به زنان بیشتر اعتماد کنید

صداوسیما با رو کردن نظرسنجی‌های مختلف، گوی سبقت را از همه علایق و سلایق(!) ربوده و نشان می‌دهد که مردم ایران، هم بشدت تلویزیون می‌بینند و تک‌تک برنامه‌هایش را دوست دارند، ‌هم به فضای مجازی بی‌اعتمادند و احساس بدی به آن دارند و هم برنامه میثاقی را به حضور عادل ترجیح می‌دهند. در بینابین این نظرسنجی‌های عجیب‌وغریب، ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) بخش چهارم یافته‌های طرح ملی سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران را منتشر کرده که این‌بار درباره آزادی از نگاه مردم است که خواندنش خالی از لطف نیست.
این پیمایش ملی که از جامعه آماری ۴۹۸۰ نفره و بالای ۱۸‌سال صورت گرفته، نشان می‌دهد مردم ایران باور زیادی به آزادی دارند؛ آزادی تشکیل گروه سیاسی، آزادی اعتراض سیاسی و قرار گرفتن زنان در پست‌های مهم سیاسی مسائلی بوده که مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که باور به آزادی بین مردان و زنان برابر است و بین گروه‌های سنی نیز با افزایش سن میزان باور به آزادی کمتر می‌شود، به این ترتیب که میانگین باور به آزادی بین گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ ساله بالاترین و بین گروه‌های سنی بالای ۵۰‌سال پایین‌ترین میزان است. بین گروه‌های تحصیلی نیز از نظر باور به آزادی تفاوت وجود دارد؛ درحالی‌که میانگین این شاخص بین افراد بی‌سواد برابر با ۴۷ از ۱۰۰ است، اما این عدد برای گروه دارای تحصیلات عالی (یعنی کارشناسی ارشد و دکتری) ۶۵ است.
در یکی از سوالات مربوط به این پیمایش، نظر پاسخگویان درخصوص آزادی تشکیل گروه‌های سیاسی پرسیده شده که درمجموع ۳۶.۷‌درصد موافق و ۲۹.۷‌درصد مخالف آزادی تشکیل گروه‌های سیاسی بوده‌اند، بقیه هم مردد بوده‌اند! در یکی از سوالات دیگر این شاخص نظر مردم درخصوص آزادی اعتراضات سیاسی پرسیده شده است که ۴۲.۷‌درصد مردم موافق این آزادی  و در مقابل ۲۳.۸‌درصد نیز مخالف بوده‌اند، ۳۱.۹‌درصد نیز در این خصوص مردد بوده‌اند. جالب‌ترین بخش اما اعتقاد مردم درباره قرار گرفتن زنان در پست‌های مهم سیاسی است؛ ۵۲.۶‌درصد با این موضوع موافق بوده‌اند که بالاترین ‌درصد موافقت بین بقیه سوالات این تحقیق است و در مقابل ۲۰.۶‌درصد اعلام مخالفت کرده‌اند که باز هم پایین‌ترین‌ درصد مخالفت بین بقیه شاخص‌هاست، ۲۵.۹‌درصد نیز مردد بوده‌اند. جنسیت پاسخگویان هم تاثیر مهمی روی نتایج نگذاشته و ۵۷.۴‌درصد زنان و ۴۸.۷‌درصد مردان موافق این گویه بوده‌اند.
پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و با مشارکت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری در اردیبهشت ‌سال‌جاری انجام شده است.