پروژه استيضاح رئيس‌جمهور بازهم شكست خورد

آرمان: «مجلس در رأس همه امور است» این جمله‌ امام راحل است که تکلیف جایگاه این نهاد قانون گذار را برای همیشه مشخص کردند اما ظاهرا برخی که ادعای حرکت در مسیر انقلاب دارند در عمل به نحو دیگری رفتار می‌کنند که سنخیتی با ادعاهایشان ندارد که نمونه بارز آن را همگان در جلسه روز گذشته مجلس مشاهده کردند:«جمع آوری امضا برای استیضاح رئیس‌جمهور» برنامه‌ای که پیش از این همه درصدد اجرای آن بودند اما با شکست مواجه شد. بی‌تردید با مشاهده سیر رفتارها و برنامه‌های مخالفان دولت این نتیجه حاصل خواهد شد که پروژه استیضاح رئیس‌جمهور در تکمیل پازل تضعیف دولت مخالفان پاستور است؛ پازلی که برگرفته از آگاهی پایین و حرکات آنها در مسیر مخالف خواست اکثریت مردم است.عدم آشنایی با قانون در استیضاح رئیس‌جمهور یکی از گاف‌های بزرگ مخالفان دولت است چنانکه آنها القا می‌کنند درصدد برکناری رئیس‌جمهور از طریق استیضاح هستند.
بازهم به نام قم !
بی‌تردید مخالفان دولت در قم تلاش زیادی برای نمایان کردن خود دارند و رفتارهای دلواپسانه برخی افراد در این شهر چنان است که حتی انتقادات بزرگان را به دنبال دارد. به عنوان نمونه در روز 22 بهمن که باید بیش از همیشه بر وحدت تاکید شود، برخی در راهپیمایی آن روز پلاکاردهایی در دست گرفتند که بر روی آنها نوشته شده بود‌:«ای آنکه تو عامل گرانی، تا عید خدا کند نمانی» ، «ملت شده بدنام، گورپدر برجام» و«کی گفته برجام بده گوشت کیلویی یکصده.» ... که آیت‌ا...مکارم شیرازی در انتقاد از این رفتارهای تفرقه‌انگیز گفت:«رهبر معظم انقلاب قبل از راهپیمایی ۲۲ بهمن با صراحت فرمودند؛ شعار‌های اختلاف‌انگیز و شخصی ندهید، اما در همین راهپیمایی قم عده‌ای چه شعار‌هایی دادند، با این که رهبر معظم انقلاب فرموده بودند مراقب باشید.» در نماز‌جمعه این شهر هم شعارهایی علیه رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس سر داده می‌شود. همچنین جمعی از مخالفان دولت در قم خواستار تحمع در فیضیه در اعتراض به fatf شدند و آنها در بیانیه خود آوردند:‌«غربگرایان لیبرال، پس از تجربه تلخ خسارت محض برجام که حاصلی جز کوچکتر کردن سفره‌ مردم در کنار تخریب تاسیسات هسته‌ای؛ یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت و امنیت ملی نداشت؛ اکنون به دنبال تحمیل خسارت محض دیگری به مراتب خطرناک‌تر از برجام هستند». البته تجمع مخالفان دولت در فیضیه مسبوق به سابقه است چنانکه در مردادماه سال جاری نیز تجمعی را علیه دولت سازماندهی کردند . این بار هم در جریان تلاش برای استیضاح رئیس‌جمهور نماینده قم بیش از دیگر نمایندگان فعال بود. مجتبی ذوالنوری چهره شناخته‌ شده است که از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد بود اما عملکرد رئیس‌ دولت نهم ذوالنوری را وادار به تغییر رویکرد کرد و برای نیل به این هدف مشایی و احمدی‌نژاد را با لاله و لادن تشبیه کرد که همین شبیه سازی با موجی از نارضایتی در جامعه مواجه شد. ذوالنوری از جمله حامیان احمدی‌نژاد بود و شاید برای فرار از پاسخگویی درمورد عملکرد آن دولت مانند چگونگی صرف درآمد افسانه‌ای در آن دوران بود که تصمیم به برائت گرفت. در شرایطی که دشمنان در بیرون مرز در اندیشه ضربه زدن به انقلاب هستند و کشور بیش از همیشه به وحدت و انسجام نیاز دارد، نماینده قم وقت خود را صرف جمع‌آوری امضا برای تضعیف رئیس‌جمهوری می‌کند که با 24 میلیون رای مقام نخست را در بین روسای جمهوری دارد. البته باید اذعان شود که سوال و استیضاح حق نمایندگان است که تردیدی در آن نیست اما آیا بازی سیاسی با این اهرم‌ها و کار تبلیغانی کردن هم حق نماینده است. باید به این رفتارهای پوپولیستی پایان داد وذوالنوری و نمایندگان همسو با او باید بدانند چهره آنها برای مردم رو شده است و با جراحی‌های سیاسی نمی‌توانید مردم را ترغیب به رای دادن به خود کنید. اگر تصور آنها تاثیرگذاری بر علما است که باید بدانند علما و بزرگان هیچ‌گاه وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شوند. رفتارهایی مانند جمع‌آوری امضا برای استیضاح رئیس‌جمهور با هر قصد و نیتی که باشد در این زمان اقدام تبلیغاتی است و همراستا با هدف تقویت و حفظ منافع و مصالح ملی نیست. اگر نمایندگان، ایران سرافراز را دوست داشته باشند، باید بدانند اکنون نیاز به انسجام داخلی است نه تفرقه انگیری! دیروز علی رضا رحیمی، نماینده مردم تهران چنین توئیت کرد:« استیضاح رئیس جمهور دشمن شادکن و خلاف رویکرد رهبری در حمایت از دولت است. ‏امضا کنندگان استیضاح خود را در مقابل مردم قرار می‌دهند!»
