برق با ۳‌درصد زباله‌ها تولید نمی‌شود

«زباله»، این طلای کثیف، یکی از موضوعاتی است که این روزها پایش به مناظره‌های انتخاباتی باز و به بحثی داغ تبدیل شده است. در این کارزار انتخاباتی از یک‌سو مسئولان شهرداری و در راس آنها قالیباف، نامزد انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، مدعی هستند که سال‌هاست از زباله‌های شهر برق تولید می‌شود و‌درصد زیادی از زباله‌ها از مبدا تفکیک می‌شوند و در دیگر سو، گروهی از مدیران از جمله برخی اعضای شورای شهر بر این باورند که نه تنها شهرداری تهران نتوانسته برای تفکیک زباله از مبدا کاری انجام دهد، بلکه تولید برق از زباله نیز در حد یک ادعا باقی مانده و در عمل نور این طلای کثیف خانه‌ای را روشن نکرده است. روز گذشته رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران جمع‌آوری زباله در پایتخت را قصه پرغصه بیان کرد و گفت: در تهران نه تنها از زباله برق تولید نمی‌شود، بلکه از تفکیک زباله از مبدا که حتی در عقب‌افتاده‌ترین شهرهای دنیا انجام شده، عاجز هستیم. محمد حقانی با بیان اینکه شهرداری تهران روزانه 5/1‌میلیارد تومان برای جمع‌آوری، انتقال و امحای زباله هزینه می‌کند، ادامه داد: این هزینه‌ها در حالی است که صنعت بازیافت سودآور است و مدیریت شهری می‌توانست زباله را به یک منبع درآمد پایدار برای شهر تقسیم کند، اما شهرداری در زمینه اشتغال‌زایی برای زباله‌گردها موفق عمل نکرده است، به‌گونه‌ای که برای هزاران زباله‌گرد مشاغل دو یا سه شیفته ایجاد کرده است. او در مورد ادعای تولید برق از زباله عنوان کرد: احتمالا آقایان با طرح این ادعا قصد شوخی داشتند، چرا که در حال حاضر یک کارخانه چینی درجه دو تولید برق از زباله با ظرفیت 200 تن در کهریزک وجود دارد که اغلب روزهای سال تعطیل است. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه ممکن است این کارخانه چند روز در سال فعال و به صورت نمادین کار کند، اظهار کرد: اگر این کارخانه حتی به صورت 24 ساعته و با تمام ظرفیت هم کار کند، قادر نیست سه‌درصد از 7500 تن زباله شهر تهران را به برق تبدیل کند!
عدم ضرورت تولید برق از پسماند
«در کشوری که بیشترین پسماند آن مواد آلی است و مشکل برق ندارد، تولید برق از پسماند ضروری نیست.» این اظهارنظر روز گذشته توسط معاون سازمان محیط‌زیست انجام شد. به گفته سعید متصدی، مهم‌ترین بخش مورد توجه در بحث پسماندها، مدیریت آن است که در تمام کشور برعهده شهرداری‌هاست. آنها باید از درآمدی که از شهر کسب می‌کنند برای پسماندها هزینه کنند. در همه جای دنیا شهری که زباله‌هایش را یکجا و درهم جمع می‌کند، قابل پذیرش نمی‌دانند، به این علت که پسماند سرمایه و پول است و می‌توان از این راه برای شهر درآمدزایی انجام داد. او افزود: اولین رکن پس از تفکیک پسماند، بازیافت زباله‌هاست که در تهران نه تفکیک مشخص است و نه بازیافت. در ایران تفکیک تنها دو‌درصد است، در حالی که در دنیا 60‌درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود. امروز در تهران زباله‌ها به‌طور مخلوط جمع آوری می‌شود و در بخش کهریزک در بخش کمپوست بازیافت می‌شود که مواد سمی ایجاد می‌شود. متصدی بیان کرد: در دنیا چند نوع سیستم امحای زباله داریم که یکی بازیافت، تولید گاز، کود و در آخر برق است و هر کشور بنابر نیازش از این استراتژی‌ها استفاده می‌کند. با مواد قابل اشتعال مانند کاغذ برق تولید می‌کنند، اما اگر زباله‌ها بیشتر مواد آلی باشند، کمپوست بهترین انتخاب است. کشورهایی به دنبال تولید برق می‌روند که با این بحران مواجه باشند، اما در کشور ما با وجود این همه انرژی نیازی به تولید برق نیست و کاری بیهوده است. 
پروژه‌های شهرداری در انحصار افراد خاص


روز گذشته نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه پروژه‌های شهرداری در انحصار افراد خاص است، گفت: آقای قالیباف هیچ‌گاه اجازه ورود نیروهای کارآمد به مناقصات و پروژه‌های شهرداری را نمی‌دهد. به گزارش ایلنا، طیبه سیاوشی با بیان اینکه در حال حاضر پرونده‌های متعددی در زمینه شکایت از شهرداری به دلیل قطع درختان، تخریب باغ‌ها و احداث برج به جای آنها موجود است، گفت: قطعا همه نمایندگان مجلس با مراجعانی مواجه هستند که برخی از آنها طرح‌های کلانی را برای مساله بازیافت و تبدیل آن به سوخت و کمپوست داشتند و متاسفانه هیچ‌گاه نتوانستند به دلیل نگاه یک طرفه آقای قالیباف به پروژه‌های شهرداری ورود پیدا کنند. این مقدار از تخلف که در حال حاضر در شهرداری تهران شاهد آن هستیم، در حال گسترش به دیگر سیستم و نظام شهرداری‌های دیگر شهرها نیز هست.