آیت‌الله مومن دار فانی را وداع گفت پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت آیت‌الله محمد مومن

آیت‌الله محمد مومن عضو مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان که از مدتی پیش در بستر بیماری بود، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.
فرزند آیت‌الله مومن شامگاه پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت که پدرم عصر پنجشنبه پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان درگذشت.
آیت‌الله مومن که به ‌دلیل مشکلات مغزی و تنفسی از روز جمعه 30 آذرماه در بخش آی‌سی‌یوی در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شده بود، از روز 8 دی ماه برای پیگیری روند درمان به بیمارستانی در تهران انتقال یافت.
وضعیت وی از چهارشنبه گذشته به دلیل عارضه و خونریزی مجدد بحرانی شده که با تلاش تیم پزشکی تثبیت شده بود.


آیت‌الله محمد دانش‌زاده قمی (مومن) متولد 23 دی ماه 1316 در قم بود. او تحصیلات مقدماتی را در قم و ابتدا در مکتبخانه و سپس در «مدرسه جامع تعلیمات دینی» گذراند و همزمان، به تحصیل در حوزه علاقه‌مند شد. او با بهره‌گیری از اساتیدی چون امام خمینی، علامه طباطبایی، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله حائری یزدی و آیت‌الله گلپایگانی گلپایگانی به درجه اجتهاد رسید.
آیت‌الله مومن قبل از پیروزی انقلاب با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مبارزات علیه رژیم پهلوی نقش داشت و این فعالیت‌ها به تبعید او و 24 تن از اعضای جامعه مدرسین انجامید که مومن به تویسرکان تبعید شد.
او از اواسط دوره اول شورای نگهبان یعنی از سال 1362 با حکم امام خمینی(ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب و آخرین بار نیز در 25 تیر 1392 با حکم رهبر انقلاب در این سمت ابقاء شد.
او همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس این مجلس بود که از دوره اول تا پنجم در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.
علاوه بر عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، نایب رئیسی مجلس خبرگان، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای عالی قضائی، مسئولیت انتخاب و اعزام قضات شرع دادگاه‌های انقلاب در سراسر کشور به دستور امام، عضویت در شورای عالی سیاستگذاری و ریاست حوزه علمیه قم، عضویت در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و ریاست مجمع فقه اهل‌بیت(ع) و عضویت در هیئت امنای دانشگاه قم نیز در کارنامه آیت‌الله مومن به چشم می‌خورد.
او در سال 1374 در جریان تصادفی شدید در راه قم به شدت مجروح شد و بر اثر این تصادف 42 روز بستری بود.
پیام تسلیت رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت‌الله حاج شیخ محمد مومن را تسلیت گفتند.متن پیام به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
با تاسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیه‌الله آقای حاج شیخ محمد مومن قمی اعلی‌الله مقامه را دریافت کردم. این ضایعه‌ئی برای حوزه علمیه است. مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقه مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دوره‌های متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بوده‌اند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزه مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسالت مینمایم.
سید علی خامنه‌ای
3 اسفند 1397
پیام تسلیت رئیس جمهور
رئیس جمهور نیز در پیامی درگذشت آیت‌الله محمد مومن را تسلیت گفت.در این پیام آمده است:
رحلت فقیه عالیقدر و مجاهد حضرت آیت‌الله محمد مومن، عضو فقید شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری، موجب تاثر و اندوه فراوان گردید.
این فقیه وارسته که از پرورش یافته گان مکتب امام خمینی(ره) و از مبارزان با حکومت ستمشاهی بود، ضمن تبلیغ و ترویج مستمر معارف دینی و تدریس آموزه‌ها و سیره عملی ائمه اطهار علیهم السلام، در به‌ثمر رسیدن نهضت اسلامی نقشی موثر ایفا کرد.
در بخش دیگر این پیام آمده است: اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر رهبر انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، مردم قدرشناس ایران اسلامی به‌ویژه مردم غیور استان قم و علاقمندان و بیت شریف آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان، علوّ درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.
همچنین روسای قوای مقننه و قضائیه و شخصیت‌های سیاسی و اجرایی کشور در پیام‌های تسلیت جداگانه در گذشت آیت‌الله مومن را تسلیت گفتند.
پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله محمد مومن را تسلیت گفت.
در بخشی از این پیام آمده است: ایشان از شاگردان مبرز حضرت امام‌خمینی(ره) و از حامیان جدی نظریه ولایت فقیه بود و تالیفات اثر گذار و گرانقدری در تشریح و تبیین آن داشت و در عمل و رفتار سیاسی نیز عالمی ولایتمدار و انقلابی به شمار می‌رفت که با همراهی و دفاع از حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی درقبل و بعد از آن با حمایت‌های بی‌دریغ خود از نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب در طول سالیان متمادی منشا اثر بسیار گردید.
منش مردمی و اخلاق و سلوک زاهدانه این عالم متعهد ایشان را ملجا و پناه طلاب و مردم قم و نمونه یک روحانی پارسا و انقلابی در برابر چشم همگان قرار داده بود.
این فقیه عالیقدر عمیقا به ارزش‌ها و معیار‌های اصولی و فقهی توجه داشت و با قاطعیت و دقت نظر در مقابل شبهات و انحرافات ایستادگی و روشنگری می‌کرد.
در این اطلاعیه همچنین ازمردم دعوت بعمل آمد که در مراسم تشییع و تکریم این عالم بزرگوار حضور فعال داشته باشند.
پیکر آیت‌الله محمد مومن، ساعت 10 صبح امروز از مسجد امام حسن(ع) در قم به سمت حرم حضرت معصومه (س) تشییع می‌شود.
همچنین مجلس ختمی امروز پس از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار می‌گردد.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور معاون رئیس جمهوری؛ ساخت 12هزار مسکن محرومان سیستان و بلوچستان آغاز شد افشای مذاکرات محرمانه مقامات دولت ترامپ با اروپا برای حفظ برجام در سالروز کشتار مسجد ابراهیمی صورت گرفت؛ آتش زدن تصاویر ترامپ در تظاهرات الخلیل دارالافتای مصر: «اخوان المسلمین» خوارج این زمان است کشف گوربزرگ جمعی با 3500 جسد در الرقه سوریه روایت مقام سابق اف بی‌ای از تمایل دولتمردان آمریکایی به برکناری ترامپ وزیر امور خارجه: تمام تجارت‌های نفتی ما خارج از اروپا انجام می‌شود رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بازدید ازذوب آهن اصفهان: مجلس و دولت برای تامین مواد اولیه ذوب آهن اصفهان به‌زودی تصمیمات موثری می‌گیرند آژانس، برای چهاردهمین بارتعهد ایران به برجام را تایید کرد اولین حضور زیردریایی فاتح و ناوشکن سهند در نخستین روز رزمایش بزرگ دریایی ولایت 97 آیت‌الله مومن دار فانی را وداع گفت پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت آیت‌الله محمد مومن جنگ قدرت را کنار بگذارید مراسم ختم خواهر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد شهردار منطقه یک در دیدار با فرمانده پلیس راهور تهران بزرگ: با مسیر جایگزین سواره، پیاده راه میدان قدس- تجریش اجرا می‌شود مشاور عالی سازمان سنجش: مهلت ثبت‌نام کنکور سراسری دوشنبه پایان می‌یابد معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد لزوم گسترش همکاری‌ها در حوزه بهداشت با شورای شهر تهران در حکمی ازسوی دکتر روحانی انجام شد؛ انتصاب دکتر محمدرضا ظفرقندی به عنوان «رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران»