همزمان با برگزاری راهپیمایی اعتراض به اعلام وضعیت اضطراری در نقاط مختلف آمریکا انجام شد

شکایت ۱۶ ایالت آمریکا از ترامپ
همدلی| گروه سیاسی: ائتلافی متشکل از ۱۶ ایالت آمریکا، به رهبری کالیفرنیا، دعوایی حقوقی را علیه تصمیم دولت ترامپ برای اعلام وضعیت اضطراری جهت تامین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک، کلید زدند. با پیشگامی کالیفرنیا، ایالات کلرادو، کانتیکت، دلور، هاوایی، ایلینوی، مین، مریلند، مینه‌سوتا، نوادا، نیوجرسی، نیو مکزیکو، نیویورک، اورگون، ویرجینیا و میشیگان شکایت خود را در دادگاه ثبت کردند. به جز مریلند، دولت تمام این ایالات در اختیار دمکرات‌هاست.
شکایت‌نامه این دعوای حقوقی که روز دوشنبه در دادگاه ناحیه شمال کالیفرنیا، ثبت شد، واکنشی بود به تصمیم دولت. دولت ترامپ، روز جمعه از اختیارات اضطراری رئیس‌جمهور برای آغاز فرایند ساخت دیواری که از وعده‌های اصلی انتخاباتی‌اش بود، استفاده کرد. تصمیم ترامپ پس از این انجام شد که کنگره درخواست او برای تامین بودجه 7/5 میلیارددلاری دیوار را نپذیرفت. دولت ترامپ به دنبال این است که با این اقدام، بودجه‌های باقیمانده در دیگر بخش‌های دولت و به طور خاص بودجه‌های نظامی و اضطراری را برای ساخت دیوار مرزی‌اش به کار بگیرد.
ایالات شاکی می‌گویند شکایتشان با هدف حمایت از ساکنان، منابع طبیعی و منافع اقتصادی‌شان انجام شده است و دستور ترامپ، میلیون‌ها دلار هزینه روی دستشان خواهد گذاشت.


دادستان کل کالیفرنیا، خاویر بکرا که پیشگام این شکایت شد و دادستان‌های دیگر ایالات را همراه خود کرد، پیشتر چندبار تاکید کرده بود که در صورتی که رئیس‌جمهور برای ساخت دیوار وضعیت اضطراری اعلام کند، اقدام حقوقی خواهد کرد. او در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «امروز در روز روسای جمهور، ما رئیس‌جمهور ترامپ را به دادگاه می‌بریم تا جلوی استفاده نادرست او از قدرت ریاست‌جمهوری را بگیریم.» بکرا که یک دمکرات است، در این بیانیه ادامه می‌دهد، ما از رئیس‌جمهور ترامپ شکایت می‌کنیم تا نگذاریم، یک‌طرفه، بودجه‌های مالیات‌دهندگان را که به شکل قانونی، توسط کنگره، برای مردم ایالات ما کنار گذاشته شده‌اند، بدزدد. برای بیشتر ما، دفتر ریاست‌جمهوری جای نمایش نیست.
جرد پولیس فرماندار و فیل ویسر دادستان کل کلرادو، هر دو دمکرات، گفته‌اند پروژه دیوار، ده‌ها میلیون‌دلار را از پروژه‌های نظامی در ایالتشان دور می‌کند. لوژان گریشام، فرماندار نیومکزیکو در بیانیه‌اش اعلام کرد: «هیچ پایه و اساسی در دنیای واقعی برای اعلام وضعیت اضطراری وجود ندارد و دیواری در کار نخواهد بود.» به گزارش بی‌بی‌سی، گوین نیوسام، فرماندار دمکرات کالیفرنیا، تصمیم رئیس‌جمهور را «تئاتر سیاسی» خواند و لتیتیا جیمز، دادستان دمکرات نیویورک نیز «قول» داده است «با تمام ابزارهای سیاسی در اختیارمان مبارزه و مقابله» کند.
پیش از اقدام ایالت‌ها، سه نفر از مالکان زمین در تگزاس نیز در روز جمعه از دولت بابت آنچه نقض قانون اساسی و زیرپاگذاشتن حقوق مالکیت آن‌ها خوانده‌اند، شکایت کرده‌اند. ایالات تگزاس که در جنوب آمریکاست، یکی از چهار ایالت آمریکاست که با مکزیک مرز مشترک دارند و البته طولانی‌ترین قسمت مرز نیز با همین ایالت است. وجود زمین‌های دارای مالک شخصی در حوالی مرز آمریکا با مکزیک، یکی از چالش‌های پیش روی دیواری است که ترامپ خواسته است.
از سوی دیگر، همان روز جمعه یک گروه محیط‌زیستی هم با اشاره به همین بندهای قانون از دولت شکایت کرده‌است. یکی دیگر از موانع بر سر راه ساخت دیوار ترامپ، وجود پدیده‌های مختلف زیست‌محیطی در مسیر ساخت است.
