موسویان مطرح کرد تغییر در روابط ایران و آمریکا امکان‌پذیر است

یک دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: تغییر در روابط ایران و آمریکا امکان‌پذیر است، اما هم نیازمند صبر است و هم روش مناسب. یک تغییر واقعی و بزرگ چند سال طول خواهد کشید به شرط اینکه دو طرف تعهدات و فرصت‌های مسیر صلح را در آغوش گیرند.
سید حسین موسویان در مقاله‌ای در نشریه میدل ایست‌آی نوشت: بیش از ۵۰ سازمان طرفدار دموکراسی در ایالات متحده که نماینده میلیون‌ها رای‌دهنده آمریکایی هستند، در بیانه‌ای مشترک از سیاست‌گذاران این کشور درخواست کردند که به برجام احترام بگذارد زیرا این توافق مسیر احتمالی به سوی سلاح اتمی را می‌بندد، از دیپلماسی توام با حسن نیت حمایت و با جنگ علیه ایران مخالفت می‌کند.
به گزارش ایلنا، در بخشی از این مقاله آمده است: ترامپ می‌تواند ده‌ها سال خصومت آمریکا و ایران را با «استراتژی پنج محور» زیر خاتمه دهد.
اول: اصلاح نیت؛ واشنگتن باید به تهران اطمینان دهد که سیاست تغییر رژیم را کنار می‌گذارد. این اطمینان در صورتی حاصل خواهد شد که واشنگتن صداقت خود را در حرف و عمل نشان دهد. حرف‌های توخالی که همراه با اقدامات خصمانه باشند، تنها نشانه بی‌‌صداقتی و عدم جدیت بوده و نتیجه معکوس خواهد داشت.


دوم: اصلاح زبان؛ زبان گفت‌وگوی آمریکا با ایران همیشه بر مبنای بی‌احترامی بوده و حکومت ایران را «حکومت منفور» و «محور شرارت» خوانده است. برای قضاوت منصفانه، باید گفت که تهران هم عموماً از همین زبان در مورد آمریکا استفاده کرده و حکومت آمریکا را «شیطان بزرگ» خوانده است. واشنگتن و تهران حتی اگر مایلند که «دشمنی دائمی» داشته باشند؛ حداقل به‌خاطر احترام به مردم و تاریخ و فرهنگ یکدیگر، می‌توانند از دشنام و توهین متقابل پرهیز کنند. آیت‌‌‌‌الله خامنه‌ای در سخنرانی اخیر خود به به طور مشخص اعلام کرد که ایرانیان تا زمانی که ایالات متحده به سیاست‌های خصمانه خود ادامه دهد شعار «مرگ بر آمریکا» را سر خواهند داد. البته وی تصریح کرد که منظور این شعار «رهبران آمریکا» هستند و نه ملت آمریکا.
سوم: اصلاح روش؛ مادامی که واشنگتن فکر کند از طریق زور می‌تواند ایران را تسلیم کند، رفع خصومت‌ها ممکن نخواهد بود. باید دیپلماسی را جایگزین سیاست جنگ یا زور کرد. دیپلماسی نیز به معنای تحمیل خواست‌های حداکثری به یک کشور مستقل و توقع تسلیم‌شدن آنها نیست.
چهارم: اصلاح برنامه عمل؛ برخی از اندیشکده‌های آمریکا پیشنهاد «معامله بزرگ در مقابل بزرگ» را داده‌اند. این پیشنهاد مبتنی بر واقعیات نیست. راه عملی شروع اقدامات «کوچک در مقابل کوچک» است. بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا بسیار عمیق است و در دوران ترامپ، با توجه به خروج از برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد برجام، نیز بسیار عمیق‌تر شده است. لذا واقع‌بینانه این خواهد بود که اعتمادسازی با اقدامات متقابل، قدم‌های ممکن عملی و کوچک شروع شود. برای مثال ایران و آمریکا می‌توانند در چارچوب قوانین بین‌المللی، به راحتی در مورد مبارزه با مواد مخدر یا دزدی دریایی با هم همکاری کنند.
پنجم: پایان خط؛ واشنگتن و تهران برای اجرای چهار محور فوق وارد عمل نخواهند شد مگر اینکه بتوانند «آخر خط» را ببینند. در مورد برجام هم همین‌طور شد. آخر خط آمریکا «عدم دسترسی ایران به بمب هسته‌ای» بود و آخر خط ایران هم «حقوق هسته‌ای» در چارچوب معاهده عدم اشاعه و «رفع تحریم‌های» مرتبط با موضوع هسته‌ای بود. حل‌وفصل تخاصمات آمریکا نیز می‌تواند بر اساس اصول عدم مداخله و احترام به حاکمیت باشد.
سایر اخبار این روزنامه
علی فرامرزی در گفت‌وگو با «ابتکار» از تشابه‌های استیج اسکار 2019 به «هجوم کویر»ش می‌گوید محمدعلی وکیلی الزام دوری سایه سیاست از دستگاه قضا گزارش «ابتکار» از تلاش‌ها برای قانونی‌شدن بودجه 98 ایراداتی که حاد نیست! تجارت ایران و عراق در مسیر اطمینان قرار دارد دیپلماسی رحمانی برای افزایش تراز تجاری ایران و عراق همزمان با تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا، برق بخش وسیعی از این کشور قطع شد روزگار دشوار بولیوارها «ابتکار» از حمله مخالفان دولت از تریبون‌های مختلف گزارش می‌دهد مخالفت با «FATF» یا دولت؟ سازمان حفاظت محیط زیست نجات دریاچه نمک قم را غیرممکن می‌داند قطع امید از «ثروت سفید» ایران حکم حجت‌الاسلام‌ سیدابراهیم رئیسی برای ریاست قوه قضاییه صادرشد رهبرانقلاب:همکاری با قوای مجریه و مقننه را در نظر داشته باشید وزیر اطلاعات خبر داد دستگیری ۳ تیم تروریستی در غرب کشور جشن سوری، آغاز یک تحوّل یا تکرار تحجر؟  آیت پیمان آموزش و آگاهی فرهنگ‌محور؛ بهترین گزینه حفظ محیط‌زیست موسویان مطرح کرد تغییر در روابط ایران و آمریکا امکان‌پذیر است