جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر روز چهارم خود را با رژه لباس‌های عجیب ستاره‌ها پشت سر گذاشت

مانکنِ توهـم!
همدلی| گروه فرهنگ و هنر: جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به روز چهارم رسید؛ کم کم سرمای روزهای اول از بین رفته و تنور جشنواره گرم تر شده است. در پردیس ملت، سینمای رسانه فیلم انیمیشن «شب آفتابی» ساخته علی مدنی به همراه 3 فیلم «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده، «روزهای نارنجی» اثر آرش لاهوتی و «زهرمار» به کارگردانی جواد رضویان نمایش داده شد.
جشنواره تحت تاثیر یک داغ
چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با انتشار خبر درگذشت همسر علی نصیریان آغاز شد. این بازیگر قرار بود در پردیس سینمایی ملت و برای شرکت در نشست خبری فیلم «مسخره‌باز» حاضر شود اما نشست‌های پرسش و پاسخ با احترام به همسر این بازیگر و پیام تسلیت همراه شد. علی مصفا، تهیه‌کننده فیلم «مسخره باز» هم به همراه تعدادی از عوامل فیلم به سینمای رسانه‌ها آمده بود، او به خبرنگاران گفت این گروه قصد داشته نشست خبری فیلم «مسخره باز» را به احترام علی نصیریان لغو کند اما به دلیل اهمیتی که بزرگمرد سینمای ایران برای برقراری نظم و وفای به عهد قائل است، در جلسه مطبوعاتی شرکت کردند.


به جز هدیه تهرانی که دو فیلم او در یک روز از جشنواره اکران داشت، بازیگران دیگری هم بودند که در نقش‌های متعدد بازیگر یا تهیه‌کننده فیلم‌های متوالی داشتند. علی مصفا هم یک بار به عنوان تهیه‌کننده «مسخره باز» و بعد به عنوان بازیگر فیلم «روزهای نارنجی» به پردیس ملت آمد. همچنین بابک حمیدیان که در «مسخره باز» ایفای نقش کرده، برای چندمین بار متوالی از اولین روز جشنواره، فیلمی را در پردیس ملت روی پرده داشت.
«زهرمار»، مغضوب تماشاگران
فیلم «زهرمار» جواد رضویان با وجود آن که با استقبال زیاد اهالی رسانه و منتقدان برای تماشا روبه‌رو شد، اما تعداد زیادی از حاضران، فیلم را تا پایان تماشا نکردند و با نارضایتی، سالن را ترک کردند؛ اتفاقی که سبب شد جواد رضویان، کارگردان فیلم در نشست خبری فیلم انتظار نقد منصفانه داشته باشد. در این روز اداره نشست‌ها با احسان کرمی بود و به این ترتیب هر چهار مجری یعنی فرزاد حسنی، محمود گبرلو،
منصور ضابطیان و احسان کرمی هر کدام یک روز از نشست‌ها را اجرا کردند.
«خانه سینما »در اولین گزارش خود ۱۰ فیلم را بدون اولویت به عنوان آثاری که بیشترین آرای مردمی را داشته‌اند، معرفی کرد که اسامی آنها شامل «متری شش و نیم»، «شبی که ماه کامل شد»، «قسم»، «سرخ پوست»، «جان‌دار»، «بنفشه آفریقایی»، «غلامرضا تختی»، «قصر شیرین»، «بیست و سه نفر» و «ماجرای نیمروز: رد خون» می‌شود. یکی از مواردی که می‌توانست در روزهای ابتدایی جشنواره، اطلاعات بهتری به مخاطب بر اساس فیلم‌ها بدهد، کاتالوگ جشنواره بود که تاکنون آماده نشده است.
قرار بود ضیافتی برای پاسداشت تمام هنرمندان دوره‌های مختلف جشنواره که جایزه کسب کرده‌اند برپا شود که به دلیل همراهی و همدردی هنرمندان و مدیران جشنواره با علی نصیریان به زمانی دیگر موکول شد.
پوشش عجیب ستاره‌ها
در روز چهارم چهره هایی مانند پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده، زیبا کرمعلی، دنیا مدنی، الناز حبیبی، بهنوش طباطبایی، نسیم ادبی، صابر ابر، نازنین بیاتی، جواد رضویان و مهران غفوریان حضور داشتند که البته تعدادی از آنها شاید برای مخاطب عام چندان شناخته شده نباشند ولی در فضای مجازی، فالوئرهای فراوانی دارند؛ اتفاقی که سبب می شود برخی از آنها پوشش های عجیب و غریبی انتخاب کنند تا شاید بیش از دیگران سوژه عکاسان شوند.
نوید محمدزاده چندین سال است لباس های نامتعارفی می‌پوشد و صابر ابر هم انگار با کت های بلند، بیشتر احساس راحتی می‌کند، اما در میان بازیگران زن هم طراحی های منحصر به فرد و گاهی عجیب هم به وفور دیده می شد؛ طراحی هایی که به دست طراحان گران قیمت طراحی شده اما در بعضی موارد از کمترین جذابیت‌های بصری برخوردار است. اتفاقا دلیل جمع شدن فرش قرمز در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، حواشی پیش آمده پیرامون پوشش عجیب برخی بازیگران بود که اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشت.
احترام به مهم‌ترین فستیوال سینمایی
هر چند انتخاب پوشش در چارچوب شرع و عرف، امری شخصی است، ولی به نظر می رسد حضور در معتبرترین جشنواره ملی سینمای ایران نیازمند رعایت حداقل هایی است تا شان و اعتبار از دست رفته خود را بازیاید. اسکار به عنوان بزرگترین اتفاق سینمایی جهان، پر مخاطب ترین و جذاب ترین فرش قرمز دنیا را دارد ولی به ندرت بازیگرِ مردی را می بینیم که لباسی به غیر از کت و شلوار رسمی بر تن کند، زنانِ بازیگر هم هر چند آزادی عمل بیشتری نسبت به هنرمندان ایرانی برای انتخاب پوشش دارند، اما از قواعدی نانوشته پیروی می کنند. به طور مثال «لیدی گاگا»، خواننده و بازیگر نامدار آمریکایی که به پوشیدن لباس های عجیب شهره است و حتی سابقه بر تن کردن لباسی از جنس گوشت خام گاو را دارد، اما در مراسم مهم سینمایی، لباس های معقولانه تری از کُمدش برمی‌دارد. در ایران اما انگار هر چه نامتعارف تر لباس بپوشی و عجیب تر در جشنواره ظاهر شوی، جذابیت بیشتری برای عکاسان داری و طبیعتا شهرت فراوانی در فضای مجازی کسب
خواهی کرد.