در روزهای گذشته، در کنار این شکایات حقوقی، در نقاط مختلف کشور، راهپیمایی‌های اعتراضی نیز علیه دولت بابت این تصمیم شکل گرفته است. آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد معترضان در اطراف واشنگتن، حضور ترامپ را کاخ سفید را وضعیت اضطراری اصلی خوانده‌اند. راهپیمایی‌های اعتراضی در ایالات تگزاس هم انجام شده‌اند. در تجمعی که در لوس‌آنجلس کالیفرنیا برگزار شد، مکسین واترز، نماینده دمکرات این شهر در مجلس نمایندگان، از اقدامات رئیس‌جمهور انتقاد کرد. تعدادی از طرفداران ترامپ هم در همین شهر و در نزدیک محل تجمع مخالفان که نزدیک ساختمان شهرداری بود، تجمع کرده بودند. پلیس این دو تجمع را از یکدیگر جدا نگه داشت. ویسر، دادستان کلرادو، خبر پیوستن ایالتش به شکایت را در تجمعی در دنور در میان تشویق حاضران اعلام کرد. در تجمع نیوارک در ایالت نیوجرسی، کلی کورک، از فعالان سیاسی سازمان‌دهنده به تجمع گفت «دمکراسی می‌طلبد» که به ترامپ گفته شود «دیگر نه»: «وضعیت‌های اضطراری واقعی بسیاری برای سرمایه‌گذاری دلارهای مالیاتی ما هستند.» در تجمع نیویورک که در شعارهایش به مهاجران خوش‌آمد می‌گفت، درخواست استیضاح رئیس‌جمهور مطرح شد. آسوشیتدپرس می‌نویسد در بعضی شهرها، شامل واشنگتن، هواداران ترامپ با تجمع‌کنندگان درگیر شده‌اند.
شکایات حقوقی این چنینی ممکن است روند ساخت دیوار توسط ترامپ را کُند کنَد یا حتی در بازه‌هایی زمانی آن را متوقف کند؛ اما نکته‌ای که دولت را نسبت به آینده دیوارش در دادگاه امیدوار می‌کند، ترکیب دادگاه عالی است. رئیس‌جمهور آمریکا در زمان اعلام وضعیت اضطراری به صراحت گفت که در صورت اقدام حقوقی از سوی مخالفان دادگاه «یک حکم بد می‌گیریم و بعد یک حکم بد دیگر می‌گیریم و بعد به دادگاه عالی می‌رویم». روندی که ترامپ توصیف می‌کند، به احتمال زیاد به همین شکل طی خواهد شد؛ یعنی اگر در دادگاه اولیه و دادگاه تجدیدنظر، مخالغان بتوانند دادگاه را به صدور حکم علیه ترامپ قانع کنند، پرونده به دادگاه عالی می‌رود که از زمان پیروزی ترامپ، کاملاً به راست چرخیده است. حکم دادگاه عالی به شکل قطعی قابل‌پیش‌بینی نیست اما ترکیب ۵به۴ دادگاه به نفع محافظه‌کاران که با انتصاب دو قاضی توسط ترامپ شکل گرفته، دولت و طرفدارانش را بسیار امیدوار می‌کند.
اما مهم‌ترین ابزار شاکیان از ترامپ بابت این اقدام در اعلام وضعیت اضطراری، جملات خود ترامپ خواهد بود. تا پیش از اعلام وضعیت اضطراری، یکی از دغدغه‌های مخالفان تصمیم ترامپ این بود که قوانین مربوط به وضعیت اضطراری، به دلیل نیاز به آن‌ها در شرایط اضطراری مانند جنگ، بیماری گسترده یا سوانح طبیعی، تا حدی دست رئیس‌جمهور را باز گذاشته‌اند و بر همین اساس ممکن است اثبات اینکه شرایط فعلی به لحاظ حقوقی اضطراری به حساب نمی‌آید، کار ساده‌ای نباشد؛ اما شخص رئیس‌جمهور ترامپ، در همان زمان اعلام وضعیت اضطراری گفت: «می‌توانستم دیوار را در بازه زمانی طولانی‌تری بسازم. نیازی نبود این کار را بکنم؛ اما ترجیح دادم کار را سریع‌تر انجام دهم.» کارشناسان حقوقی می‌گویند اذعان رئیس‌جمهور به اینکه «نیازی نیست» این کار انجام شود، شاهد محکمی در دادگاه خواهد بود که وضعیتی که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرده وضعیت اضطراری نیست و این جمله ترامپ، کار وکلای دولت را بسیارسخت خواهد کرد.
بکرا در مصاحبه‌هایش مشخصا به این اشاره کرده است و گفته این شکایت از کلمات خود ترامپ به عنوان شاهد بر علیهش استفاده خواهد کرد تا ثابت کند وضعیت اضطراری در کار نیست. او به ام‌اس‌ان‌بی‌سی می‌گوید: «روسای جمهور، به خاطر اینکه نتوانسته‌اند کنگره را قانع کنند بودجه تامین کند، وضعیت اضطراری اعلام نمی‌کنند که بروند و به حساب‌ها[ی دولت] حمله کنند.»
تا لحظه تنظیم این گزارش تنها واکنش دولت به شکایت ایالات، توییتی از ترامپ بوده که در آن با حمله به دادگاه محل تنظیم این شکایت گفته طبق پیش‌بینی‌اش، دمکرات‌های «مرز باز» و «چپ رادیکال» از او شکایت کرده‌اند. او در توییت‌هایش گفته پروژه «شکست‌خورده» قطار سریع‌السیر کالیفرنیا بسیار بیشتر از دیوار او خرج داشته است.