روشنگری

مسعد سلیتی‪-‬ جریان سوم شهروندی روشنگری را اولین گام از گام‌های عمده خود در راستای تحقق دولت حقوقی دانسته و روشنگری خود را جنبش فکری می‌داند که بر مبنای آموزه‌های حقوق بشر و شهروندی و آزادی‌های مدنی‌، سیاسی‌، اجتماعی و فرهنگی بنیان‌گذاری کرده است تا با نشر و ترویج مفاهیم حقوق بشر و شهروندی و شیوع آن در سطح وسیع بین شهروندان ایرانی به گفتمانی غالب در منظومه فکری‌، اجتماعی‌،‌ فرهنگی و سیاسی جامعه ایرانی قرار گیرد تا درک جمعی به ضرورت استیفاء‌،‌ احترام‌،‌ رعایت‌،‌ تضمین‌،‌ حمایت و اجرای حقوق بشر و شهروندی به‌وجود آید.
جریان سوم شهروندی واقف بر آن است که این روشنگری هنوز به معنای تحقق عملی و دستیابی کامل به حقوق بشر و شهروندی و آزادی‌ها نمی باشد‌،‌ بلکه دوران پاشیدن بذر اندیشه و آگاهی در راستای استیفاء‌،‌ احترام، رعایت‌،‌ تضمین‌، حمایت و اجرای حقوق بشر و شهروندی بین شهروندان ایرانی می‌داند.
جریان سوم شهروندی روشنگری خود را بر محور شناساندن و ارتقای آگاهی شهروندان ایرانی از حقوق بشر و شهروندی مذکور در قانون اساسی، قوانین عادی، اعلامیه‌ها و میثاق‌های جهانی مرتبط با حقوق بشر و شهروندی و راهکارهای استیفاء‌،‌ احترام، رعایت‌،‌ تضمین‌، حمایت و اجرای حقوق بشر و شهروندی شهروندان ایرانی می‌داند . این جریان روشنگری خویش را تکاپویی در جهت شناساندن حقوق بشر و شهروندی به شهروندان ایرانی و جلوگیری از تعدی به ارزش‌های انسانی دانسته و آن را اولین گام در راستای تحقق دولت حقوقی می‌داند .
جریان سوم شهروندی اولین هدف از روشنگری را شهروندباوری دانسته که پس از آگاهی شهروندان ایرانی از حقوق بشر و شهروندی و افزایش مسئولیت‌پذیری آنها به‌وجود می‌آید. شهروندباوری یقینی است که افراد جامعه ایرانی بطور عملی و واقعی خود و دیگر افراد این جامعه را شهروندانی بدانند که دارای حقوقی برابر به‌عنوان یک انسان که باید از انها بهره مند شده و به تکالیف خود عمل نمایند و با زدودن لایه‌های متعددی همچون خود‌،‌ خانواده‌،‌ خاندان‌،‌ تیره‌،‌ قبیله، قومیت‌،‌ نژاد‌،‌ مذهب، دین و عقیده سیاسی که باعث محدودیت و تنگ نظری وحاکمیت روح تبعیض و تعصب به جهت لایحه‌های مذکورو حذف شایسته سالاری شده شهروندان ایرانی رابصرف انسان و با چشم پوشی از رنگ‌،‌ جنسیت‌،‌ نژاد، دین، مذهب‌،‌ قومیت‌،‌ زبان وعقیده‌ دارای حقوق و تکالیف یکسان و برابر می‌دانند.
جریان سوم شهروندی با روشنگری و انتشار گفتمان خود در جامعه ایرانی پروسه تغییر اندیشه از سنتی به شهروندی و توسعه و رشد آن برای تحقق «توسعه شهروند» را هدف گذاری کرده تا شهروند باوری را در اندیشه‌ها برقرار و هویت شهروندی را به‌طور عملی و واقعی به‌جای هویت‌های سنتی قومی، نژادی، دینی‌،‌ مذهبی و جنسیتی محقق کند.