طلسم 23 ساله کتابخانه مشهد شکست

مریم ترسول – پس از 23 سال انتظار، بالاخره طلسم بهره برداری از کتابخانه مرکزی مشهد شکسته شد تا دیگر آن را «کتابخانه پیر» و «شاهکار پروژه های ناتمام» ننامیم و زین پس بگوییم، بزرگ ترین کتابخانه عمومی کشور در مشهد مقدس میزبان علاقه مندان به کتاب شد. به گزارش خراسان رضوی، کتابخانه مرکزی مشهد که مردم این شهر سال ها منتظر افتتاح آن بودند و روزنامه خراسان هم در تمامی این سال هابه سرانجام رسیدن آن را از مسئولان مطالبه کرده بود، صبح دیروز با حضور دکتر «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان ملی، استانی و شهری به طور رسمی گشایش یافت. «جان ریچاردز» دبیر کمیته دایمی کتابخانه های عمومی ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتاب داری) که چند روزی است برای بازدید از کتابخانه های کشورمان به ایران آمده نیز به مشهد آماده بود و در مراسم گشایش کتابخانه مشهد حضور داشت. همچنین در این مراسم، از یک جلد قرآن کریم که هدیه رهبر معظم انقلاب برای تقدیر از زحمات کشیده شده در کتابخانه مرکزی مشهد بود، رونمایی شد. تقدیر از پدر شهید مدافع حرم «جواد محمدی مفرد»، رونمایی از پوستر و تمبر اختصاصی کتابخانه و تقدیر از «حسینیان» خیری که بیش از پنج هزار جلد کتاب به این کتابخانه تقدیم کرده است، از دیگر بخش های این مراسم بود.
کتابخانه ها را نهاد اجتماعی مولد سرمایه اجتماعی ببینیم
وزیر ارشاد با ابراز خشنودی از حضور در مراسم افتتاحیه کتابخانه مرکزی مشهد، با تشکر از تلاش های انجام شده برای بهره برداری از این کتابخانه گفت: در طول 40 سال عمر انقلاب اسلامی، اتفاقات خوبی در حوزه کتابخانه ها افتاده و از نظر تعداد کتاب، کتابخانه، عضو، مراجع وکتاب امانت داده شده، نسبت به سال های 57 و ۵۸  رشد قابل توجهی داشته ایم. وی افزود: هم اکنون ما نیاز به موج دومی داریم که نهاد کتابخانه ها آن را در سال های اخیر شروع کرده است و با قوت بیشتر دنبال می کند،براین اساس که کتابخانه ها را به عنوان یک نهاد اجتماعی مولد سرمایه اجتماعی بر محور کتاب ببینیم.
13 خدمت جدید کتابخانه مرکزی مشهد
وزیر ارشاد با اشاره به خدمات جدید کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) گفت: بیش از ۴۳ خدمت در این کتابخانه ارائه می شود که 13 خدمت آن جدید است و  سه خدمت آن به مرور و 10 خدمت آن، اکنون در حال اجراست. وی خاطرنشان کرد: کتابخانه می تواند محلی برای یک زندگی اجتماعی خوب باشد و  امیدوارم کتابخانه مرکزی مشهد، منشأ آن چیزی باشد که می توانیم برای نوع دوم کتابخانه ها در ایران شاهدش باشیم.
هدیه رهبر انقلاب به کتابخانه مشهد
در بخشی از این مراسم، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اعلام این که رهبر معظم انقلاب هدیه ای را به پاس زحماتی که برای کتابخانه مرکزی مشهد کشیده شده، پیشکش کرده اند، گفت:  مگر می شود یک فعالیت مهم فرهنگی مثل افتتاح کتابخانه در مشهد مقدس اتفاق بیفتد و رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن بی خبر باشند؟ کسی که از دوره جوانی از کتابخانه آستان قدس خاطره و یادداشت هایی دارند و همواره با کتاب مانوس بوده اند. «علیرضا مختارپور» ادامه داد: در طول ماه های گذشته گزارشی از روند پیشرفت کتابخانه به رهبر انقلاب ارائه می دادم و آخرین گزارش را هم چند روز پیش به ایشان دادم و استدعا کردم که عنایت کنند تا افتتاح این کتابخانه با هدیه ای از طرف ایشان آغاز شود. وی افزود: به ایشان گفتم که تمام نهادهای کشور در به سرانجام رساندن این پروژه تلاش کرده اند و این کتابخانه به نام تمامی این عزیزان است. ایشان هم دیروز یک جلد کلام ا... مجید را به کتابخانه اعطا و متنی روی آن یادداشت کردند که از این قرار است: «اهدا به کتابخانه مرکزی امام خمینی- مشهد، به پاس خدمات و کوشش های کارکنان آن. سید علی خامنه ای  97.11.14».
