امکان افزایش۳برابری یارانه‌ها نیست

آرمان- با آغاز تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری برخی از نامزدها وعده‌هایی می‌دهند که به نوعی دور از دسترس و بسیار خوشبینانه است. به گفته آگاهان این افراد یا از اوضاع کشور خبر دقیقی ندارند، یا صرفا برای جذب آرای مردم وعده‌های توخالی می‌دهند. وعده ایجاد 5‌میلیون شغل یا 3برابر کردن یارانه‌ها وعده‌های زیبایی است، اما تحقق آن بسیار دور از واقعیت است. برخی کارشناسان اقتصادی از بیان این وعده‌ها از سوی کاندیداهای ریاست‌جمهوری گلایه دارند و معتقدند علاوه بر اینکه امکان تحقق این وعده‌ها نیست، طرح آنها منجر به افزایش سطح توقعات جامعه می‌شود. تاکنون شخصیت‌های سیاسی و برخی مسئولان انتقادات خود را نسبت به سردادن وعده‌های غیرعملی بیان کرده‌اند. دیروز هم رئیس مجلس تاکید کرد: «با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت امکان افزایش 2 یا3 برابری یارانه‌ها وجود ندارد. باید دید افرادی که این وعده‌ها را می‌دهند، چه هدفی را دنبال می‌کنند.»
اتکا به دولت برای تولید نادرست است
علی لاریجانی شرایط فعلی اقتصادی کشور را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت: سالانه یک‌میلیون و 500‌هزار‌میلیارد ریال یارانه در کشور داده می‌شود که باتوجه به درآمدها و هزینه‌های دولت افزایش آن امکانپذیر نیست، چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با اینکه پس از برجام فضای اقتصادی کشور بهتر شده و درآمد کشور افزایش یافته، ولی این علاج کار نیست و علاج کار افزایش کارآفرینی و تولید در کشور است. لاریجانی ادامه داد: حقیقت این است که تا زمانی که اقتصاد کشور شکوفا نشود و ثروت ایجاد نشود، امکان افزایش وام‌های ازدواج، یارانه، وام مسکن و سایر خدمات وجود ندارد، چراکه دولت پولی برای پرداخت ندارد. وی تربیت افراد مبتکر، خلاق و کارآفرین را ازجمله رسالت‌های مهم آموزش و پرورش دانست و گفت: آینده کشور به دوش کارآفرینان و صاحبان حرفه است و مدارک دانشگاهی بدون حرفه‌آموزی به‌تنهایی مشکلی از کشور را رفع نمی‌کند. رئیس خانه ملت عنوان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سندی بسیار خوب برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش است. هدف سند تحول بنیادین، تربیت افراد متدین و انقلابی در مدارس است که این امر موجب تسریع در پیشرفت و آبادی کشور خواهد شد. لاریجانی تاکید کرد: اشکال آموزش عالی این است که رشته‌هایی را که زمینه کار در کشور در آن زمینه‌ها وجود ندارد، آموزش می‌دهد. وی ادامه داد: اتکا به دولت برای تولید کار نادرستی است. دولت باید کوچک و چابک شود تا هزینه‌ها کاهش یابد و در این راستا باید انتظارها از دولت را کاهش داد، چرا که دولت باید نقش نظارتی داشته باشد.
منابع کشور جایی هزینه شده که کارکرد ندارد


لاریجانی اظهار داشت: توجه به روستاها بسیار مهم است. باید روستاها از حاشیه درآمده و به مراکز فعال تولید در کشور تبدیل شوند. وی افزود: مشکل امروز روستاها چرخه اقتصادی است. مشکل اصلی در روستاها مشکل زیرساختی نیست، چراکه بسیاری از روستا‌ها دارای زیرساخت‌های آب و برق و حتی گاز هستند، ولی همچنان مهاجرت از این روستاها ادامه دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشکل اصلی در روستا‌ها چرخه اقتصادی روستاهاست و تا زمانی که درآمد برای روستاها وجود نداشته باشد، شاهد ادامه مهاجرت از روستاها به شهرها هستیم. وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد تولید و اشتغال در کشور گفت: بخش زیادی از حاشیه‌نشینی در شهرها به‌عنوان یک آسیب اجتماعی مهم ناشی از مهاجرت از روستاها به شهرهاست و حل این موضوع با رونق دادن اشتغال در روستاها و بازگشت روستاها به حوزه تولید میسر است. لاریجانی گفت: پنج‌میلیون و 500‌هزار‌میلیارد ریال پروژه نیمه‌تمام و کلنگ‌زنی‌شده در کشور وجود دارد، توصیه ما این است که در کشور دیگر کلنگ زده نشود و تنها بعد از فراهم شدن پول و اعتبار لازم برای ساخت و اتمام پروژه کلنگ‌زنی صورت گیرد. وی استفاده صحیح از درآمدهای کشور را ضروری دانست و تصریح کرد: 200‌میلیارد دلار پول برای ساخت آپارتمان‌هایی در کشور هزینه شده که خالی از سکنه هستند و منابع کشور جایی هزینه شده که کارکرد ندارد.