کشف گوربزرگ جمعی با 3500 جسد در الرقه سوریه

منابع خبری از کشف گوربزرگ جمعی با 3500 جسد در الرقه در شمال سوریه که به دست داعشی‌ها کشته شده‌اند، خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، منابع خبری از کشف گور جمعی که شامل 3500 جسد است و به دست داعشی‌ها در زمان تسلط تکفیری‌ها بر این شهر کشته شده‌اند، خبر دادند.این منابع به گورهای دیگر در ورودی‌های الرقه که بیش از 900 جسد از آن بیرون آمده است نیز اشاره کرده‌اند.
براساس این گزارش؛ هشت گور جمعی دیگر نیز مشخص شده‌اند.این درحالی است که نبرد با آخرین بازمانده‌های داعش در باغوز سوریه ادامه دارد.
در همین حال دیدبان حقوق بشر سوریه با اشاره به خروج دو هزار نفر از عناصر داعش و خانواده‌هایشان از شرق فرات توسط ائتلاف آمریکا، اعلام کرد که شامگاه گذشته 40 کامیون متعلق به این ائتلاف از شرق سوریه وارد عراق شده است.


به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» چهارشنبه (روز گذشته) گزارش داد که کامیون‌های وابسته به ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا شرق سوریه خارج شدند.
دیدبان با بیان اینکه 50 کامیون متعلق به ائتلاف آمریکا منطقه مزارع واقع در حد فاصل شهرک «الباغوز» و کرانه خاوری رود فرات را ترک کردند، این خروج را در راستای «معامله غیر علنی» داعش و آمریکایی‌ها عنوان کرد.
دیدبان به نقل از جزئیاتی که به دستش رسیده است، تاکید کرد که 40 کامیون دارای پلاک (اربیل-عراق) از سوریه به سمت خاک عراق حرکت کردند.به گفته این گروه، برخی از کامیون‌ها کاملا سرپوشیده بود؛ به گونه‌ای که مشخص نبود چه چیزی در داخل آن قرار دارد و برخی از کامیونها نیز حامل خودروهای زرهی آمریکایی بودند.
دیدبان در ادامه اعلام کرد که ائتلاف آمریکا دو هزار نفر را از مزارع الباغوز خارج کرده است و از میان این افراد، 180 نفر توسط ائتلاف آمریکا انتخاب شدند.این 180 نفر از تبعه‌های غیر سوری داعش بودند که در میان آنان دو امیر داعشی حضور داشتند که به یک منطقه نامعلوم انتقال یافتند؛ یک امیر تابعیت مصری داشت و امیر دیگر تابعیت مغربی.
منابع آگاه حاضر در استان دیرالزور اعلام کردند که این دو هزار نفر از عناصر و خانواده‌های داعش و شماری از غیر نظامیان بودند که از شرق فرات خارج شدند.
به جز 180 تروریست خارجی داعش، بیشتر افرادی که از شرق فرات با کامیون‌های ائتلاف آمریکا خارج شدند از خانواده‌های عناصر داعش بودند که به گفته دیدبان بیشتر از تبعه‌های سوری، عراقی و آسیایی و برخی نیز اروپایی بودند.
دیدبان می‌گوید که بیشتر خانواده‌های اروپایی عناصر داعش که در این کامیونها حضور دارند، گفته‌اند از اینکه وارد این گروه شده‌اند، «پشیمان نیستند و فرهنگ این گروه را به کشورهایی که از آن آمده‌اند، منتقل خواهند کرد».
به گزارش این گروه، بیش از 200 عنصر از داعش و خانواده‌هایشان در تونلهایی که در مزارع الباغوز حفر کرده بودند، حضور دارند و از این منطقه خارج نشدند، ولی احتمالا پنجشنبه این افراد نیز منتقل خواهد شد.
در همین ارتباط، منابع آگاه روز گذشته با بیان اینکه جنگنده‌های ائتلاف آمریکا این منطقه را شامگاه سه‌شنبه بمباران کردند، اعلام کردند که «حملات هوایی، حملات عجیبی بود؛ زیرا با ورود کامیون‌ها به این منطقه هم‌زمان شده بود و مشخص نبود که این حملات برای انتقال مخفیانه عناصر داعش در دل شب، به صورت ساختگی صورت گرفته بود؛ زیرا رسانه‌ها نیز از این منطقه اخراج شده بودند و به میدان نفتی "العمر" بازگردانده شده بودند».
