دموکرات‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا را به پنهان‌کاری عمدی در خصوص جزئیات دیدارهایش با پوتین متهم می‌کنند

سرنخ‌های چالش جدید ترامپ
در حالی که طی چند روز گذشته پل مانافورت رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ به 47 ماه حبس محکوم شده، مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ، او را شیاد و نژادپرست خطاب کرده، مدیر ارتباطات کاخ سفید استعفا داده و نیز رئیس بخش هوایی پنتاگون هم از کار کناره‌گیری کرده است، اکنون موضوع مذاکرات میان ترامپ و پوتین در نشست هلسینکی فنلاند به یکی از تازه‌ترین چالش‌های رئیس‌ ایالات متحده بدل شده است.
هفته قبل نمایندگان دموکرات سه کارگروه امنیتی، سیاست خارجی و نظارت بر دولت، طی نامه‌ای خواستار دریافت مدارکی از مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و نیز برخی از نزدیکان ترامپ در رابطه با گفت و گوهای وی با ولادیمیر پوتین در مذاکرات فنلاند شدند. گفته می‌شود که پس از گذشت چند ماه از این دیدار همچنان جزئیات مبهمی از نشست هلسینکی وجود دارد. به عنوان نمونه یکی از موارد مشکوک به زمانی باز می‌گردد که ترامپ یادداشت‌های مترجم آمریکایی را از او گرفته و مانع از ضبط شدن گفت و گوهای خود با پوتین شده است. این نمایندگان در سه کارگروه یاد شده اعلام کرده‌اند که اگر اتهامات وارد شده به رئیس‌جمهوری در مورد ارتباط با روسیه واقعیت داشته باشد، موضوع پیرامون مسئله امنیت ملی و فعالیت‌های مبارزه با جاسوسی مطرح خواهد شد.
موضوع فراتر از یک مکالمه ساده است


در همین راستا نخستین زمزمه‌های مشکوک بودن دیدار پوتین و ترامپ در فنلاند در حدود دو ماه قبل توسط روزنامه واشنگتن پست مطرح شد که به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود: ترامپ جزئیات دیدارش با پوتین را از مقامات ارشد آمریکایی پنهان کرده و طی آخرین دیدار به مترجم خود توصیه کرده بود راجع به مضمون مکالماتش با پوتین صحبتی با مسئولان آمریکایی نداشته باشد.
این مسئله در حالی مورد توجه مخالفان ترامپ قرار گرفته که همچنان بحث دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا ادامه دارد. حال در تازه‌ترین اتفاق صورت گرفته «گاردین» با اشاره به پنج دیدار میان ترامپ و پوتین، گزارش داده که جزئیات این دیدارها علاوه بر عموم مردم، از مقامات ارشد اداری نیز پنهان شده است. به همین دلیل است که دموکرات‌ها معتقدند در حالی که پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا همچنان در حال بررسی است، مخفی نگه‌داشتن جزئیات دیدارهای ترامپ و پوتین بیش از هر زمان دیگری به شائبه‌ها دامن می‌زند. هر چند تاکنون در مورد شخص ترامپ گفته شده که مدارک کافی مبنی بر اطلاع داشتن او از همکاری نزدیکانش با روس‌ها در دست نیست، اما اکنون کمیته قضایی و برخی نمایندگان در حال پیگیری برای رسیدن به جزئیات مربوط به این دیدارها هستند. به خصوص اینکه وکیل سابق ترامپ نیز یکی از اتهاماتش موضوع ساختن برج ترامپ در مسکو است. به همین دلیل کارشناسان امنیت ملی معتقدند که شواهد، نشان دهنده مسائلی فراتر از همکاری مالی و توافق برای ساختن یک آسمان ‌خراش در مسکو است. در همین رابطه استیون پیفر سفیر اسبق آمریکا در اوکراین به گاردین گفته که اکنون موضوع بر سر مواردی است که ترامپ علاقه‌ای به بازگو کردن آنها ندارد.
