استفاده از بازار سرمایه برای توسعه حمل و نقل ریلی


گروه راه و مسکن: عضو هيات مديره شرکت راه‌آهن با بيان اينکه شرط اول براي جذب سرمايه‌گذاري در بخش حمل و نقل ريلي برقراري امنيت است، گفت: اتکا به بودجه در دستور کارمان نيست و به دنبال استفاده از ظرفيت‌هاي غير دولتي براي افزايش سرمايه‌گذاري در اين حوزه هستيم.

به گزارش ايلنا، سعيد رسولي در مراسم افتتاح يک دستگاه درزين پليس (گشت ريلي پليس) با بيان اينکه حمل و نقل ريلي استعدادهاي زيادي براي ارائه خدمات به مردم و کشور دارد، گفت:‌ يکي از مهم‌ترين خدمات راه‌آهن و حمل و نقل ريلي مي‌تواند استفاده از اين ظرفيت در مديريت بحران باشد.وي ادامه داد: بايد ظرفيت‌هاي راه‌آهن براي کنترل شرايط بحران در اختيار کشور قرار بگيرد. در همين راستا اخيراً اولين آمبولانس ريلي را هم در لرستان حد فاصل درود – انديمشک افتتاح کرديم که هم به کاربران حمل و نقل ريلي اين مسير و هم افرادي که در حاشيه اين خط ريلي زندگي مي‌کنند خدمات ارائه خواهد کرد.

عضو هيات مديره شرکت راه‌آهن با بيان اينکه هدف ما در برنامه‌ريزي بودجه استفاده از ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي غير دولتي است، گفت: بايد ميزان سرمايه‌گذاري در راه‌آهن را در طرح‌هاي توسعه از طريق ظرفيت‌هاي موجود در بخش‌هاي غير دولتي افزايش دهيم.

رسولي ادامه داد: اتکا به بودجه در دستور کار ما نيست و اقدامات قابل توجهي هم براي استفاده از بازار سرمايه در جهت افزايش سرمايه‌گذاري در حمل و نقل ريلي انجام شده است.

وي تاکيد کرد: به طور قطع سرمايه‌گذاري در محيطي انجام مي‌شود که شرط اول يعني امنيت را دارا باشد و حضور سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در راه‌آهن نشان مي‌دهد که اين فعالان اقتصادي احساس امنيت در اين صنعت مي‌کنند.

  • سرقت ادوات ريلي به منزله سرقت اسلحه

مدير کل راه‌آهن تهران با بيان اينکه سارقان ادوات ريلي توسط پليس راه‌آهن دستگير شدند گفت: در حال حاضر امنيت در مسير تونل ريلي منطقه 17 و 18 که سردسته سارقان براي عبور و مرور ديگر سارقان در اين مسير ورودي دريافت مي‌کرد دستگير شدند و تمام ادوات ريلي سرقت شده به راه‌آهن بازگردانده شد. به گزارش ايلنا، ملکي در مراسم افتتاح يک دستگاه درزين (گشت ريلي پليس) با بيان اينکه اقتصاد کشور مبتني بر حمل و نقل است و راه‌آهن اهميت ويژه‌اي هم در حوزه بار و هم مسافر دارد، اظهار داشت: با توجه به اهميت اين موضوع بايد نسبت به برقراري امنيت در راه‌آهن که يکي از مهمترين شقوق حمل و نقل است اقدام کرد. وي افزود: به سبب ويژگي‌هاي راه‌آهن و حوزه نفوذ آن در ايجاد توسعه، برقراري امنيت در آن اهميت ويژه‌اي دارد. رئيس پليس راه‌آهن با بيان اينکه خطوط ريلي از 83 شهر کشورمان عبور مي‌کند، گفت: اين ميزان نفوذ راه‌آهن و شرايط جغرافيايي آن به سبب عبور راه آهن از تونل‌ها در مناطق کوهستاني، بياباني و ... برقراري امنيت در اين خطوط براي نيروي انتظامي‌از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است. ملکي ادامه داد: ميزان گشت‌هاي ريلي پليس در 13 هزار کيلومتر خطوط اصلي و فرعي پاسخگوي نياز موجود نيست اما تلاش شبانه‌روزي براي حفظ امنيت در اين خطوط است.

  • سرقت عامل حادثه

همچنين در ادامه اين مراسم عابدين‌هادي‌نژاد مدير کل راه‌آهن تهران با اشاره به وقوع سانحه شهريورماه در راه‌آهن تهران به دليل سرقت ادوات ريلي اين خط اظهار داشت: در شهريورماه سال جاري در مسير ريلي تهران – قم در نزديکي فرودگاه امام يک دستگاه قطار باري دچار سانحه شد که علت اين سانحه سرقت ادوات ريلي مسير بود.

وي افزود: سارقين برخي از ادوات مسير ريلي را سرقت کرده بودند و به همين دليل قطار باري از خط خارج و هر دو خط مسدود شد.

وي ادامه داد: پليس راه‌آهن عزم جدي براي دستگيري سارقان داشت و در همان روز سارقين دستگير شدند.

