در متن یک بحران با #آماده‌‌ام

پولاد امین|  رامبد جوان دوباره در شبکه‌های اجتماعی رو آمده و دوباره به یکی از ترندهای فضای مجازی تبدیل شده است. البته این‌بار نه با نام خود- که با چالشی به ‌نام #آماده_ام که در فضای مجازی به نام چالش زلزله هم شناخته می‌شود.
آغاز ماجرا
چالش زلزله با یک ویدیو آغاز شد که رامبد جوان منتشر کرد. ویدیویی که در آن رامبد جوان از چالشی در قالب نوعی مسابقه حرف می‌زد که قرار است نوعی نمایش آمادگی در برابر زلزله باشد. مسابقه‌ای که در پایان جایزه ۲۲ ویدیوی برگزیده‌اش نیز سفر کیش همراه تیم اجرای ویدیو خواهد بود. به گفته رامبد جوان در این چالش که به نوعی برعکس چالش مانکن است که ‌سال گذشته در فضای مجازی رواج یافته بود، بدین‌گونه می‌توان شرکت کرد که براساس قطعه موسیقی خاصی که برنامه خندوانه مشخص کرده و باید از سایت خندوانه یا اپلیکیشن روبیکا دانلود کرد، باید ویدیویی ساخته شود و در آن «وقتی موسیقی ضرب میگیره یعنی فرض می‌کنیم زلزله اومده. شما چند ثانیه مهلت دارید تا از حالت ساکنی که هستید، سریع برید به نقاط امنی که دور و اطرافتون هست. این می‌تونه تو محل کارتون اتفاق بیفته یا خونه یا خیابون یا هرجای دیگه. قطعا هرچی باحال‌تر باشه و در موقعیت سخت‌تر این مانور رو برگزار کنین، شانس برنده‌شدن‌تون بیشتره. به جایی که انتخاب می‌کنید، باید از قبل فکر کرده باشید و این اصل مهم یادتون باشه که فرارکردن ممنوعه، فقط باید درست پناه بگیرید. سرعت تصمیم‌گیری درستتون مهمتره»...
چالش ایرانی


در سال‌های اخیر چالش‌های زیادی با اهداف گوناگون رواج یافته‌اند. چالش‌هایی که شاید اولین‌شان چالش آب سرد بود که خیلی از سلبریتی‌های وطنی را هم پای کار کشاند. بعد از آن رواج و فراگیری این چالش‌ها را در مواردی چون چالش مانکن یا همین چالش عکس‌های 10‌سال قبل به‌عینه دیده‌ایم. حالا رامبد جوان و اسپانسرهای برنامه‌اش تصمیم گرفته‌اند چالشی کاملا ایرانی با هدف آمادگی برابر زلزله راه بیندازند. چالشی که بی‌شک یکی از مناسب‌ترین ایده‌ها را در تناسب با شرایط این آب‌وخاک دارد- که سال‌هاست از ترس زلزله خواب بر مردمانش به‌خصوص در شهرهای بزرگ حرام شده.
چالش هدفمند
چالش‌ها هرکدام اهدافی را دنبال می‌کنند که البته ارزیابی و ارزشگذاری اهداف چالش‌ها قصد این نوشته نیست. با این مقدمه می‌توان گفت که چالش #آماده_ام یا همان زلزله اما جزو هدفمندترین چالش‌های سال‌های اخیر است. چالشی که شباهتی تام و تمام به یک مانور زلزله دارد...شاید بتوان از حیث هدفمندبودن، چالش رامبد جوان را با چالش عکس‌های ۱۰‌سال قبل مقایسه کرد. چالشی که شرکت‌کنندگان را متوجه چیزهایی می‌کرد که از دست داده یا به دست آورده‌اند؛ یا در واقع متوجه تغییراتی می‌کرد که در آنها حاصل شده. البته برخی از شرکت‌کنندگان تغییراتی بنیانی‌تر مانند خشک‌شدن دریاچه‌ها، انقراض حیوانات یا تغییرات ژئوپلتیکی را نیز در چالش 10‌سال به نمایش گذاشتند- که بسیار به اهداف چالش نزدیک‌تر و با رویکردی عمیق‌تر بود. حالا چالش#آماده_ام هم قرار است پرده از چیزهای دیگری برگیرد. این‌که در مقابله با حادثه چقدر آماده یا ناآماده‌ایم، یا این‌که باید چه کنیم که آمادگی‌مان بیشتر شود...
مانور زلزله
در سال‌های اخیر بارها و بارها مراکز و نهادهای گوناگون درباره لزوم آگاهی‌بخشی به مردم در مورد رفتار در مواقع بحرانی سخن گفته‌اند. اگر این واقعیت را مدنظر قرار دهیم که در یکی از زلزله‌خیزترین مناطق کره خاکی زندگی می‌کنیم، اهمیت و فوریت چنین آگاهی‌رسانی‌هایی خود را بیشتر به رخ می‌کشد. به‌رغم این‌همه تأکید، اما بیراه نیست اگر بگوییم در این دو سه‌سالی که درباره لزوم اطلاع‌رسانی و آموزش مردم سخن گفته شده، اتفاق قابل ذکری در این حیطه رخ نداده و بسیاری از کارشناسان امر معتقدند که در زمینه زلزله- مثلا- اطلاعات مردم در این دوره سه‌ساله در قیاس با گذشته تفاوت زیادی نکرده است. شاید بتوان به جرأت گفت تنها نهادی که در این مدت زمان موضوع آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه زلزله را جدی گرفته، هلال‌احمر است که چه در قالب مانورهای گوناگون، چه به ‌واسطه انتشار کاتالوگ و پوستر و البته چه با انتشار پیام‌های کوتاه و کاربردی در تک‌تک صفحات روزنامه شهروند این موضوع را با جدیت پی گرفته است.حالا رامبد جوان پا پیش گذاشته و با راه‌اندازی این چالش خواسته گامی در این زمینه بردارد. اتفاقی خوب- برای چهره‌ای که به ‌گواهی برنامه‌اش این موضوع جزو دغدغه‌هایش است و بارها و بارها در برنامه‌های گوناگون درباره رفتار مناسب و درست در مواقع بحرانی ازجمله زلزله صحبت کرده است.
رامبد متعهد
رامبد با راه‌اندازی یا تبلیغ چالش‌هایی هدفمند کوشیده وظایف اجتماعی‌اش را به‌عنوان یک هنرمند، در فضایی که هنر بی‌تعهد فریاد زده می‌شود، به انجام برساند. کمپین قطره قطره و كمپين يك قطره آب درباره بحران آب، کمپین هم‌سفره برای مبارزه با سوءتغذیه کودکان زیر 6سال، کمپین شنبه‌های خندان در مترو و... از این جمله‌اند. حالا به ‌نظر می‌رسد چالش زلزله قرار است گامی حتی به پیش نیز باشد. چالشی که برعکس دفعات قبل تنها عکس‌العملی به بحران‌های موجود نیست، بلکه رفتار درست در مواقع بحران احتمالی را آموزش می‌دهد.