاف کرد، اما اين حرکت به افزايش صادرات نفت ايران منجر نشد.