هادي‌نژاد تاکيد کرد: اين سانحه که علت آن سرقت ادوات ريلي توسط سارقين بود يک ميليارد تومان خسارت به بار آورد و پس از آن سانحه پليس راه‌آهن نسبت به برقراري امنيت تلاش دوچنداني انجام داد.

وي با تاکيد بر اينکه سرقت از راه‌آهن به معناي سرقت از محل‌هاي نظامي‌است، گفت: اگر پيچي از مسير ريلي سرقت شود به منزله سرقت اسلحه ماموران نيروي انتظامي‌است.

  • پایان دغدغه

مديرکل راه‌آهن استان تهران با بيان اينکه امروز ديگر دغدغه‌اي نسبت به سرقت ادوات ريلي نداريم، اظهار داشت: درزين پليس در تهران در سه محور تهران – قزوين، تهران تا ورودي قم و تهران – گرمسار مستقر است و براي اولين بار است که گشت ريلي پليس در محورها فعال مي‌شود. وي با اشاره به برقراري امنيت در تونل ريلي منطقه 17 و 18 تاکيد کرد: تونلي به طول 10 کيلومتر در منطقه 17 و 18 توسط سارقين به محل ناامن تبديل شده بود اما با همکاري پليس 38 سارق اين تونل دستگير شدند و تمام ادواتي که تاکنون از راه‌آهن به سرقت بودند را کشف کرديم. وي ادامه داد: سردسته سارقان در اين تونل مستقر بود و از هر سارقي ورودي دريافت مي‌کرد تا بتوانند ادوات ريلي را در اين مسير به سرقت ببرند که خوشبختانه تمام اين عوامل توسط پليس دستگير شدند.

  • اشد مجازات براي سارقان ادوات ريلي

رئيس پليس پيشگيري نيروي انتظامي‌با بيان اينکه سرقت يک پيچ ساده از راه‌آهن مي‌تواند منجر به فاجعه شود، گفت: سرقت ادوات ريلي جزو سرقت‌هاي عادي محسوب نمي‌شود و اشد مجازات براي سارقان را در نظر مي‌گيريم. به گزارش ايلنا، محمد شرفي، رئيس پليس پيشگيري نيروي انتظامي‌در مراسم افتتاح يک دستگاه درزين پليس (گشت ريلي پليس) با بيان اينکه سرقت از راه‌آهن و مسير ريلي يک سرقت عادي نيست، اظهار داشت: از آنجايي که ادوات ريلي نقش حياتي در برقراري امنيت و سلامت جان مردم دارد، سرقت اين ادوات جزو سرقت‌هاي عادي نيست و تشديد برخورد با سارقان ريلي را در دستور کار قرار داده‌ايم.

وي تاکيد کرد: خريد و فروش ادوات ريلي جرم است و اشد مجازات براي آن در نظر گرفته شده است. او با بيان اينکه امنيت يک نياز فطري انساني و بستري براي رشد و تعالي و وسيله‌اي براي بهره‌مندي از امکانات محسوب مي‌شود، گفت: راه‌آهن سمبل اقتدار و توسعه هر کشور محسوب مي‌شود و به طور قطع بايد امنيت در آن به صورت کامل برقرار باشد. شرفي با تاکيد بر اينکه يکي از مولفه‌هاي اصلي امنيت داخلي برقراري تعامل و ارتباط بين پليس و ساير دستگاه‌ها است، گفت: بسيار خوشحالم که امروز شاهد هم‌افزايي نيروهاي پليس و راه‌آهن هستم که اين دو دستگاه توانسته‌اند رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند.

وي ادامه داد: تجهيز پليس به امکانات روز مي‌تواند واکنش آن را در برابر وقايع افزايش دهد و امروز پليس ايران به اين امکانات روز مجهز شده‌ است. رئيس پليس پيشگيري نيروي انتظامي‌با اشاره به عملکرد پليس در طول 9 ماه ابتداي سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته گفت: عملکرد پليس در حوزه کشف سرقت 65 درصد افزايش يافته است و در بخش دستگيري سارقان هم 109 درصد افزايش عملکرد داشتيم.

وي افزود: کشف قاچاق در همين مدت نسبت به بازه زماني مشابه در سال گذشته 14 درصد افزايش يافته و ارزش ريالي کالاهاي مکشوفه هم تا 300 درصد رشد پيدا کرده است. همچنين از نظر کمي‌کشف مواد مخدر هم با 100 درصد رشد مواجه بوده است. شرفي ادامه داد: از نظر تعداد پرونده و تعداد افراد دستگير شده هم در اين مدت به ترتيب 14 و 25 درصد رشد داشته‌ايم. وي با بيان اينکه شايد سرقت پيچ خارج از مسير ريلي ارزش ريالي و حيثيتي قابل توجهي نداشته باشد، گفت: اما سرقت همين پيچ ساده از مسير ريلي مي‌تواند منجر به يک فاجعه شود و سارقان با اين اقدام به مردم خيانت مي‌کنند و موجب بروز خسارت به منافع عمومي‌مي‌شوند. او تاکيد کرد: دو موضوع مهم در اين صنعت ايمني و امنيت است که با يکديگر هم مساوي هستند و مسئوليت برقراري امنيت در صنعت برعهده پليس است.