10 امضا نهایت موفقیت مخالفان دولت!


دیروز زمزمه استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس پیچید و پس از مدتی نماینده قم برای توجیه دیگر نمایندگان فعالیت خود را آغاز کرد. مجتبی ذوالنوری اظهار داشت: تاکنون طرح استیضاح رئیس جمهور، به امضای ۱۰ نماینده رسیده است. او افزود: این استیضاح ۱۴ محور دارد که از جمله آن علت عدم برخورد با گرانی ها، افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها، سوء مدیریت در بازار ارز و سکه و بیکاری است. همچنین روز گذشته محمدعلی وکیلی در گفت‌وگویی مطرح کرد: ظاهراً آقای ذوالنور در حاشیه جلسه علنی صبح روز یکشنبه به دنبال جمع‌آوری امضا برای طرح استیضاح رئیس‌جمهور است. همچنین نماینده دیگری در مجلس نیز در این‌باره اظهار داشت که ذوالنور از نمایندگان می‌خواهد طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا کنند. به گفته‌ او مسائل اقتصادی و معیشتی از جمله دلایل توجیهی برای طرح این موضوع عنوان شده است. همچنین سید حسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس نیز در باره این حرکت آقای ذوالنور اعلام کرده است: برخی از نمایندگان استیضاح رئیس جمهور را در ۱۴محور کلید زده‌اند که این موضوع اصلاً ارتباطی با فراکسیون ولایی ندارد. او دامه داد: موضوع استیضاح رئیس جمهور در فراکسیون ولایی مطرح نشده است و تصمیم فراکسیونی نیست، بلکه تعدادی از نمایندگان بنا به تصمیم شخصی خود این کار را انجام داده‌اند.
پایان آرزوی استیضاح با اختلاف دلواپسان
اما ظاهرا این تلاش هم چندان موفق نبود چنانکه عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس درباره طرح استیضاح رئیس جمهور گفت: طرح به هیات رئیسه نرفته و تعداد اندکی از نمایندگان از امضا کنندگان آن هستند. رضا انصاری درباره تلاش برخی نمایندگان برای طرح استیضاح رئیس جمهور گفت: این موضوع از جانب چند نماینده مطرح شده و پیگیر آن هستند. او همچنین افزود: آن طور که من شنیده‌ام آقای ذوالنور این موضوع را پیگیری می‌کنند. انصاری گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر داریم و فشارهایی که دشمنان بر مردم می‌آورند، بیشتر از هر چیزی نیاز به اتحاد و انسجام داریم و استیضاح رئیس‌جمهور در این مقطع زمانی به هیچ عنوان به مصلحت نظام و کشور نیست.او تاکید کرد: برداشت بنده این است که در مجلس هم بیشتر همین نگاه حاکم است.انصاری همچنین گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم در خود فراکسیون ولایی هم روی این موضوع اتفاق نظر وجود ندارد و در درون خود فراکسیون هم اختلاف نظر‌هایی در این موضوع است. همچنین نامه نیوز نوشت؛ بعد از صحبت‌های ذوالنوری واکنش‌های منفی از سوی اعضای هر سه فراکسیون نمایندگان ولایی، مستقلان و امید نسبت به این طرح به قدری زیاد بود که از شکست این طرح حکایت می‌کرد.پیگیری‌ها از 10 نفری که طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا کردند به نکته جالبی رسید و آن اینکه بین امضاکنندگان طرح اختلاف پیش آمده و آنها برای هماهنگی‌های بیشتر تصمیم گرفتند، جمع آوری امضاها را متوقف کنند. از سوی دیگر الهیارملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در فضای مجازی خبری مبنی بر اینکه بنده طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا کرده‌ام منتشر شده است که قویا این موضوع را تکذیب می‌نمایم و به‌نظر می‌رسد یک شیطنت بوده است ملکشاهی اظهار داشت: پیگیری عدم کفایت روحانی در شرایط کنونی مصلحت نیست و بجای طرح این مسائل باید به دنبال رفع مشکلات مردم باشیم، فراکسیون ولایی پیگیر طرح عدم کفایت رئیس جمهور نیست. وی با تاکید بر اینکه طرح استیضاح رئیس‌جمهور را امضا نکردم، گفت: پیگیری موضوع عدم کفایت رئیس‌جمهور در شرایط کنونی کشور مصلحت نیست و با توجه به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال، می‌طلبد که مجلس و دولت در مسیر وحدت گام بردارند.