آغاز ترخیص خودروهای دپو‌شده در گمرک

آرمان- سوسن یحیی‌پور: به منظور تسریع در ترخیص خودروهای دپو‌شده در گمرکات کل کشور، مصوبه هیات وزیران بیست‌وهفتم دی‌ماه در روزنامه رسمی منتشر شد، اما با اینکه طبق قانون باید 15روز پس از انتشار یعنی سیزدهم بهمن‌ماه این مهم اجرایی می‌شد، اما خبری از آن نشد و درنتیجه بلاتکلیف ماند. مصوبه هیات وزیران با مخالفت‌هایی نیز روبه‌رو شد، تا جاییکه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به ترخیص خودروهایی که فقط قبض انبار داشته باشند، انتقاد و اعلام کرد که دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای واردشده به گمرکات از ۱۵مردادماه به بعد را نخواهد داد. از سوی دیگر، سازمان توسعه تجارت نیز خبر داد که این سازمان برنامه‌ای برای بازگشایی ثبت‌سفارش واردات خودرو تا سال آینده را ندارد. درنهایت دولت برای خاتمه‌دادن به جدال‌ پیش‌آمده با اصلاحات پیشنهادی رئیس بانک مرکزی موافقت کرد اما این به‌معنای مختومه‌ شدن پرونده خودروهای دپو‌شده در گمرک نبود. در همین راستا، چهاردهم بهمن‌ماه، مهدی میر‌اشرفی رئیس کل گمرک از ابلاغ دستورالعمل اجرایی مصوبه هیات وزیران در مورد تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر از سوی گمرک خبر داد. با این وجود، اتفاقی در عمل نیفتاد تا اینکه پس از گذشت یک ماه از ابلاغ مصوبه، روز گذشته خبرگزاری‌های رسمی از آغاز ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک خبر دادند که بی‌ارتباط به وجود 10 هزار شاکی برای این خودروهای وارداتی نیست.
ماه گذشته، میراشرفی رئیس کل گمرک در نشستی خبری درباره خودروهای توقیف‌شده در گمرکات کشور اعلام کرده بود که نزدیک به ۱۳ هزار خودرو در گمرکات متوقف شده است که تخلفات مربوط به ثبت‌سفارش مربوط به ۲۰۰۰ خودرو در محاکم قضائی در حال رسیدگی است. او ضمن اعلام اینکه خودروهای دپوشده در گمرک ۱۰ هزار شاکی دارد، گفته بود که از ۱۳ هزار خودرو دپوشده در گمرک ۲۰۰۰ خودرو در محاکم قضائی در حال رسیدگی هستند و تا زمانی که این پرونده‌ها مختومه نشوند، مصداق مصوبه هیات وزیران برای ترخیص نخواهد بود. میراشرفی همچنین از ابلاغ دستورالعمل تعیین تکلیف خودروهای وارداتی متوقف شده در گمرک، خبر داد که طبق این دستورالعمل کلیه خودورهای مشمول مصوبات مذکور، امکان ترخیص از گمرکات را خواهد داشت.
  مصوبات درباره خودروهای وارداتی
دی‌ماه امسال بود که هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی شرایط ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور را تصویب کرد. اما این مصوبه بی‌نتیجه ماند تا اینکه رئیس گمرک از ابلاغ دستورالعمل جدید در این زمینه خبر داد. در ابلاغیه جدید گمرک آمده بود که «در ارتباط با خودروهای واردشده به اماکن گمرکی قبل از تاریخ شانزدهم مردادماه با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و برای پرونده‌های با تعرفه‌های خودرویی با قبض انبارهای قبل از تاریخ مذکور در فیلد «تامین ارز» گزینه‌ای مرتبط با قبض انبارهای خودرویی اضافه شده است. بر این اساس بازرگانانی که متقاضی واردات تعرفه‌های خودرویی با قبض انبار قبل از تاریخ شانزدهم مردادماه هستند، با توجه به وضعیت ثبت‌سفارش، بازرگانانی که پرونده‌هایشان قبلا به روش بانکی ثبت‌سفارش شده است، این پرونده‌ها باید ویرایش شود و بازرگانان در صفحه «کالاهای پرونده» کالای خود را ویرایش و شماره قبض انبار و تاریخ صدور آن را بدون هیچ کاراکتر میانی(مانند ۱۳۹۷۰۵۱۵) وارد کنند و سپس ویرایش خود را نهایی کنند.


 ترخیص فقط 200 خودرو
درنهایت روز گذشته خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: «پس از گذشت یک ماه از ابلاغ مصوبه گمرک، بالاخره ترخیص خودروهای دپوشده آغاز شد.» در همین زمینه، رئیس کل گمرک اعلام کرده است که از زمان ابلاغ این مصوبه در ماه گذشته، ۲۰۰ خودرو از گمرک خارج شده است؛ امری که به نظر می‌رسد به خاطر وجود ۱۰ هزار شاکی برای این خودروها باشد. ترخیص 200 خودرو از 13 هزار خودروی دپو‌شده که میراشرفی در نشست خبری اخیر خود خبر داده بود، به معنای ترخیص کمتر از دو درصد خودروهای دپو‌شده است. بر اساس اعلام گمرک ایران، این نهاد مصوبات و دستورالعمل‌های مرتبط با خودروهای موجود در اماکن گمرکی را بلافاصله پس از وصول مکاتبات از وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ و اجرایی کرده است. میراشرفی اعلام کرده که تا هفته گذشته حدود ۲۰۰ دستگاه از خودروهای دپو شده ترخیص شده‌اند که انتظار می‌رود طی روزهای پیش‌رو خودروهای بیشتری ترخیص شود. رئیس کل گمرک همچنین در رابطه با متروکه‌شدن خودروها گفته که هیچ مساله‌ای مانع متروکه‌شدن کالاها نمی‌شود و در صورت طولانی‌شدن روند ترخیص، خودروهای مانده در گمرک نیز وارد پروسه متروکه می‌شوند.
  توقیف خودروهای 39 شخص
به‌ دنبال آغاز ترخیص خودروهای وارداتی دپوشده، از ترخیص، مرجوع‌کردن، تبدیل عنوان اظهار یا ابطال و تغییر مالک خودروهایی که مربوط به ۳۹ شخص حقیقی و حقوقی هستند، جلوگیری می‌شود. سامانه گمرک ایران بخشنامه‌ای مربوط به فریده زبیدی - مدیرکل مبارزه با جرایم سازمان یافته - را منتشر کرده است که بر اساس آن مشخص شد بخشی از خودورهای وارداتی پرونده‌ای در شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب(کارمندان دولت) دارند. پرونده‌هایی که ظاهرا متعلق به تعداد ۳۹ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی در جریان واردات خودرو از گمرک است.