دروغگویی ویژگی بابک‌زنجانی است

دادستان کل کشور گفت: تخلفات انتخاباتی یک امر طبیعی است؛ آن هم در سطح گسترده‌ای مثل انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا. تخلفات قابل تعقیب هم دو دسته هستند، رسیدگی به برخی تخلفات در حوزه رسیدگی دادگستری استان تهران است، مانند استانداران یا فرمانداران مراکز استان‌ها که به تخلفات انتخاباتی‌شان در تهران رسیدگی می‌شود، رسیدگی به برخی تخلفات هم در صلاحیت مرکز استان است و تا جایی که اطلاع دارم، در برخی استان‌ها، تخلفاتی واقع شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری افزود: به دادستان‌ها تاکید کرده‌ایم هم به موجب قانون و هم به‌لحاظ اهمیت موضوع، این موارد را سریعا رسیدگی کنند. وی با بیان اینکه آمار پرونده‌های تشکیل‌شده در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی نگران‌کننده نیست، اظهار داشت: یک تعداد پرونده در ارتباط با تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل شده که برخی در تهران و برخی هم در مراکز استان‌ها رسیدگی می‌شود. در مجموع پرونده‌های تشکیل‌شده در این حوزه نگران‌کننده نیست. دادستان کل کشور با بیان اینکه پرونده‌های تشکیل‌شده در ارتباط با انتخابات شوراها بیشتر است، ادامه داد: علت این مساله، فراگیری بسیار و تعداد فراوان نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست. به‌گفته منتظری عمده تخلفات در حوزه انتخابات شوراها، مربوط به تبلیغات زودرس است که این مساله توسط دادستان‌ها رصد و تذکر داده می‌شود و در مواردی که نیاز است، پرونده تشکیل می‌شود.
اصلاح قوانین انتخابات بعد از انتخابات
دادستان کل کشور افزود: بحث انتخابات شوراها به‌نظر من نقص قانونی زیاد دارد و خود مجلس شورای اسلامی که این قانون را گذرانده، نقایص را قبول دارند. وی اضافه کرد: در همه انتخابات‌ها، مراکزی تعبیه و پیش‌بینی شده که خارج از دست‌اندرکاران حلقه انتخابات است، اما در انتخابات شوراها این نقص قانونی را داریم. من کاری به جناح و افراد خاصی ندارم. نقص قانونی در این حوزه آن است که دو سه مرحله برای بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها پیش‌بینی شده که اولا نظارت‌کننده خارجی بر آنها وجود ندارد؛ ناظر باید یک مقام خارج از مجموعه باشد و این نقص در انتخابات شوراها وجود دارد. وی گفت: برخی افراد در انتخابات شوراهای شهر و روستا تایید صلاحیت شدند که سابقه محکومیت دارند. دادستان کل کشور ادامه داد: هرچند اطلاعات ما فراگیر و همگانی نیست، اما طبق اطلاعاتی که داریم، تعدادی از کسانی که صلاحیتشان تاییده شده، فارغ از وابستگی به جناح یا گروه خاص، سابقه محکومیت دارند. وی افزود: امیدواریم بعد از این انتخابات، دو بخش از قوانین مرتبط با انتخابات اصلاح شود. ما هم چون به‌نحوی گرفتار این مساله هستیم، به سهم خودم سعی می‌کنم موضوع را پیگیری کنم. در انتخابات ریاست‌جمهوری نقیصه ثبت‌نام هر کسی که از راه می‌رسد، واقعا یک مشکل است. در ارتباط با شوراها نیز همین بحث تاییدصلاحیت اعضای شوراها باید مورد بازنگری قرار گیرد. منتظری تصریح کرد: حوزه اختیارات شوراهای اسلامی بسیار وسیع و گسترده است و اگر واقعا افراد شایسته و صالح در این پست قرار نگیرند، سوء‌استفاده‌های زیاد می‌شود، کما اینکه در دوره گذشته شاهد بودیم در برخی مناطق، کل اعضای شورا گرفتار جرم شدند.
تعیین تکلیف تماس صوتی تلگرام بعد از انتخابات


دادستان کل کشور درباره مسدود شدن امکان صوتی تلگرام گفت: این مساله یک ماجرای بسیار طولانی دارد که بعد انتخابات، به‌صورت مبسوط افکار عمومی را در جریان قرار می‌دهیم. منتظری گفت: یکی از ویژگی‌های بابک زنجانی دروغگویی است. یک وقتی از ناحیه وکیل زنجانی مطلع شدم که وی قصد دارد کمک کند تا پول‌ها برگردد. تا جایی که برایمان مقدور بود و از لحاظ قانونی توانستیم، مساعدت، کمک و همراهی کردیم تا وجوه برگردد، اما دیدیم اینها دنبال فریبکاری‌های خودشان هستند و الّا اگر بخواهد برگرداند به‌نظر من هیچ‌منعی ندارد و دولت، بانک مرکزی و قوه‌قضائیه همکاری می‌کنند، زیرا مساله مهم بازگرداندن حقوق بیت‌المال است. دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی بازداشت‌شده و اینکه گفته می‌شود برخی از این افراد با سرویس‌های جاسوسی بیگانه ارتباط داشتند، افزود: این مساله فعلا قابل اعلام نیست. منتظری درباره نتیجه فهرست دومی که دادستانی کل کشور درباره مدیران دوتابعیتی به وزارت اطلاعات ارسال کرده، توضیح داد: طبق اطلاعاتی که داریم، وزارت اطلاعات در حال بررسی و کار بر روی لیست دومی است که برایشان ارسال کردیم. این لیست شامل 52 نفر بود و طبق اطلاعی که داریم، وزارت اطلاعات در حال بررسی است و هنوز پاسخ ما را نداده‌اند.