رقبای اصلی نخست‌وزیر اسرائیل در انتخابات ۲۰۱۹ با هم توافق کردند ائتلاف برای کنارزدن نتانیاهو

حزب حاکم لیکود هم با چند حزب راست افراطی دیگر اعلام ائتلاف کرد
همدلی| گروه سیاسی: بنیامین گنتز فرمانده نظامی سابق و یائر لپید سیاستمدار میانه‌رو که دو رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی اسرائیل در انتخابات بهار امسال، اعلام کردند که برای شکست او با یکدیگر متحد شده‌اند. ائتلاف میانه‌روی بین گنتز و لپید بر اساس این توافق بنا شده که در صورت پیروزی، این دو نامزد به نوبت در جایگاه نخست‌وزیری قرار گیرند: گنتز برای دوونیم‌سال اول نخست‌وزیری را بر عهده خواهد داشت و بعد از آن جای خود را به لپید خواهد داد. موشه یعلون وزیر دفاع سابق و گابریل اشکنازی دیگر فرمانده نظامی سابق نیز به این ائتلاف پیوسته‌اند.
از سوی دیگر، نتانیاهو هم به سراغ احزاب راست افراطی رفت تا با ائتلاف با آن‌ها به دنبال حفظ اکثریت در پارلمان آینده باشد. لیکود با «خانه یهودی» و «قدرت یهودی» ائتلاف کرده است و وعده دو سمت در کابینه را هم به خانه یهودی داده است. قدرت یهودی، حزب تندرو محسوب می‌شود و برخی ناظران از این بابت تصمیم لیکود برای ائتلاف با این حزب را دارای پتانسیل‌های منفی ارزیابی کرده‌اند. میر کاهان، از رهبران سابق این حزب در دهه ۱۹۸۰ مبلغ حمله و برخورد با اعراب بود و بخشی از اقدامات این حزب در خود اسرائیل غیرقانونی اعلام شد.
نتانیاهو گفته است، در صورتی که رقبای او پیروز شوند، کشور مستقل فلسطین را تشکیل خواهند داد و تهدیدی ماهوی برای اسرائیل ایجاد خواهند کرد. او که دقایقی پس از اعلام ائتلاف رقبایش به موضع‌گیری در این باره پرداخت گفت رقبایش در صورت پیروزی دولت ضعیفی چپ‌گرا تشکیل خواهند داد. نتانیاهو به دوران نخست‌وزیری ژنرال‌های چپ‌گرای اسرائیلی، اسحاق رابین و ایهود باراک اشاره کرد و گفت این مسیر پیشتر امتحان شده و با رابین به اسلو و با باراک به انتفاضه منجر شده است.


نتانیاهو همچنین به ایران و حزب‌الله به عنوان تهدیدهایی جدی علیه اسرائیل اشاره کرد و حضور ایران در سوریه و برنامه هسته‌ای‌اش و نیز تونل‌های حزب‌الله را به عنوان خطراتی مطرح کرد که این رژیم را تهدید می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل، روابط حسنه‌ای که با کشورهای عربی برقرار کرده و بحث انتقال سفارت آمریکا را نیز در میان دستاوردهای خود ذکر کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی، حزب راست‌گرای لیکود که در حال حاضر نخست‌وزیری را در اختیار دارد، فعلاً در نظرسنجی‌ها از دیگر احزاب پیش است و با همین ترکیب، باز هم خواهد توانست حزب اصلی ائتلاف حاکم شود. از طرف دیگر، تایمزآواسرائیل گزارش می‌دهد که جمع آرای دو حزب رقیب نتانیاهو از لیکود بیشتر است. بی‌بی‌سی می‌نویسد، سیستم انتخاباتی خاص که کرسی‌ها را به طور نسبی بین احزاب تخصیص می‌دهد، باعث می‌شود دستیابی یک حزب به اکثریتی که به‌تنهایی قادر به تشکیل دولت شود بسیاربعید باشد و تمام دولت‌های اسرائیل ائتلافی‌اند.
از سوی دیگر اما با پایان مهلت شکل‌گیری ائتلاف‌ها و اعلام دسته‌بندی‌ها از سوی گروه‌های مختلف، کارشناسان معتقدند که نظرسنجی‌های پس از این معنادارتر و مهم‌تر خواهند بود.
لیکود و نتانیاهو در حالی از دیگر گزینه‌ها پیش هستند که همچنان منتظر اعلام نظر دادستان کل رژیم صهیونیستی‌اند. پرونده‌های فساد مالی نتانیاهو که چندین ماه در فرایند تحقیقات قرار داشت، اواخر سال گذشته میلادی با پایان تحقیقات پلیس به دادستانی ارائه شدند. نظر پلیس در هنگام پایان تحقیقات سه پرونده فساد مالی این بود که شواهد کافی برای اقامه دعوی علیه نتانیاهو و همسرش سارا که درگیر این پرونده‌هاست وجود دارد، اما نهایتاً این دادستان است که باید تصمیم بگیرد.
نتانیاهو اتهامات علیه خود را همواره تهمت‌هایی از سوی چپ‌گراهای مخالفش خوانده است. زمانی که تظاهرات اعتراضی برای تسریع روند پیگیری پرونده نتانیاهو در این کشور در جریان بود، نخست‌وزیر اقدام آن‌ها را «اقدامی علیه امنیت ملی» اسرائیل خوانده بود و گفته بود در شرایطی که برخی کشورها به دولت او بابت مسائلی مثل انتقال سفارت آمریکا فشار می‌آورند، حمله به دولت علیه منافع اسرائیل است.
زمانی که نتانیاهو با انحلال ائتلاف حاکم، انتخابات را ۸ ماه پیش انداخت، بسیاری ناظران احتمال می‌دادند دادستان از ترس اتهام تاثیرپذیری سیاسی از انتخابات از تعیین تکلیف پرونده صرفنظر می‌کند. این ناظران می‌گویند در صورتی که دادستان تصمیم به اقامه دعوی علیه نتانیاهو بگیرد، او با استفاده از فضای انتخاباتی تصمیم او را تصمیمی سیاسی خواهد خواند و تلاش خواهد کرد از این راه رای‌دهندگان را قانع کند. نتانیاهو گفته‌است تصمیم دادستان هر چه باشد، او استعفا نخواهد داد.
انتخابات پارلمان اسرائیل، ۹ آوریل، ۲۰ فروردین ۹۸ برگزار خواهد شد. در صورتی که نتانیاهو پیروز شود، رکورد طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را از دیوید بن‌گوریون خواهد گرفت.