در این مراسم همچنین استاندار خراسان رضوی با قدردانی از علیرضا رشیدیان استاندار سابق، گفت: از همه مسئولانی که کمک کردند تا این مرکز فاخر، معین و فرهنگی افتتاح شود، تشکر می کنم.«علیرضا رزم حسینی» افزود: در آغاز ۵۰ سالگی انقلاب هستیم، بر اساس اطلاعات مختصری که من دارم اقدامات اساسی در حوزه زیرساخت ها انجام شده و شاید در دوره 50 سالگی انقلاب، ضرورت آن چنانی نباشد که بخواهیم مجدد پول نفت را برای پیمانکاران خرج کنیم تا آسفالت روی آسفالت جاده های ما بریزند. رزم حسینی همچنین مهم ترین برنامه های خود  را در حوزه اقتصادی و اشتغال زایی، در سایه وحدت و همدلی و پرهیز از اختلافات سیاسی اعلام کرد.
45 روز کار شبانه روزی با کمک 368 سرباز دانایی
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: پس از  انتصاب من به این مسئولیت، آقای مختارپور  به من گفتند «۲۳سال کتابخانه مشهد افتتاح نشد و مردم از این نبود کتابخانه رنج می بردند»، بر همین اساس این موضوع را در راس برنامه های من قرار دادند. حجت الاسلام والمسلمین «علی اکبر سبزیان» افزود: ما در  45 روز گذشته شبانه روزی کار کردیم و ۳۶۸ سرباز جبهه دانایی در این راستا به من کمک کردند، مشهد قطب کتاب داری در کشور است و امروز می گوییم با این که ساخت کتابخانه مرکزی  ۲۳سال طول کشید اما بزرگ ترین کتابخانه عمومی و مرکزی کشور است. وی همچنین از خیران کتابخانه سازی که به این کتابخانه کتاب اهدا کردند، از جمله آقای حسینیان  که  پنج هزار جلد  کتاب نفیس مرجع به کتابخانه اهدا کرده است، تقدیر کرد.
شهرداری می توانست مثل دوره های قبل بگوید این پروژه اولویت ندارد
در بخش دیگر این مراسم، شهردار مشهد با اشاره به مشارکت این نهاد در تکمیل کتابخانه مشهد بیان کرد: آقای موهبتی (فرماندار سابق مشهد) به من گفتند شهرداری بدهی هایی به نهاد کتابخانه ها دارد و از ما خواستند  پای کار بیاییم و ما هم آمدیم. «محمدرضا کلایی» با اشاره به همدلی خوبی که همه نهادها برای افتتاح این کتابخانه از چهار ماه پیش به خرج دادند، گفت: آقای سبزیان با پیگیری های خود توانست همه ما را مجاب کند که این پروژه برای مردم است و ما را همدل کند وگرنه شهرداری می توانست مثل دوره های قبل بگوید، اعتبار نمی دهیم و این پروژه از دید ما اولویت ندارد. کلایی ادامه داد: همه ما مطمئن بودیم که تکمیل این کتابخانه برای افتتاح در دهه فجر امکان ندارد و  به لحاظ فنی این کار  شوخی است اما امیدی که همه ما داشتیم، معجزه کرد. حجت الاسلام والمسلمین «نصرا... پژمانفر» نیز از زحمات عوامل مختلف برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی مشهد قدردانی کرد. در بخش دیگر این افتتاحیه، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: باید این کتابخانه را محل تضارب اندیشه و آرا قرار داد. «اشرف بروجردی» همچنین بر لزوم ایجاد مرکز اسناد قوی در خراسان رضوی تاکید کرد.
