هرمز شریفیان توصیه رهبر انقلاب به «تصحیح خطاها» و ضرورت پیگیری مسئولان

دو روز پس از 40 سالگی انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب در روز 24 بهمن طی بیانیه مبسوطی، توصیه‌ها و راهکارهایی ارائه و از «نقش بی بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها» سخن گفتند.
در فرازی از این بیانیه آمده: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است». در همین راستا، نخست باید به این نکته اشاره کرد که همین فراز از بیانیه به دلیل «تیتریک» شدن در بسیاری روزنامه‌ها، به مذاق اندکی خوش نیامد و موجب شد که در واکنش به این تیتر، انواع تهمت‌ها و فحاشی‌ها را نثار این روزنامه‌ها کنند. ایراد این شمار قلیل این بود که این روزنامه‌ها از 6 هزار کلمه این بیانیه تنها همین قسمت را دیده‌اند و برای همین شماری از این روزنامه‌ها را مورد توهین، تهمت و تهدید قرار دادند.
در پاسخ باید گفت که هر رسانه بنا به سلیقه و برداشت خود، برجسته‌ترین و مهم‌ترین قسمت از یک بیانیه و سخنرانی را تبدیل به «تیتر» می‌کند. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر رسانه‌ها بابت تیتر کردن سخنان و بیانیه عالی‌ترین مقام سیاسی کشور، مورد توهین، فحاشی و تهدید قرار گیرند، پس چه باید بکنند؟
جایگاه رهبری نظام جمهوری اسلامی جایی است که مدعیان پیروی از این مقام باید پشت سر ایشان حرکت کنند اما گویا برخی این حق را به‌خود می‌دهند که با پیشی گرفتن، هرچه بر زبانشان جاری می‌شود نثار کسانی کنند که سلیقه خبری‌شان با آنان متفاوت است.


نکته بعدی به اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یعنی «وظایف و اختیارات رهبری» باز می‌گردد. «تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام»، «نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» و «حل اختلافات و تنظیم روابط قوای سه‌گانه»، سه مورد از یازده مورد وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
بر اساس این اصل قانون اساسی، رهبری می‌توانند در صورت صلاحدید به صورت خصوصی یا عمومی به بیان نقاط قوت و ضعف دستگاه‌های مسئول اشاره کنند و به عنوان بالاترین مقام سیاسی، توصیه‌ها، راهکارها و دستوراتی را به قوای سه‌گانه و سایر نهادهای تحت امرشان، ابلاغ کنند.
اما این به آن معنا نیست که رهبری، جزییات این موارد را نیز تبیین کنند و خود کمر همت برای اجرایی شدن فرامین ببندند بلکه از اینجا به بعد وظایف قوای سه‌گانه و سایر نهادهای تحت امر آغاز می‌شود تا با تبیین و برنامه‌ریزی فرامین رهبری نسبت به اجرایی شدن آنها اقدام کنند.
یکی از فرازهای بیانیه اخیر رهبری همین «تصحیح خطاهاست» که با بیانی روشن و واضح به آنها اشاره شده و تمامی نهادهای مسئول موظفند تا نسبت به تصحیح خطاها و جزییات و چگونگی اجرای آن، وارد عمل شوند.
حال پس از صدور این بیانیه، آحاد ملت و شهروندان منتظرند تا قوای سه گانه و نهادهای ذیربط، اقدام‌ها، برنامه‌ها و جزییات و چگونگی اجرای آن را در اختیار مردم قرار دهند.
مسئولان باید این نکته را در نظر داشته باشند که با وجود مشکلات پرشمار داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی که گریبانگیر شهروندان ایران و کشور شده، تصحیح خطاهای گذشته می‌تواند شور یک ملت را بیدار و امیدواری آنان را صد چندان کند. بی تردید اصلاح و تصحیح اشتباهات گامی بلند در جهت حل مشکلات اقتصادی ـ معیشتی مردم خواهد بود که این روزها، روزهای سختی را می‌گذرانند و گرانی، تورم، بیکاری و ...نفس‌های بسیاری از خانواده‌های با در آمد پایین را به شماره انداخته است.
شاید لازم باشد که پرداختن به تصحیح خطاها توسط مسئولان از خودشان و با فوریت و تعجیل آغاز شود تا در سال 98 از حجم این مشکلات کمرشکن کاسته شود. بدون تردید دولت، مجلس و قوه قضاییه به عنوان قوای اصلی در صدر اجرایی کردن فرامین و توصیه‌های رهبری قرار دارند و رسیدگی و حل این مشکلات وظیفه تمام مسئولان، بدون توجه به گرایش‌های سیاسی و جناحی آنان است.
مسئولان این نکته را در نظر داشته باشند که مردم و رسانه‌ها با شروع سال 1398 و برداشتن گام دوم انقلاب، منتظر اجرایی شدن «تصحیح خطاها» هستند و با چشمانی باز و اذهانی بیدار این خواسته مشروع و بسیار مهم را که در بیانیه رهبری نیز بر آن تاکید شده، با دقت پیگیری خواهند کرد.