طبق بررسی‌های صورت گرفته، نه تنها جزئیات نشست هلسینکی، بلکه مذاکرات سال 2017 ترامپ با پوتین در هامبورگ آلمان نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و شخص رئیس‌جمهوری اقدامات مشکوک و غیرمعمولی را بر ضبط و عدم انتشار مکالمات این جلسات صورت داده است.
تاکنون موضع‌گیری‌های ترامپ در برابر این اتهامات سبب بروز ابهامات بیشتر شده است. در حالی که او از اعمال تحریم‌ها بر علیه روسیه به دلیل دخالت در انتخابات خودداری نکرده، اما همزمان مانع افزایش تحریم‌ها به دلیل حمایت روسیه از سوریه شده است. او همچنین نسبت به هشدارهای مقامات اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه روسیه همچنان در صدد نفوذ در سازوکار انتخاباتی آمریکاست و همزمان حملات سایبری آنها بر علیه ایالات متحده افزایش پیدا کرده نیز بی‌توجه بوده است. این در حالی است که اظهارات گاه و بیگاه وی در طرفداری از روسیه مانند تاکیدش بر لزوم بازگشت روسیه به گروه هفت، کاملاً متناقض با گزارش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا است.
در همین راستا و همزمان با درخواست سه کارگروه کنگره مبنی بر شفاف‌سازی مذاکرات ترامپ با رئیس‌جمهوری روسیه، دموکرات‌ها اصرار دارند که پنهان‌کاری یا دستکاری در محتوای مذاکرات به عنوان نقض قوانین فدرال محسوب خواهد شد. به همین دلیل قرار است یکی از نزدیکان قدیمی ترامپ به نام فلیکس ساتر برای شهادت در جلسه عمومی کمیته اطلاعاتی حاضر شود. شخصی که ارتباطش با روس‌ها محرز شده و گفته می‌شود که قرار بوده در پروژه احداث برج ترامپ در مسکو که هرگز عملیاتی هم نشد، یک پنت‌هاوس 50 میلیون دلاری به عنوان هدیه به پوتین بدهد.
ضد حمله جدید ترامپ
با این حال نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، در حالی که اکثریت آمریکایی‌ها معتقدند که باید تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات بر علیه ترامپ متوقف شود، ترامپ با یک ضد حمله جدید از فرصت شکاف ایجاد شده به واسطه سخنان یک نماینده دموکرات کنگره، استفاده کرده و آنها را به ضد یهودی بودن متهم کرده است. چندی قبل ایلهان عمر نماینده مسلمان و محجبه کنگره با انتقاد از لابی صهیونیستی در آمریکا ( آیپک) در پیامی توئیتری گفته بود: انتظار نمی‌رود نماینده‌ای که در کنگره یا در یکی از کمیته‌های آن خدمت می‌کند، به حمایت از یک کشور خارجی وفادار باشد و یا تعهدی به آن داشته باشد. این گفته‌ها با هجمه شدید جمهوری‌خواهان مواجه شده و حتی هفت گروه یهودی پرنفوذ در آمریکا خواستار اخراج عمر از کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان شدند. به همین دلیل نانسی پلوسی و جمعی از دموکرات‌های بانفوذ کنگره از ایلهان عمر انتقاد کرده و در مقابل برنی سندرز و کامالا هریس به عنوان دو دموکراتی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری خود را آماده می‌کنند از وی به طور قاطع دفاع و تصریح کرده‌اند: موضوع انتقاد از اسرائیل با یهودی ستیزی کاملاً متفاوت است. با این حال ترامپ مدعی شده که حزب دموکرات به یک حزب ضد یهودی تبدیل شده و خواستار اخراج عمر از کنگره شده است. امری که به گفته تحلیلگران در فضای پرتنش روانی برای کاخ سفید به یک اهرم فشار برای استفاده از شکاف میان دموکرات‌ها تبدیل شده و می‌تواند نوعی فرار به جلو برای ترامپ به منظور کاستن از فشارهای کنونی تلقی شود.
سایر اخبار این روزنامه