«همدلی» اهداف برخی از اصولگرایان در تخریب دولت را با کارشناسان سیاسی بررسی کرد همه ضاربان دولت

همدلی| گروه سیاسی- «کافی است شما به داده‌های به دست آمده از نظرسنجی‌های معتبر توجه کنید. به نظر من این داده‌ها پشتیبانی از این پیش فرض است که مسائل امروز جامعه ایران فراتر از حیطه مسئولیت‌ها و اختیارات قوه مجریه و رئیس جمهور بوده و کل ارکان حاکمیت تحت تاثیر این فضای تهدیدآمیز بالقوه و بالفعل جاری است که خودش را در بی ثباتی نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و... نشان می‌دهد» این سخنان روحانی است که در یکی از جلسات هیات دولت خطاب به وزیران و مردم بیان کرد.
اما گویی اصولگرایان بدون توجه به چنین سخنانی و همچنین آمار و داده‌ها سعی درسیاه‌نمایی دارند. جهدی جانانه برای تخریب دولتی که موانع بسیاری را تجربه کرده و با وجود موانع بی‌شمار توانسته تا کنون پیش برود.
بدون شک پس پشت این تخریب‌ها حتما برنامه و اهدافی وجود دارد. به باور کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل سیاست داخلی اصولگرایان‌ در شرایط کنونی روی چهار نقطه کانونی تحولات آینده سیاسی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تحلیل‌گران سیاسی بر این باور هستند که اصولگرایان بر روی چند محور دست گذاشته و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سرمایه گذاری برای انتخابات ریاست جمهوری آینده. یکی از محورهای مهمی که اصولگرایان بر روی آن سرمایه گذاری کرده‌اند ضرورت تحول درونی در جریان اصولگرایی و تطبیق این جریان با مطالبات نسل جدید جامعه است.
دیگر محور مورد اتکای اصولگرایان که به زعم خودشان محور مهم و اساسی نیز است، عملکرد دولت روحانی و نداشتن کارنامه قابل قبول دو دولت یازدهم و دوازدهم است. اصولگرایان خوب می‌دانند که رضایت اقشار مختلف مردم از عملکرد هشت ساله حسن روحانی می‌تواند برگ برنده ای در انتخابات 1400 برای اصلاح‌طلبان باشد. در نتیجه به دنبال این هستند که دولت روحانی به هر دلیلی نتواند عملکرد قابل قبولی از خود برجای بگذارد.


بر اساس آنچه تحلیل‌گران سیاسی برآورد کرده‌اند، هدف‌گذاری به سیاست‌های تخریبی دولت ترامپ علیه دولت روحانی نیز، یکی از محورها و اهداف اصولگرایان است. اصولگرایان در ظاهر با دولت روحانی برای مقابله با دولت ترامپ در آمریکا همراهی می‌کنند اما در باطن از اینکه رویکرد باراک اوباما در آمریکا نسبت به ایران ادامه پیدا نکرد و قدرت به دست یک راست‌گرای افراطی مانند ترامپ افتاد خوشحال هستند. آخرین و به تعبیری مهم‌ترین محور یا نقطه هدف‌گذاری اصولگرایان برای تصاحب دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به امید فروپاشی اتحاد بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل است.
در این رابطه با «داریوش قنبری»، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی، گفت‌وگویی داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید.
‌ تخریب به شکل اصولگرایان
«داریوش قنبری»، در گفت‌وگو با «همدلی»، با تاکید بر تخریب‌های اصولگرایان در سال‌های آخر دولت روحانی، گفت: « تخریب‌ دولت این روزها شدت گرفته و بی محابا به دنبال این هستند تا به همه بگویند که دولت روحانی کارنامه خوب ندارد».
وی در ادامه افزود:‌ «همین امروز خبری از محسن رضایی مبنی بر اینکه دولت خود را به خواب زده است بر روی سایت‌های خبری آمد، دولت چرا خود را باید به خواب بزند؟ آیا در این شرایط جنگ اقتصادی کسی که به عنوان رئیس دولت جمهوری اسلامی سکان دار قوه مجریه است، می‌تواند خود را به خواب بزند؟».
محسن رضایی در صفحه اینستاگرام خود پیامی را در نقد بودجه بندی دولت منتشر کرده که در آن گفته است دولت خود را به خواب زده است. رضایی نوشت: «بخش اعظم بودجه عمومی هم در اختیار دولت قرار دارد. از این مقدار چیزی در حدود ۱۰ درصد عمرانی است. این بودجه هیچ تناسبی با شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی ندارد؛ اولاً صرفه‌جویی در آن دیده نشده است ثانیاً مشارکت مردمی در آن ضعیف است ثالثاً کسری بودجه ۹۸ را نشان می‌دهد که دولت خود را به خواب زده است».
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان هیچگونه رابطه خوبی با دولت نداشته اند، گفت: «من عادت ندارم به اصطلاح گناه کسی را بشورم، اما واقعا برخی از اصولگرایان هستند که دلسوزانه نقد می‌کنند و حتی در بعضی موارد برنامه و ایده به دولت داده اند. مگر نه اینکه همه در این کشتی هستیم و نسبت به زندگی ملت ایران مسئولیم؟ اما برخی نیز واقعا گویا کمر همت به تخریب دولت بسته تا شاید بتوانند در آینده که دو انتخابات در پیش رو داریم، پیروز میدان شوند. البته چنین پیروزی برای آنان جز از راه تخریب امکان دیگری ندارد».
