چالش کاهش قدرت خرید مردم و کاهش صادرات نفت افزایش مالیات متوجه مردم نیست

گروه تولید و تجارت - فاطمه مهردادیان، سال ۹۸ را به‌عنوان حساس‌ترین سال‌های استقرار دولت دوازدهم پیش‌بینی کرده‌اند چرا که دولت ناگزیر است برای دو چالش کاهش قدرت خرید مردم و همچنین کاهش صادرات نفت تدبیر را در دستور کار خود قرار دهد. رئیس جمهوری در بخشنامه بودجه سال ۹۸ تلاش کرده با افزایش دستمزد، تورم و کاهش قدرت خرید مردم را به نوعی جبران کند و بر‌ای عبور برنامه مالی کشور از کمند تحریم‌ها نیز تلاش کرده با بازگشت به درآمدهای مالیاتی برای آن چاره‌جویی کند.
به گزارش «ابتکار»، بررسی‌های بودجه ۹۸ نشان می‌دهد که دولت ۱۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیشنهاد داده است که از این مقدار 3 هزار و 357 میلیارد تومان آن به‌عنوان درآمد اختصاصی به سازمان امور مالیاتی تعلق خواهد گرفت. بر اساس لایحه ارائه شده دولت کارکنان بخش دولتی و خصوصی در مجموع ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت خواهند کرد که از این میزان 6 هزار و 969 میلیارد تومان سهم بخش عمومی و 6 هزار و 224 میلیارد تومان سهم بخش خصوصی خواهد بود. همچنین در لایحه ارائه شده، دولت مالیات مشاغل را یک هزار و 949 میلیارد تومان و مالیات بر واردات نیز ۲۷ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان در‌نظر گرفته است. این نکته قابل توجه است که در لایحه ارائه شده دولت به مجلس شورای اسلامی نیز مصرف‌کنندگان در سال آینده رقمی بالغ بر ۳۸ هزار و ۹۹۶ میلیارد تومان تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت خواهند کرد.
مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت به حساب می‌آید بنابراین می‌تواند ابزاری برای کم کردن وابستگی ما به درآمدهای نفتی باشد. این دریافت مالیات توسط دولت در شرایط اقتصادی کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مشاور سازمان برنامه بودجه معتقد است که با تکیه و تاکید بر مالیات‌هایی که باید به حساب دولت بیاید می‌توانیم خام‌فروشی و وابستگی به درآمد حاصله از نفت را کاهش دهیم.
هرچند درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۹۸ نسبت به سال جاری ۸.۱ درصد رشد پیدا کرده است اما به نظر می‌رسد همچنان ایران از‌جمله کشورهایی است که درآمدهای مالیاتی در آن کمتر از میانگین درآمدهای مالیاتی در دنیا است، با این وجود کارشناسان اقتصادی معتقدند با‌توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور، بازگشت به درآمدهای مالیاتی مهم‌ترین راه گذر از تحریم و تورم‌های احتمالی خواهد بود و به نوعی می‌تواند راهی برای کم کردن فشارهای اقتصادی در شرایط تحریم باشد.موِید حسینی‌صدر، مشاور سازمان برنامه بودجه با اشاره به لایحه بودجه 98‌ می‌گوید: «در طول سال‌های گذشته همواره یکی از راه‌های جلوگیری از خام‌فروشی و کاهش وابستگی به نفت، توجه به درآمدهای مالیاتی بوده است که اکنون در سال ۹۸ تا حدودی اصلاح نظام مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است.»
مشاور سازمان برنامه بودجه در مورد نسبت درآمدهای دولت و فرار مالیاتی خاطرنشان می‌کند: «درآمدهای دولت شامل درآمدهای مالیاتی فروش اوراق، عوارض و همچنین درآمدهای نفتی است اما فرار مالیاتی و معافیت مالیاتی دو مولفه بزرگ قابل توجه هستند که باید در سال ۹۸ مورد تجدید نظر جدی قرار گیرند.» حسینی‌صدر با تاکید بر افزایش مالیات در سال آینده اضافه می‌کند: «افزایش ۸.۱ درصدی مالیات در سال ۹۸ به معنای افزایش مالیات برای افراد یا گروه‌هایی که پرداخت شفاف مالیات دارند؛ مانند کارمندان دولت، کارکنان و کارگران نیست بلکه دولت بنا دارد معافیت‌های مالیاتی و همچنین متواریان مالیاتی را شناسایی کرده و از این طریق افزایش درآمدهای مالیاتی ایجاد کند. حسینی‌صدر در ادامه می‌گوید: حدود ۳۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی کشور به نوعی معاف از مالیات هستند. این در حالی است که باید معافیت‌های مالیاتی سقف مشخص و زمان محدودی داشته باشد همچنین افرادی در کشور وجود دارند که با درآمد ماهیانه بیش از ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت نمی‌کند و بنگاه‌های اقتصادی که معاف از مالیات بوده، همواره جزو معافان مالیاتی محسوب می‌شوند.»