8 فرمان برای تحول قضایی

حضرت آیت ‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه‌ قضاییه منصوب کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه‌ قضاییه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده‌ گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه‌ قضاییه و آشنایی کامل با همه‌ زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد و در ادامه هشت توصیه مهم خطاب به رئیس جدید قوه‌ قضاییه بیان کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی، متن حکم ایشان به این شرح است: بسم ا... الرّحمن الرّحیم، جناب مستطاب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی دامت برکاته، آغاز دهه‌ پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب می کند که با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفت ها و تنگناها در قوه‌ قضاییه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه ای مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند.
این جانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جناب عالی را برگزیده‌ام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ قضاییه و آشنا با همه‌ زوایای آن می باشید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید. سند تحول قضایی پیشنهادی جناب عالی را ملاحظه کردم. بر اساس مشورت ها و نظرات کارشناسی، آن را مفید و کارساز می دانم. با این حال چند نکته را مؤکداً به جناب عالی سفارش می کنم. نخست آن که برای همه‌ فصول این سند و بندهای ذیل آن ها، زمان تعیین کنید و خود و همکاران تان را بر پایبندی به سرآمد برنامه الزام نمایید. در زمانبندی ها نه عجله و نه مماطله [تأخیر کردن] نباید راه داده شود. دوم آن که در همه‌ فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید.
سوم آن که عنصر نیروی انسانی صالح را در رأس عوامل تحول و پیشرفت قوه بدانید. سلامت قضات و پاکیِ دامن آنان از هر گونه فساد، شرط لازم و اوّل برای همه توفیقات شماست. در ریشه‌کنی فساد از درون قوه که مایه‌ مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاه ها و دادسراهاست، هیچ تردید و درنگ نکنید. چهارم آن که گسترش عدل و احیای حقوق عامه و آزادی های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدف های قوه قضاییه در قانون اساسی است در رأس برنامه‌ها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضاییه در حوادث و منازعات خواهد شد. پنجم آن که در برخورد قضایی ملاحظه‌ این و آن را نکنید. ششم آن که از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسئولیت های قوه استفاده کنید. هفتم آن که قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سدّ محکمی در برابر انگیزه‌ها و عوامل نفوذ و انحراف است. هشتم آن که همکاری با قوای مجریه و مقننه و هم‌افزایی با آنان را که سفارش همیشگی این جانب است در نظر داشته باشید. آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شما هستند. در پایان لازم می دانم از آیت ‌ا... آملی به خاطر تلاش های ارزشمندشان تشکر و قدردانی کنم و برای توفیق کامل جناب عالی و همکاران تان دست دعا و توسل به درگاه ربوبی بلند کنم و توجهات و دعای حضرت بقیة ا... ارواحنا فداه را مسئلت نمایم. والسلام علیکم و رحمت ا...، سیّدعلی خامنه‌ای، ۱۶ اسفند ۱۳۹۷.
 
   فراخبر


11 فراز کلیدی از حکم رهبر انقلاب برای ریاست جدید قوه قضاییه

* اشاره به فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت، کارآمدی و سوابق قضاییِ طولانی رئیسی به عنوان دلایل این انتخاب
* تحول در قوه قضاییه و آغاز یک دوران پرقدرت در این دستگاه، زیبنده گام دوم انقلاب باشد
* مفید و کارساز بودن سند تحول قضایی پیشنهادی از سوی رئیس جدید دستگاه قضا
* زمانبندی مشخص در تحقق اهداف سند تحول و رعایت 3 اصل مردمی، انقلابی و ضدفساد بودن
* سلامت قضات و نیروی انسانی سالم اولین شرط همه توفیقات و توجه به ریشه‌کنی فساد از درون قوه
* توجه به عدل، احیای حقوق عامه، آزادی های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون به عنوان چهار عامل دلگرمی مردم
* بی توجهی به این و آن در برخورد قضایی
* استفاده از «جوانان» صالح، انقلابی و فاضل در مسئولیت های قوه قضاییه
* ترویج احساس عزت و شرافت در قاضی و دادگاه
* همکاری قوه قضاییه با قوای مجریه و مقننه و لزوم همکاری این دو قوه با دستگاه قضایی
* تقدیر و تشکر از تلاش های ارزشمند آیت ا... آملی لاریجانی