قنبری در ادامه افز.د: «برخی از اصولگرایان به لطف خطیبان و رسانه‌هایشان هر روز دست به پمپاژ ناامیدی کرده و همه سعی‌شان این است که به مردم القا کنند که دولت حسن روحانی از اول تا آخر در محقق کردن شعارهای انتخاباتی‌اش موفق نبوده شکست خورده است». او گفت: « البته دود این‌کار به چشم خودشان خواهد رفت، همانطور که در جریان اعتراضات مشهد دیدیم و نظاره کردیم. دقیقا عکس آن چیزی که محرکین اعتراضات در نظر داشتند اتفاق افتاد. بنابراین باید گفت، رسانه هایشان علاوه بر تضعیف دولت با تیترها و تیرهایی که به قلب و مغز دولت روانه می‌کنند، تلاش دارند تا سقف مطالبات اقتصادی مردم را هر روز افزایش دهند و کاری کنند که مردم علیه روحانی گارد بگیرند و در انتخابات آینده بازی را به نفع خود برگردانند».
نابودی دولت
سرویس سیاسی «انتخاب» گفت‌وگویی با «مصطفی هاشمی طبا»، انجام داده است که در باره این‌که شرایط کنونی موجب شده تا زمینه احتمال توفیق‌های انتخاباتی جریان اصلاحات تردیدهایی حدی ‏به وجود آید، نکاتی را ذکر کرده است که به تخریب دولت توسط اصولگرایان در این راستا پرداخته است.
مصطفی هاشمی اعتقادی به رابطه اعتدالی بین دولت و اصولگرایان ندارد و معتقد است که در واقع این اصولگرایان هستند که کمر به نابودی آقای روحانی بسته و از هر بهانه‌ای بهره می‌گیرند تا چهره دولت را ناکارآمد نشان ‏بدهند.
مصطفی هاشمی طبا گفت: «اصلاح طلبان، در انتخابات دهه نود، به توفیق‌های ‏تکراری رسیدند و توانستند در دو انتخابات ریاست جمهوری و یک انتخابات مجلس و یک ‏انتخابات شورا رقابت خوبی را تجربه کنند. اما اینکه در انتخابات سال 98 چه شرایطی را تجربه ‏کنند، بستگی به تحولات ماه های آتی دارد. اینکه مردم چقدر از اوضاع رضایت دارند و البته اینکه ‏شورای نگهبان به چه صورت کاندیداهای این جریان را تایید یا رد کند هم موضوعی ‏است که تاثیر بسزایی در نوع حضور انتخاباتی اصلاح طلبان دارد.».
تخریب دولت
او در ادامه افزوده است: «این روزها همه از این حرف می‌زنند که رابطه اصلاح طلبان با دولت برخلاف آنچه گاهی گفته ‏می‌شود، رابطه ای تعاملی و همصدایی است و اینکه تعدادی از چهره های منتسب به این گروه ‏نقدهایی را به عملکرد دولت دوازدهم دارند، دلیل خوبی برای نشان دادن فضای تقابلی بین دو ‏موتلف سال های 92 و 94 نیست. در واقع این اصولگرایان هستند که کمر به نابودی آقای روحانی بسته و از هر بهانه ای بهره می‌گیرند تا چهره دولت را ناکارآمد نشان ‏بدهند. ببینید! اینهایی که نطق می‌کنند، بیانیه می‌دهند، طومار می‌نویسند، پلاکارد دستشان ‏می‌گیرند و .. یا با تشکیل گروه ها فعالیت های منسجمی انجام می‌دهند تا بتوانند با بزرگنمایی ‏مشکلات و زیر سایه بردن دستاوردها دولت را به عنوان دولتی ناکام و بحران زا معرفی کرده آن را تخریب کنند و پایین بکشند. ‏البته گروه معدودی از اصولگرایان هستند که بنا بر عقل مداری دارند و به همین دلیل در شرایط ‏دشوار فعلی کشور قرار را بر همکاری و همراهی با دولت مستقر گذاشته‌اند.».
‌مراقب شرایط باشیم
هاشمی طبا در پایان از مسئولیت حمایت اصلاح‌طلبان از دولت گفت. او معتقد است که اصلاح‌طلبان همیشه انتقادهای خود را نیز به دولت گوشزد کرده‌‍‌اند. او افزود: «انتقاد به دولت وارد است. اما باید مراقب باشیم تا این شرایط و سختی‌هایی که به مردم متحمل شده است، باعث نشود تا در انتخابات آتی مجلس و دولت، تندروها و ‏آنهایی که امتحان خود را با ضربه زدن به منافع عمومی پس داده‌اند، بار دیگر روی ‏کار بیایند و فرصت دوباره ای برای اهمال کاری و ... به دست بیاورند. همه می‌دانند که تندروها ‏چه آسیب هایی زدند و به همین دلیل، هر کاری که لازم است، تاکید می کنم، هر کاری که لازم ‏است باید انجام شود تا انسجام اصلاح طلبان با اعتدالیون و حتی اصولگرایان منطقی به هم نخورد ‏تا بلکه در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم اثری از افراطیون نباشد».