خبرها از تشدید تنش بین آمریکا و کره شمالی پس از دیدار ویتنام حکایت می‌کنند پس‌لرزه‌های هانوی

همدلی| گروه سیاسی: بعد از گذشت چند روز از دیدار ناتمام رهبران آمریکا و کره شمالی در ویتنام، حالا دو طرف نشانه‌هایی از آمادگی برای چرخش را نشان می‌دهند. از طرف آمریکا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور رسماً از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی می‌گوید. از سمت کره شمالی، به روایت کره جنوبی، برنامه بازسازی سایت‌های موشکی تخریب‌شده در آغاز روند مذاکرات است. از سویی به نظر می‌رسد ابعاد ناکامی نشست هانوی بیش از چیزی است که در نگاه اول تصور می‌شد؛ از طرف دیگر اما ممکن است دو طرف قصد خط‌ونشان‌کشیدنی برای هم دارند که مقدمه دور بعدی تلاش‌ها برای مذاکره و توافق باشد.
یورونیوز فارسی می‌نویسد، برخی منابع در کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا می‌گویند کره شمالی در حال بازسازی بخشی از سایت آزمایش‌های موشکی است که سال گذشته پس از دیدار با دونالد ترامپ تخریب کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی و دو اتاق فکر آمریکا در روز سه‎‌شنبه مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای، عملیات بازسازی در ایستگاه پرتاب ماهواره «سوهائی»
در سایت موشکی «تونگ چانگ-ری» در جریان است.
این گزارش‌ها در حالی از تلاش کره شمالی برای بازسازی سایت موشکی خبر می‌دهند که در اوایل دوران گفت‌وگوها بین آمریکای ترامپ و کره شمالی کیم جانگ اون، بسیاری از کارشناسان به اقدام کره شمالی برای تخریب سایت‌های موشکی و هسته‌ای با دیده تردید می‌نگریستند و برخی می‌گفتند مکان‌هایی که کره شمالی حاضر به تخریب آن‌ها شده، اساساً دوران کارآیی خود را پشت سر گذاشته‌اند و بدون مذاکره و تخریب نیز دیگر قابل‌استفاده نبودند. با نگاهی بدبینانه می‌توان چنین نتیجه گرفت که کره شمالی در واقع در طول این مذاکرات، سایت‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته‌اش را تخریب کرده و به ساخت نسخه‌های تازه‌تری به جای آن‌ها اقدام کرده است، کاری که به هر حال ناچار به انجام آن بوده و نشست‌های سنگاپور و ویتنام حداکثر در زمان‌بندی این اقدامات تاثیرگذار بوده‌اند.


از طرف دیگر، ایسنا گزارش می‌دهد جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، در صورتی که کره‌شمالی برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف نکند، واشنگتن به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ خواهد بود. بولتون، در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز تصریح کرد که پس از نشست سران آمریکا و کره‌شمالی در هانوی، واشنگتن بررسی می‌کند که آیا پیونگ‌یانگ به توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای و هر آنچه به این برنامه مرتبط است، متعهد خواهد بود یا خیر. او گفت: «اگر آنها تمایل به انجام چنین کاری نداشته باشند، فکر می‌کنم ترامپ در این مورد صراحت بسیاری مبنی بر این داشته که آنها از تحریم‌های اقتصادی شدیدی که اعمال شده است، رهایی نخواهند یافت.»
صحبت‌های بولتون چندان جای برداشت و تفسیر بر جای نمی‌گذارد و به صراحت از آمادگی آمریکا برای تشدید دوباره فشارها علیه کره شمالی خبر می‌دهد. این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در اولین صحبت‌هایش پس از نشست ویتنام تلاش کرده بود، چشم‌اندازی مثبت و امیدوارکننده از آینده مذاکرات ترسیم کند. به گزارش ایلنا، پمپئو دوشنبه بعد از نشست هانوی گفته بود امیدوار است کشورش در آینده نزدیک هیئتی را به کره شمالی بفرستد: «امیدوارم که چنین شود، البته قولی نمی‌شود داد. در هفته‌های آینده
تیمی را برای اعزام به پیونگ‌یانگ آماده خواهم کرد.» وی افزود: «همچنان بر روی بخش‌هایی که دو طرف در آن منافع مشترک دارند، کار خواهم کرد».
در آغاز مذاکرات بعضی کارشناسان از ریسک‌ها و موانع شروع مذاکرات در سطح رهبران گفته بودند. از صحبت‌های پمپئو چنین برمی‌آمد که ممکن است آمریکا مایل باشد مذاکرات را در سطح مقامات پایین‌تر به طور جدی‌تر پی بگیرد اما حرف‌های بولتون که معمولاً هم تندتر از پمپئو موضع می‌گیرد و البته عقبه جدی‌تری از وزیر خارجه دارد، این احتمال را ضعیف‌تر می‌نمایاند.
نشست هانوی از همان اولین دقایق پس از اتمامش، نمایانگر اختلاف بین دو طرف مذاکره شد. آمریکایی‌ها مدعی شدند کره شمالی خواستار لغو تمام تحریم‌ها بوده‌است، در حالی که مقامات کره شمالی با تکذیب این ادعا گفتند، فقط خواسته‌اند بخشی از تحریم‌ها لغو شود.
خبری را که ایندپندنت از اقدام کره شمالی به حملات سایبری علیه ساختارهای عمرانی کلیدی ایالات متحده منتشر کرده‌است، می‌توان نشانه دیگری از ادامه تقابل بین دو کشور در نظر گرفت. ایندپندنت از گزارش شرکت امنیتی آمریکایی مشهور مک‌آفی خبر داده است که بر اساس آن، هکرهای کره شمالی در عملیاتی که ۱۸ ماه پیش آغاز شده است مشغول حمله سایبری به تاسیسات عمرانی آمریکا بوده‌اند و این حملات زمان دیدار بین دو رهبر در ویتنام هم ادامه داشته‌اند.
با این اخبار به نظر می‌رسد، برخلاف اصرارها و تاکیدهای رئیس‌جمهور کره جنوبی بر پیشرفت مذاکرات و مثبت‌بودن چشم‌انداز توافق، لااقل فعلاً دو طرف این مذاکره چندان در راستای نزدیک‌شدن به یکدیگر و رسیدگی به دغدغه‌های متقابل عمل نمی‌کنند، بلکه برعکس، هر دو دقیقاً در مهم‌ترین موضوعی که نگرانی طرف مقابل را به همراه دارد، مشغول تشدید اقدامات خود هستند.
از این رو، عجیب نیست که ترامپ مانند کاری که روز دوشنبه کرد، به دنبال انداختن تقصیر «شکست مذاکرات» به گردن حزب رقیب در ساختار سیاسی آمریکا باشد، وقتی که جلسه کنگره با وکیل سابقش، کوهن را باعث ناتمام‌ماندن نشست ویتنام بخواند. اگر رفتارهای سابق ترامپ را معیار قضاوت بدانیم، حرکت او به سمت
پیداکردن مقصر در ناکامی اقدامش، نشانه‌ای است از اینکه رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا، از دستیابی به دستاورد مهمی که سرمایه‌گذاری سیاسی گسترده‌ای روی آن کرده بود، کم‌کم ناامید می‌شود.