می شود کتابخانه های ایران را با دیگر کشورها تطبیق داد
در بخشی از این مراسم نیز، خانم «جان ریچاردز» دبیر کمیته دایمی کتابخانه های عمومی ایفلا اظهار کرد: باعت افتخار من است که در مراسم افتتاحیه این کتابخانه با شکوه حضور دارم، افتتاح این کتابخانه در مشهد فرصتی منحصر به فرد و این به معنای تحقق اهداف کشور شماست. وی اضافه کرد: پس از بازدیدهایی که از کتابخانه های تهران، شیراز و مشهد داشتم، باید بگویم می شود کتابخانه های ایران را با کشورهای دیگر تطبیق داد.
 
ابراز امیدواری وزیر به پیش بینی بودجه مستقل زیارت برای شهرهای زیارتی
دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مراسم، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ضرورت تامین بودجه زیارت برای مشهد گفت: بودجه زیارت، ترکیبی از بودجه های استانی و فضاهایی است که از سطح کلان تعقیب می شود. وی افزود: این بودجه رقمی داشته اما طبعا شرایط انقباضی و عمومی در این موضوع دخیل بوده است. وزیر ارشاد تصریح کرد: امیدواریم شهرهایی که فضای کانونی زیارت دارند، از بودجه های مستقل و هم افزا بهره مند باشند، البته بحث زیارت صرفا نیازمند بودجه های مستقل نیست و بودجه های هم افزایی حوزه زیارت هم می توانند به کمک آن بیایند.
 


کتابخانه تا 17 اسفند تکمیل  می شود
میرزاده-ترسول / دو روز قبل از افتتاح رسمی کتابخانه مرکز مشهد بود که مسئولان دفتر فنی استانداری، از صادر نشدن تاییدیه های فنی این پروژه خبر دادند. موضوعی که گویا پس از بازدید روز قبل از افتتاح، به توافق دو طرف منجر شده است و حالا ورود به این کتابخانه آزاد است و بخش هایی از آن نیزبه مرور تا 17 اسفند تکمیل می شود. «مهدی سالیانی» مدیرکل دفتر فنی استانداری در این باره به خبرنگار ما گفت: حسب دستور استاندار، یک شنبه گذشته، بازدید از پروژه انجام و توصیه هایی نیز درباره روند بهره برداری از پروژه و دریافت تأییدیه های لازم به دستگاه اجرایی متولی و دستگاه بهره بردار شد. وی افزود: مصوبه شورای فنی در این زمینه به قوت خود باقی است و شورای فنی دومی نیز تشکیل نشده اما بهره برداری از پروژه به صورت تدریجی انجام می شود. سالیانی خاطرنشان کرد: دستگاه بهره بردار درخواست داشت با توجه به این که تأسیسات پروژه به صورت مرحله به مرحله تست می شود، بهره برداری از کل پروژه را به این منوط نکنیم که کل تأسیسات زیر بار برود. سالیانی افزود: این درخواست بررسی و در نهایت مقرر شد بر اساس برنامه زمان بندی توافق، موضوع مراتب مدیریت شود و هم اکنون بخش های مختلف پروژه، برای عموم قابل بهره برداری باشد.
ایرادات در حال رفع شدن است
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان هم در این باره گفت: خدمات 41 گانه ای در این کتابخانه ارائه می شود که 13 بخش آن برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و 10 بخش آن از هم اکنون فعال است. سبزیان با اشاره به جلسه روز یک شنبه و بازدید از این پروژه افزود: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از پروژه بازدید کردند و در حقیقت شورای فنی دوم برای بررسی وضعیت کتابخانه تشکیل شد. پیشنهادهای 40 گانه ای مد نظر شورای فنی بود که خود را مقید می دانیم آن را انجام دهیم. ایرادات فنی در مسیر رفع شدن است و تشخیص این بود که با رعایت اصول و ضوابط و استانداردها از این فضا استفاده کنیم. سبزیان تصریح کرد: هم اکنون بخش های کودک، قرائت خانه ها و مخزن قابل استفاده و بهره برداری است و تلاش می کنیم تا روز 17 اسفندماه، همه بخش های کتابخانه به بهره برداری برسد.