منابع مذکور در عین حال احتمال دادند که شاید این حملات برای بمباران عناصری از داعش بود که تسلیم نشدند و حاضر نبود که از این منطقه خارج شوند و این مسئله نیز در راستای توافق ائتلاف آمریکا با فرماندهان داعش بوده است.
این برای نخستین بار نیست که ائتلاف آمریکا به همراه شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت خود موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» با داعش به توافق می‌رسند؛ زیرا چند ماه پیش چهار هزار داعشی با همکاری آمریکا و کُردها از رقه خارج و به دیرالزور انتقال داده شدند.
ازسوی دیگربه گزارش ایرنا، نیروهای دمکراتیک سوریه(کردها) با همکاری ائتلاف موسوم به بین‌المللی به سرکردگی آمریکا، نیروهای گروه تروریستی تکفیری داعش را براساس یک توافق محرمانه سه جانبه از آخرین پایگاه آن‌ها در شرق فرات خارج کردند.
رسانه‌های سوری با انتشار تصاویر کامیون‌های حامل تروریست‌های داعشی، در این باره نوشتند: نیروهای دمکراتیک سوریه با دور کردن یگان‌های عرب خود(نیروهای الشعیطات) از اطراف آخرین منطقه حضور داعش در شرق فرات، باقیمانده تروریست‌های داعش در منطقه محاصره شده الباغوز را با کمک آمریکا به دیگر مناطق منتقل کردند.
کاخ سفید: 200 نظامی آمریکا بعد از خروج از سوریه در این کشور می‌مانند
سخنگوی کاخ سفید دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد بعد از خروج آمریکا از سوریه 200 نظامی آمریکایی برای مدتی در این کشور باقی خواهند ماند.
بیانیه کاخ سفید بعد از آن صادر شد که منابع خبری از گفت‌وگوی تلفنی میان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه خبر دادند.
دونالد ترامپ روز 28 آذرماه با اعلام اینکه ماموریت ادعایی نظامیان آمریکایی در شکست داعش به پایان رسیده از قصد خود برای خارک کردن آنها از خاک سوریه خبر داد.
بعد از اعلام این خبر، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و «برت مک‌گورک»، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف موسوم به ضدداعش، از سمت خود استعفا کردند. نزدیکان ترامپ به محوریت «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از آن پس تحرکاتی را برای منصرف کردن ترامپ از این تصمیم آغاز کردند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور معاون رئیس جمهوری؛ ساخت 12هزار مسکن محرومان سیستان و بلوچستان آغاز شد افشای مذاکرات محرمانه مقامات دولت ترامپ با اروپا برای حفظ برجام در سالروز کشتار مسجد ابراهیمی صورت گرفت؛ آتش زدن تصاویر ترامپ در تظاهرات الخلیل دارالافتای مصر: «اخوان المسلمین» خوارج این زمان است کشف گوربزرگ جمعی با 3500 جسد در الرقه سوریه روایت مقام سابق اف بی‌ای از تمایل دولتمردان آمریکایی به برکناری ترامپ وزیر امور خارجه: تمام تجارت‌های نفتی ما خارج از اروپا انجام می‌شود رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بازدید ازذوب آهن اصفهان: مجلس و دولت برای تامین مواد اولیه ذوب آهن اصفهان به‌زودی تصمیمات موثری می‌گیرند آژانس، برای چهاردهمین بارتعهد ایران به برجام را تایید کرد اولین حضور زیردریایی فاتح و ناوشکن سهند در نخستین روز رزمایش بزرگ دریایی ولایت 97 آیت‌الله مومن دار فانی را وداع گفت پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت آیت‌الله محمد مومن جنگ قدرت را کنار بگذارید مراسم ختم خواهر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد شهردار منطقه یک در دیدار با فرمانده پلیس راهور تهران بزرگ: با مسیر جایگزین سواره، پیاده راه میدان قدس- تجریش اجرا می‌شود مشاور عالی سازمان سنجش: مهلت ثبت‌نام کنکور سراسری دوشنبه پایان می‌یابد معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد لزوم گسترش همکاری‌ها در حوزه بهداشت با شورای شهر تهران در حکمی ازسوی دکتر روحانی انجام شد؛ انتصاب دکتر محمدرضا ظفرقندی به عنوان «رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران»